رییس کل بانک مرکزی گفت: اگر دولت بخواهد از حساب ذخیره ارزی برداشت کند، حتما باید مجوز مجلس را ارائه دهد و در غیر این صورت امکان برداشت از حساب ذخیره ارزی وجود ندارد. به گزارش ‌پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی، برخی ادعاهای مطرح شده درباره برداشت زیاد دولت از حساب ذخیره ارزی را بی‌اساس عنوان کرد و اظهار داشت: این مساله طوری نیست که هرکسی بتواند ادعا کند که دولت به هر میزان دلخواه از حساب ذخیره ارزی برداشت می‌کند؛ این ادعا به هیچ وجه صحت ندارد.

وی تصریح کرد: حساب ذخیره ارزی دستورالعمل و قانون خاص خود را دارد و صرفا از حساب ذخیره ارزی می‌توان به بخش خصوصی برای پروژه‌ها پرداخت داشت و اگر دولت بخواهد از حساب ذخیره ارزی برداشت کند، حتما باید مجوز مجلس را ارائه دهد و در غیر این صورت امکان برداشت از حساب ذخیره ارزی وجود ندارد و این ادعاهای مطرح شده به هیچ‌وجه پایه و اساس قانونی و منطقی ندارد.

بخشودگی بدهکاران بانکی شامل همه می‌شود

رییس کل بانک مرکزی ‌در پاسخ به سوالی درباره وضعیت بخشودگی بدهکاران بانکی که زیر ۵۰ میلیون بدهی دارند، گفت: کلیه بدهکارانی که زیر ۵۰ میلیون یا بالای ۵۰ میلیون بدهی دارند، اگر بدهی خود را پرداخت کنند، در بحث‌های سیاستی پیش‌بینی کرده‌ایم تا کل ۶ درصد جرایم آنها توسط هیات‌مدیره بانک‌ها بخشیده شود و ما این طرح خود را به رقم خاصی محدود نکرده‌ایم.

دلایل افزایش قیمت طلا در جهان

بهمنی در پاسخ به سوال دیگری درباره دلایل افزایش قیمت طلا در جهان اظهار داشت: عوامل متعددی موجب بالارفتن قیمت طلا در جهان شده است؛ از جمله اینکه کشورها به دلیل نااطمینانی و ناامنی که از ذخیره پول کشورهای دیگر مانند دلار، یورو و ارزهای دیگر دارند، این نااطمینانی آنها موجب شده به سمت ذخیره طلا گرایش پیدا کنند.

وی افزود: بر اثر افزایش تقاضا، قیمت‌های جهانی هم افزایش می‌یابد. به تازگی هم دولت آمریکا تصمیم گرفته است‌ ۶۰۰ میلیارد دلار در سطح کشورش تزریق کند که این هم موجب می‌شود‌ ارزش دلار کاهش پیدا کند و کاهش ارزش دلار هم افزایش قیمت جهانی طلا را به دنبال دارد و مجموع این عوامل بر روی ارزهای دیگر هم اثر می‌گذارد.

بازار طلا و ارز تحت کنترل است

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: خوشبختانه ما پیش‌بینی این موضوع را در دو سال اخیر داشته‌ایم و به میزان کافی توانسته‌ایم، طلا ذخیره کنیم و با آرامش خاطر می‌توانم بگویم در حد قیمت جهانی و به هر میزان که بخواهیم، طلا قابل عرضه است و قیمت‌ها از نظر افزایش بیش از حد نیز کنترل می‌شوند.