رییس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی از افزایش تقاضا برای تاسیس بانک‌های خارجی در کشور خبرداد و با تاکید بر اینکه این بانک‌ها باید بر اساس قانون بانکداری بدون ربا عمل کنند، گفت: بانک مرکزی باید قواعد نظارتی حضور آنها را تصویب کند. بهروز علیشیری در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه پرونده درخواست تاسیس بانک‌های خارجی که در گذشته ۶ تقاضا بود، هم اکنون در بانک مرکزی است، تصریح کرد: سازمان سرمایه‌گذاری خارج در انتظار نظر نهایی بانک مرکزی و سازمان سرمایه‌گذاری خارجی در این خصوص است.

رییس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران با بیان اینکه حضور بانک‌های خارجی در کشور را به عنوان یک کار غیر قابل اجرا ظرف مدت ۶ ماه به کاری قابل اجرا تبدیل کردیم، اظهار داشت: بانک مرکزی باید قواعد نظارتی حاکم بر حضور و نحوه فعالیت بانک‌های خارجی در کشور را ترسیم کند.

وی با تاکید بر تسریع در روند تدوین قواعد نظارتی اظهار داشت: نباید زمان تدوین این قواعد به مانند زمان تصویب قانون نحوه حضور بانک‌های خارجی در کشور ۶ ماه به طول بینجامد، بلکه باید در یک هفته نهایی شود.

علیشیری از افزایش تقاضاها و درخواست برای حضور و تاسیس بانک‌های خارجی در کشور خبر داد و با اشاره به اینکه در گذشته تعداد تقاضاها ایجاد ۶ بانک بود، عنوان کرد: هم اکنون یک تقاضا به تعداد درخواست‌ها افزوده شده و تقاضاهای صورت گرفته برای تاسیس شعبه و نمایندگی در سرزمین اصلی و مناطق آزاد است.

وی با بیان اینکه بانک‌های خارجی برای فعالیت در کشور باید بر اساس قوانین ما و قانون بانکداری بدون ربا عمل کنند، اظهار داشت: ما باید مسیر را ترسیم کنیم، آن زمان بانک‌های خارجی برای حضور در ایران تصمیم می‌گیرند.