هر چه که بیشتر زمان می‌گذرد بر تعداد چک‌های برگشتی افزوده می‌شود. آخرین گزارش بانک مرکزی در این زمینه نشان می‌دهد از هر هشت چک، یکی در اتاق پایاپای اسناد بانکی تهران برگشت داده می‌شود. به گزارش ایلنا، بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی در خرداد ماه سال جاری، حدود ۴ میلیون و ۲۳۲ هزار برگ چک در اتاق پایاپای تهران مبادله شده که ۵۳۸ هزار برگ آن برگشت داده شده است.

بر این اساس از هر ۸/‌۷ درصد چک، یکی در این اتاق به مهر برگشت مزین می‌شود. از سوی دیگر، نسبت چک‌های برگشتی به مبادله شده در خرداد ماه سال جاری به ۷/۱۲ درصد رسیده که نه تنها بالاترین نسبت در سه ماه اول سال جاری است؛ بلکه بالاترین نسبت در طول بیش از ۳۰سال گذشته نیز به شمار می‌رود. درصد اسناد برگشتی به مبادله شده از سال ۷۹ تا ۸۶ حدود پنج درصد و حتی کمتر از این رقم بوده است. در سال ۸۷ این نسبت کمی افزایش یافت و به ۸/۷ درصد رسید. سال ۸۸ بود که نسبت چک‌های برگشتی به مبادله شده دو رقمی شد و به ۷/۱۰ درصد رسید. روند افزایشی درصد اسناد برگشتی به مبادله شده در سال جاری نیز ادامه دارد؛ به طوری که شتاب افزایشی آن قابل توجه است. نسبت چک‌های برگشتی به مبادله شده در فروردین تا خرداد به ترتیب ۵/۱۱ درصد،

۱ /‌۱۲ درصد و ۷/ ۱۲درصد ثبت شده است. در سه ماه اول سال جاری نیز این نسبت ۲/۱۲ درصد محاسبه شده است. مبلغ چک‌های مبادله شده در خرداد ماه سال جاری حدود ۵ هزار و ۳۰۸ میلیارد تومان بوده که حدود دو هزار و ۳۶۷ میلیارد تومان آن برگشت داده شده است. درصد مبلغ چک‌های برگشتی به مبادله شده در این مدت به ۶/۴‌ درصد رسیده است.

این نسبت در ماه‌های فروردین و اردیبهشت نیز به ترتیب ۷/۳‌ درصد و ۹/۵ درصد بوده است. درصد مبلغ اسناد برگشتی به مبادله شده در سه ماهه نخست سال جاری نیز ۹/۴‌ درصد محاسبه شده است. اگر این نسبت را با نسبت سال‌های پیش بسنجیم، می‌فهمیم که درصد مبلغ اسناد برگشتی به مبادله شده تا سال ۷۹ چندان دچار تغییر ویژه‌ای نشده است.

کارشناسان اقتصادی دلیل افزایش تعداد چک‌های برگشتی به مبادله شده را به رکود نسبت می‌دهند که اولین نشانه‌های آن از سال ۸۶ مشاهده شد. در همان زمان بود که کارشناسان اقتصادی هشدارهای لازم را در این خصوص به مسوولان دادند، با این حال رکود هم‌چنان بر بازار ایران سایه افکنده است. اغلب صاحبنظران این بخش معتقدند سیاست‌های اقتصادی، بازار را به سوی رکود هدایت کرد. رکودی که معلوم نیست چه زمان سایه خود را از بازار اقتصادی ایران جمع خواهد کرد.