دنیای اقتصاد - کاهش صف‌های خرید دلار که از دو هفته پیش به دنبال التهاب بازار ارز ایجاد شده بود، حاکی از فروکش کردن عطش تقاضا برای ارز و حرکت بازار به سوی آرامش است؛ منابع خبری دیروز گزارش دادند که روند کاهش صف‌ها برای خرید دلار که از آخر هفته پیش آغاز شده بود، دیروز شکل محسوس‌تری به خود گرفت که به نظر می‌رسد در صورت عدم‌ورود عامل دیگری به بازار ارز شاهد پایان این صف‌ها تا پایان هفته باشیم. از سوی دیگر، نرخ دلار در بازار آزاد نیز که در مرز ۱۱۰۰ تومان بود، به ۱۰۷۵ تومان کاهش یافت که در کنار کاهش سایر عوامل روانی می‌تواند انگیزه سفته‌بازی کوتاه‌مدت در این بازار را به شدت کاهش دهد؛ چراکه نرخ دولتی دلار نیز حول‌و‌حوش ۱۰۶۰ تومان است. به‌اعتقاد مدیر صرافی بانک ملی، بازار فروش دلار دیروز بسیار آرام‌تر از روزهای پیش‌بود و کاهش صف‌های مردم برای خرید دلار دولتی در مقابل صرافی‌ها از نشانه‌های بازگشت آرامش است. کاهش صف‌های خرید دلار دولتی

مسعودرضا طاهری

قیمت دلار در بازار آزاد به ۱۰۷۵ تومان کاهش یافت. روز گذشته با کاهش ۵ تومانی قیمت فروش دلار بانک مرکزی به صرافی‌ها تا ۱۰۵۵ تومان، قیمت فروش دلار بانکی به ۱۰۶۰ تومان رسید.

در عین حال قیمت دلار در بازار آزاد با فروکش کردن تب دلالی ارز و افت فاصله قیمت با ۱۵ تومان کاهش به نرخ ۱۰۷۵ تومان رسید. یورو نیز با ۱۵ تومان افت قیمت به سطح ۱۵۱۵ تومان کاهش یافت. پوند انگلیس هم ۱۰ تومان ارزان شد و ۱۸۱۰ تومان فروخته شد. سکه نیز در بازار به تبع این شرایط با ۴۰۰۰ تومان افت قیمت به ۳۴۳ هزار تومان رسید.

طی روز‌های اخیر، تلاش بانک مرکزی برای حذف بوروکراسی تزریق ارز به بازار و کاهش تقریبا روزانه ۵ تومان از قیمت دلار و همچنین پرهیز از فروش دلار به مردم عادی نتیجه داد و ضمن افت تقریبا ۲۰ تومانی قیمت از حد ۱۰۷۵ تومان به ۱۰۵۵ تومان، بازار رفته‌رفته شاهد ناپدید شدن صف‌های خرید دلار دولتی است. روز گذشته صرافی‌ها از کم شدن چشمگیر صف‌های خرید دلار خبر دادند.

مدیر صرافی بانک ملی ضمن اشاره به اینکه قیمت فروش دلار طی روز یکشنبه به‌علت تعطیلی بازارهای جهانی مشابه روز گذشته است، به خبرگزاری فارس گفت: دیگر به دلالان دلار نمی‌فروشیم و همین باعث کم‌شدن ازدیاد جمعیت مقابل صرافی شده است.

وی افزود: بازار فروش دلار بسیار آرام‌تر از روز گذشته است و کاهش صف‌های مردم برای خرید دلار دولتی در مقابل صرافی‌ها از نشانه‌های این مهم است. مدیر صرافی بانک ملی گفت: تنها با ارائه مدارک مربوط به واردکنندگان،‌ صرافان و مسافران دلار فروخته می‌شود.

اسد پور در مورد میزان فروش دلار در صرافی بانک ملی طی روز یکشنبه (دیروز) اظهار کرد: روز شنبه معادل ۳۰ میلیون دلار به فروش رسید و روز یکشنبه این رقم افزایش یافته و تنها تا این ساعت (ساعت ۱۳) این صرافی ۳۰ میلیون دلار فروخته است.

شرایط نامناسب برای تعدیل نرخ ارز

با وجود انتقادهایی که فعالان بخش خصوصی مدت‌ها است به تثبیت نرخ ارز ابراز می‌کنند، معاون وزیر بازرگانی در توسعه خارجی تصریح کرد: اکنون شرایط مناسبی برای بحث تعدیل نرخ ارز نیست. به گزارش ایسنا، تثبیت نرخ ارز موضوع مورد انتقاد چند ساله فعالان اقتصادی کشور است که آخرین آن در نشست اخیر هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران مطرح شده بود.

در آن نشست پس از انتقاد رییس اتاق تهران که عنوان کرد «سیاست تثبیت، نه در حوزه‌ ارز بلکه در همه‌ حوزه‌ها از آفت‌هایی بوده که از ابتدا درگیر آن بودیم»، محسن حاجی‌بابا، یکی دیگر از اعضای اتاق اظهار کرده بود: «منصفانه‌ترین و سریع‌ترین راه برای جبران هدفمندکردن یارانه‌ها نرخ ارز است. تنها راهی که در ارتباط با واردات و صادرات و هدفمند کردن یارانه‌های عادلانه می‌تواند عمل کند، موضوع نرخ ارز است و هر راه دیگری ۱۰۰درصد غیرعادلانه و کند خواهد بود.»

با وجود این انتقادات و حتی پیشنهادی که بعد از مدت‌ها از سوی یکی از مقامات اتاق بازرگانی ایران مبنی بر هزار و ۷۰۰ تومان شدن نرخ دلار مطرح شد، معاون توسعه خارجی وزارت بازرگانی به مانند قائم مقام این وزارتخانه اعتقاد دارد که بحث نرخ در شرایط هدفمندسازی یارانه‌ها نباید مطرح شود.

بابک افقهی در گفت‌وگو با ایسنا در این مورد گفت: به نظر می‌رسد اکنون شرایط مناسبی برای بحث تعدیل نرخ ارز نباشد. ما داریم وارد یک جراحی اقتصادی می‌شویم و همه باید کمک کنیم که این جراحی به خوبی انجام شود. اکنون یک هدف آرمانی بزرگ‌تری به نام هدفمندکردن یارانه‌ها داریم و همه دغدغه‌ فعالان اقتصادی بخش خصوصی و دولتی این باید باشد که به کمک هم این دوره را به خوبی اجرا کنیم. وی در مورد نرخ ارز اظهار کرد: در مجموع نرخ ارز یک بحث چند متغیره است که در تعیین و فرمول محاسبه آن، بحث توجه به واردات و صادرات، سیاست‌های مالی و پولی و سیاست‌های اقتصاد کلان باید مدنظر قرار بگیرد.

معاون وزیر بازرگانی متذکر شد: حتما همه کارشناسان اقتصادی تایید می‌کنند که در فضای هدفمندکردن یارانه‌ها، ما اصلا نباید سمت این چیزها برویم.