رییس پژوهشکده بیمه با اشاره به اینکه در بازار رقابتی برخی شرکت‌های بیمه برای جذب مشتری به روش‌های غیرمعمول دست می‌زنند، گفت: تعدادی از شرکت‌های بیمه با حذف مواردی از جبران خسارت بیمه‌ای خود، نرخ‌های پایین‌تری را برای جذب مشتری ارائه می‌کنند.

محمدرضا نوتاش در گفت‌وگو با «فارس» تبعات ناشی از اجرای نادرست آزادسازی تعرفه‌ها را از جمله مشکلات صنعت بیمه کشور دانست و اظهار داشت: در گذشته، شرکت‌های بیمه با نرخ‌ها و تعرفه‌های مشخصی روبه‌رو بودند به صورتی که نمی‌توانستند خارج از این قیمت‌ها خدمات خود را ارائه دهند، در حالی که در حال حاضر، با ایجاد شرایط رقابتی در بازار وضعیت خاصی برای شرکت‌ها به وجود آمده است.

وی با اشاره به اینکه در فضای آزاد رقابتی برخی از شرکت‌های بیمه به قواعد بازی آشنایی نداشته یا معیارها و ملاک‌های خاصی برای تعیین و صدور بیمه‌نامه و دریافت حق بیمه ندارند، افزود: این گونه شرکت‌ها با برآورد ناصحیح، قیمت‌هایی را ارائه می‌دهند که این امر، باعث ایجاد رقابت ناسالم در بین شرکت‌های بیمه می‌شود. رییس پژوهشکده بیمه، استفاده از روش‌های علمی در محاسبه ریسک‌ و برآورد خسارات را جهت جلوگیری از بروز مشکلات در صنعت بیمه موثر دانست و تصریح کرد: البته در این مسیر، بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه نیز مکررا بیان کرده‌اند که در شرایط رقابتی بازار نمی‌توان قیمت‌ها را به شرکت‌های بیمه دیکته و آنها را ملزم به رعایت این حدود کرد. وی افزود: ارائه نرخ‌های ارشادی عادلانه و منصفانه در صنعت بیمه می‌تواند راهنمای خوبی برای شرکت‌های بیمه باشد که نرخ‌هایی واقعی و متناسب با بازار را ارائه کنند. نوتاش در ادامه با اشاره به اینکه عمده نرخ‌های نامناسب بیشتر در بیمه باربری صورت می‌گیرد، گفت: به دلیل آنکه آزادسازی در بیمه باربری زودتر از سایر بیمه‌ها رخ داده است، گفت: در برخی مواقع، تفاوت هزینه میان حداکثر و حداقل قیمت‌های ارائه شده در بازار به ۱۰ برابر می‌رسد.

رییس پژوهشکده بیمه با تاکید بر اینکه در شرایط بازار رقابتی، شرکت‌ها برای جذب مشتری دست به اقدامات متفاوتی می‌زنند، تصریح کرد: ممکن است برخی از شرکت‌های بیمه با حذف مواردی از جبران خسارت بیمه‌ای خود نرخ‌های پایین‌تری را برای جذب مشتری ارائه نمایند که مشتریان متوجه آن نباشند، در این شرایط بیمه‌گزاران باید با بررسی بیشتر، بیمه‌نامه‌های مناسب را خریداری کنند. وی نقش برخی واسطه‌ها را در بروز نوسانات زیاد در صنعت بیمه موثر توصیف کرد و گفت: در مواقعی واسطه‌هایی به این صنعت ورود پیدا می‌کنند که اصلا اجازه قانونی برای فعالیت‌های خود ندارند و با خرید و فروش بیمه‌نامه به صورت دلالی برای شرکت‌های بیمه مشتریان را جذب و از آنها مبالغی دریافت می‌کنند.