دنیای اقتصاد- بازار جهانی طلا پس از ثبت رکورد ۱۴۲۳ دلاری در اواسط هفته گذشته به سرعت در مسیر معکوس سراشیبی قرار گرفت و در انتهای هفته، پس از بازگشت به زیر ۱۴۰۰ دلار در آخرین ساعات به زیر ۱۳۷۰ دلار سقوط کرده و بین ۱۳۶۵ دلار و ۱۳۷۰ دلار برای هر اونس معامله شد. به دنبال این سقوط که برخلاف پیش‌بینی‌های ناظران این بازار بود، سکه طرح جدید در بازار داخلی هشت هزار تومان ارزان شد و با نرخ ۳۴۱ هزار تومان به فروش رسید. سکه ۸۰۰۰ تومان ارزان شد

مسعودرضا طاهری- کاهش قیمت طلا در بازار‌های جهانی ۸ هزار تومان از قیمت سکه بهار آزادی کاست.

به دنبال سیر نزولی قیمت طلا در بازارهای جهانی که در پایان معاملات هفتگی دیروز به حدود ۱۳۶۹ دلار رسید، سکه بهار آزادی با ۸۰۰۰ تومان کاهش قیمت تا ۳۴۱ هزار تومان پایین آمد.

سکه طرح قدیم بدون تغییر ۳۷۵ هزار تومان باقی ماند؛ در حالی که نرخ نیم سکه و ربع سکه با ۲۰۰۰ تومان و ۱۵۰۰ تومان افت قیمت به ترتیب به قیمت ۱۷۳ هزار تومان و ۸۷ هزار تومان فروخته شدند.

در بازار ارز دلار و یورو هر یک ۵ تومان ارزان شده و ۱۴۶۴ تومان و ۱۰۶۵ تومان فروخته شدند. هر صد ین ژاپن نیز ۱۰ تومان افت قیمت داشت وبه نرخ ۱۳۰۰ تومان عرضه شد. سیر نزولی قیمت طلا در حالی است که رییس اتحادیه طلا و جواهر قیمت طلا در ۱۰ روز آینده را افزایشی پیش‌بینی کرده است. قیمت طلا در این روزها بیشتر به دلیل اخبار کسری بودجه کشور‌های اروپایی روند کاهشی به خود گرفته است.

بی‌ثباتی در بازار‌های مالی در آمریکا و نگرانی از کسری بودجه شدید کشورهای اروپایی و تداوم مناقشات ارزی بین شرق و غرب به احتمال زیاد تقاضا برای طلا را بیشتر کرده و افزایش قیمت را به دنبال خواهد داشت. برخی از تحلیلگران قیمت ۱۶۰۰ دلاری برای طلا را در سه ماهه اول سال ۲۰۱۱ محتمل می‌دانند.