نرخ فعلی ارز واقعی نیست - ۲۱ شهریور ۸۹

مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: به نظر من نرخ فعلی ارز واقعی نیست و دلیلش این است که واردات، جایگزین تولید می‌شود، ما باید افزایش تدریجی نرخ ارز را داشته باشیم. سیدکمال سیدعلی معاون وزیر بازرگانی و مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران در خصوص نرخ ارز مناسب برای واردات و صادرات گفت: وقتی مباحث دو نرخی شدن مطرح می‌‌شود برای آن است که ارز حاصل از صادرات را به نرخ بالاتری بخرند یا برای واردات کالای لوکس، ارز گران‌تری فروخته شود یا اینکه ارز کالاهای اساسی ارزان‌‌تر باشد. اگر این اتفاق بیفتد ضربه بزرگی به یکسان‌سازی نرخ ارز خواهد خورد، این در سال‌های گذشته بزرگ‌ترین معضل ما بود. همیشه از بازار عقب بودیم. از اول سال ۸۰ این موهبت (یکسان سازی نرخ ارز) در این مملکت اجرا شد.

وی در مورد مزایای یکسان‌سازی نرخ ارز افزود: البته نباید این موضوع را با ثبات نرخ ارز اشتباه بگیریم. تثبیت نرخ ارز یعنی نرخ ارز با نرخ تورم تغییر نکند که این موضوع به صادرات آسیب می‌زند. من هم با نظر آقای نهاوندیان موافقم. معتقدم میزان تورم منهای مسکن باید بر نرخ ارز تاثیرگذار باشد.

سید علی در خصوص نرخ واقعی ارز ادامه داد: نزدیک به ۹ سال است که مجموعا ۶‌درصد الی ۷‌درصد نرخ ارز افزایش داشته است، در صورتی که ما تورم ۲۸‌درصد و ۱۱‌درصد هم داشته‌ایم. اگر میانگین را ۱۵‌درصد بگیریم، حتما باید نرخ ارز واقعی ما بالاتر از نرخ فعلی باشد.

به نظر من نرخ ارز فعلی واقعی نیست و دلیلش این است که واردات جایگزین تولید می‌شود. ما باید افزایش تدریجی نرخ ارز را داشته باشیم، شیب آن هم بالاتر باشد و با توجه به تحریم‌ها باید دقت کنیم تا شوکی را وارد نکنیم. نرخ ارزی مناسب است که صادرات و واردات به بهترین وجه صورت بگیرد.