‌مستندات تحریم بانک‌های ایرانی به آنها ارائه نشده است

مدیرعامل بانک ملت از درخواست ‌بانک‌های ایرانی تحریم شده برای اعلام جرم و تخلفات خود توسط تحریم‌کنندگان خبر داد و گفت: تاکنون نه‌تنها مستنداتی به آنها ارائه نشده، بلکه نامه‌نگاری‌های صورت گرفته در این زمینه نیز بی‌پاسخ مانده است. «علی دیواندری» در گفت‌وگو با «ایرنا»،‌ درباره تحریم سیستم بانکی کشور از سوی کشورهای غربی و آمریکا افزود:‌ ادعاهای مطرح شده مبنی بر تخلف نظام بانکی ایران تنها یک بهانه است و دلیل اصلی این اقدام بهانه‌جویی‌های سیاسی است. وی درباره برخی از ادعاهای مطروحه در زمینه دلایل تحریم سیستم بانکی کشور گفت: به عنوان مثال آنها معتقدند چون بانک ایرانی فعال در کشورهای اروپایی اقدام به گشایش اعتبار برای تهیه برخی از کالاها از جمله ورق‌های فولادی که ممکن است استفاده دو گانه تجاری و نظامی داشته باشد، کرده باید تحریم شود.

وی با طرح این سوال گفت: چطور تا زمانی که کالایی در کشورهای تحریم‌کننده تولید، مجوز صادرات آن ارائه و با خطوط کشتیرانی آن کشور نیز حمل می‌شود مشکلی وجود ندارد، اما همین کالا تنها به دلیل گشایش اعتبار توسط یک بانک ایرانی باید دارای مشکل ‌شود.

مدیرعامل بانک ملت ادامه داد: اگر کالای خریداری شده از کشور تحریم‌کننده دارای مشکل بود، چرا مجوز خروج آن را صادر کردید.

دیواندری تصریح کرد: زمانی که بحث تولید و اشتغال در کشورهای تحریم‌کننده مطرح است، مشکلی برای تولید کالای خاص وجود ندارد، اما زمانی که یک بانک ایرانی برای واردات آن کالا گشایش اعتبار کند، باید تحریم شود و تاوان پس دهد. وی با بیان آنکه تمام بانک‌های دنیا بر اساس استانداردها و قواعد پولی و مالی بین‌المللی در دیگر کشورها فعالیت می‌کنند، گفت: تحریم بانک‌های ایرانی تنها برای محدود کردن توان اقتصادی کشور و با هدف محدود کردن توان اقتصادی و تجاری کشور طراحی شده است.

دیواندری ادعای غربی‌ها مبنی بر اینکه با تحریم بانک‌های ایرانی قصد ندارند، ملت ایران را تحت فشار قرار دهند، شعاری بیش ندانست و گفت: عملکرد این کشورها در واقعیت چیز دیگری است، زیرا با تحریم بانک‌های ایرانی شرکت‌های خصوصی و مردم عادی را تحت فشار گذاشته‌اند.

مدیرعامل بانک ملت گفت: غربی‌ها معتقدند از آنجا که بانک‌ها در زمینه‌های اقتصادی نقش موثری دارند، قصد دارند با محدود کردن فعالیت آنها فشار بیشتری را به مردم و حوزه‌های اقتصادی وارد کنند.

این مقام بانکی اظهار داشت: مطالب مطرح شده در خصوص بانک‌های کشور نه تنها بهانه ای بیش نیست، بلکه غیرواقعی است، زیرا بانکی که براساس قواعد بین‌المللی فعالیت می‌کند، نمی‌تواند خارج از چارچوب‌های بین‌المللی عمل کند. به گفته وی، ‌گشایش اعتبار توسط بانک‌ها روی سیستم بین‌المللی صورت می‌گیرد که آن هم دارای قواعد محکمی در نظام بین‌المللی است، بانکی که متناسب با استانداردهای بین‌المللی فعال است، باید خود را با تعاملات بین‌المللی سازماندهی کند و تخلف در این زمینه بی‌معنا است.

مدیرعامل بانک ملت دلیل تحریم‌ها را بهانه‌جویی‌های سیاسی دانست و افزود: علاوه بر ادامه فعالیت بانک‌های کشور مسائل تجاری کشور نیز باید تسهیل شود تا مشکلات این بخش با روش‌‌های حرفه‌ای و موجود در نظام بین‌المللی مرتفع شود. وی تحریم‌ها را فرصت جدیدی برای کشور عنوان کرد و گفت: ایران در مقابل این تحریم‌ها به طور حتم موفق خواهد شد، همانطور که در گذشته نیز در جنگ تحمیلی موفق شد و البته تحریم نیز یک جنگ اقتصادی است.

مدیرعامل بانک ملت تصریح کرد: سیستم بانکی کشور علاوه بر اینکه پیگیری‌هایی حقوقی خود را ادامه می‌دهد، فعالیت‌های غیر‌قانونی این کشورها را نیز به دنیا اعلام می‌کند.

وی با بیان آنکه ‌ناامنی‌های ایجاد شده در حوزه اقتصاد، روزی گریبانگیر خود آنها خواهد شد، گفت: بحران‌های مالی نیز نتیجه همین امر است، زیرا تبادل آزاد پول و سرمایه براساس استانداردهای بین‌المللی نباید با مانع روبه‌رو شود.

دیواندری افزود: تحریم کنندگان خواستار ایجاد ناامنی برای وجوه کشور هستند و در صورتی که در این کشورها سرمایه‌گذاری کنیم به خطر نزدیک‌تر می‌شویم، ضمن آنکه ‌سرمایه‌گذاران دنیا روش نادرست اقتصادی و پولی آمریکا و هم‌پیمانانشان را نمی‌پسندند و در بلندمدت بی‌منطق بودن آنها، علیه خودشان عمل خواهد کرد. وی از حرکت بسیاری از منابع ارزی ایرانیان خارج از کشور به سمت ایران خبر داد و گفت: در همین راستا اوراق مشارکت ارزی که توسط بانک ملت منتشر شد، منجر به جمع‌آوری سرمایه بیش از ۷۵۰ میلیون یورو شد. ایرانیان مقیم خارج و خارجی‌ها نیز در این طرح شرکت کردند.

وی پیش‌بینی کرد، حجم سرمایه‌گذاری‌ها در دنیا در سال‌های آینده کاهش یابد، زیرا با گذشت زمان چشم مردم دنیا باز می‌شود و سایر کشورهای خارجی و همسایگان ایران در آینده در کشورهایی که رفتار منطقی ندارند مانند آمریکا و اروپا سرمایه‌گذاری نخواهند کرد.

مدیرعامل بانک ملت در پایان اظهار داشت: سیستم بانکی کشور موظف است علاوه بر اینکه روی پای خود بایستد، از ظرفیت‌های خود به‌صورت مناسب تری استفاده کرده و با اتخاذ تدابیر مناسب محدودیت‌ها را پشت سر بگذارد.