پروژه‌های مدیریت شهری سودآور به سرمایه‌داران خارجی معرفی می‌شود

گروه بازار پول- بانک شهر تنها بانک وابسته به شهرداری کلانشهرهای کشورمان از اواخر سال گذشته آغاز به کار کرد. بانک شهر با دیدگاه مسوولان شهرداری تهران مبنی براینکه در کشورهای پیشرفته، شهرداری‌ها دارای بانکی به نام بانک شهر (City Bank) هستند و می‌تواند بهترین ابزار برای پیشرفت کالبدی شهر باشند؛ شکل گرفت و امروز می‌خواهد متفاوت از بانک‌های دیگر خدمات مناسبی را به مشتریان خود ارائه دهد. در این خصوص گفت‌وگویی را با علی رضا آذری، نایب‌رییس بانک شهر انجام داده‌ایم که در ادامه می‌آید:

آقای آذری با توجه به حضور بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری در کشور، لزوم ایجاد بانک شهر چیست؟

اگر بخواهم به کلیات طرح توجیهی ایجاد بانک شهر اشاره کنم، باید بگویم فعالیت تعاونی اعتباری شهر به‌عنوان یک پایلوت در مدت کوتاهی هم با استقبال مردم در مشارکت و آبادانی شهر مواجه شد و هم به سرعت بخشیدن در اجرای پروژه‌های شهری تهران انجامید. در ابتدا ایجاد این باور در مسوولان بانک مرکزی و مدیران شهری که شهرداری‌ها نیاز به بانک دارد، سخت بود.

ولی فعالیت تعاونی اعتباری شهر که با تدبیر دکتر قالیباف از سال ۱۳۸۴ توسعه کمی‌وکیفی پیدا کرد، خیلی سریع با استقبال مردم مواجه شد و مردم با دیدن سرعت مضاعف در اجرای پروژه‌ها و آبادانی شهر تهران، خود را شریک در این آبادانی و عمران احساس کردند و مشارکت آنان از طریق افتتاح حساب در تعاونی اعتباری شهر با سرعت خیلی بالایی صورت گرفت. ضمن اینکه اثرات بسیار اساسی و کارگشای فعالیت تعاونی اعتباری شهر در مباحث مدیریت شهری اشتیاق خاصی را در شهرداری‌های کلانشهر‌های کشور نیز بوجود آورد. به‌طوری‌که در بسیاری از موارد این شهرداری‌ها مجدانه برای سهامداری این بانک تلاش نمودند و این باعث شد که همه مسوولان کشور دست‌به‌دست هم دهند تا بانک شهر در مدت زمانی کوتاه و غیر قابل تصور ایجاد شده و در خدمت به شهر و شهروندان فعالیت خود را آغاز کند.

وضعیت بانکداری امروز کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید و بانک شهر در این مقطع زمانی چه وضعیتی دارد؟

گرچه سوال شما خیلی کلی است، ولی باید بگویم بانک‌های کشور در وضعیت فعلی که ایران از طرف کشورهای ستیزه جو تحریم اقتصادی و سیاسی شده است، به مراتب وظایف سنگین تر و حساس‌تری را بر عهده دارند و به نظر من، پیروی از ضوابط و دستورالعمل‌های بانک مرکزی بنیادی ترین راهکار برای بانک‌ها در موفقیت و برون‌رفت از بحران‌های احتمالی خواهد بود. بانک شهر نیز در کنار سایر بانک‌ها از این موضوع کاملا پیروی کرده و در این مقطع با حساسیت بسیار بالاتری عمل می‌کند. در واقع پیروی از ضوابط بانک مرکزی تبعیت از یک استراتژی واحد می‌باشد که این روش از نگاه اقتصادی و سیاسی به نفع کشور و تمام ملت است.

ما امروز در وضعیتی هستیم که نه تنها بانک شهر، بلکه تمام شبکه بانکی، نهادهای اقتصادی و بازرگانی، خصوصی و دولتی و همه و همه باید زیر پرچم پرافتخار کشور و تحت فرامین رهبری باشیم.

بانک شهر همواره در تبلیغات خود بر شعار «نوآوری در خدمت» تاکید دارد، لطفا در رابطه با نوآوری و مزیت این بانک در مقابل سایر بانک‌های کشور توضیح دهید؟

با توجه به اینکه شهرداری‌های کلانشهرهای کشور سهامداران این بانک محسوب می‌شوند، بنابراین امکان مشارکت بانک شهر در پروژه‌های شهری که از ارزش افزوده خدماتی، معنوی و اقتصادی بسیار بالایی برخوردار می‌باشند، وجود دارد و بانک شهر در اجرای این پروژه‌ها از اولویت بیشتری نسبت به سایر بانک‌ها برخوردار است. این فرصت برای بانک شهر می‌تواند استثنایی باشد و می‌توان از آن به‌عنوان مزیت در شبکه بانکی یادکرد و بانک شهر نیز این فرصت را با صداقت در اختیار شهرداری‌ها و شهروندان گرامی ‌تمامی ‌شهرها گذاشته تا همه بتوانند با استفاده از خدمات بانک شهر از این فرصت به‌وجودآمده استفاده کنند.

همچنین جلب نظر ایرانیان مقیم خارج از کشور از طریق معرفی پروژه‌های مدیریت شهری سودآور از برنامه‌های بانک شهر است.

آیا شهرداری‌ها در انتقال وجوه در اختیارشان به بانک شهر برنامه خاصی را در دست اقدام دارند؟

بانک شهر مجوز رسمی‌خود را از بانک مرکزی دریافت کرده و اکنون شهرداری‌ها در انتقال وجوه خود به بانک شهر هیچ مشکلی ندارند. لیکن در این تعاملات هر سازمانی دارای مسوولیت‌‌هایی است که در مقابل آن باید پاسخگو باشد و وظایف خاصی را به گردن دارد. شهرداری‌ها هم گرچه در انتقال وجوه در اختیارشان به بانک شهر مختار بوده، ولی قطعا زمانی مراودات و تعاملات خود را در بانک شهر به حداکثر می‌رسانند که احساس متفاوتی در دریافت خدمات نسبت به سایر بانک‌ها داشته باشند.

باید احساس کنند از منابع‌شان در توسعه خدمات شهری و شهروندی استفاده مطلوب می‌شود، باید احساس کنند خدمات بانکی خود را راحت‌تر، روان‌تر و سریع‌تر استفاده نمایند، باید احساس کنند همه خدمات و نیازهای بانکی مورد نظر شهرداری را به نحو مطلوب و با شیوه‌های مدرن و مترقی دریافت می‌کنند و خلاصه باید انگیزه بالایی برای همکاری با بانک شهر در آنها ایجاد کنیم وگرنه آنان اجبار و الزامی ‌به مراجعه به بانک شهر ندارند.