نرخ تورم در حالی طی ۱۰۰ ماه گذشته ۶ دوره افزایش و کاهش را با مدت ماه‌های متفاوت طی کرده که در دوره پنجم شاهد ۳۱ ماه متوالی افزایش تورم و در دوره اخیر ۱۷ ماه متوالی کاهش تورم تا خرداد امسال بوده‌ایم و باید دید این کاهش تا چند ماه دیگر ادامه دارد و آیا تورم ۷ درصدی بهمن تا شهریور محقق می‌شود؟ به گزارش خبرگزاری فارس، با بررسی که روی آمارهای بانک مرکزی در مورد نرخ تورم طی ۱۰۰ ماه اخیر از اسفند سال ۸۰ تا خرداد ۸۹ انجام شد، به این نتیجه رسیدیم که نرخ تورم در ایران طی این مدت ۶ دوره متفاوت افزایش و کاهش را پشت سر گذاشته است، ولی طول این دوره‌ها که در سال‌های قبل از ۸۵ کوتاه مدت بوده، در سال‌های اخیر بلند مدت شده است.

بر اساس این گزارش، دوره اول که از اسفند ۸۰ آغاز شد، ۱۸ ماه طول کشید و در این دوره نرخ تورم از ۴/۱۱ درصد در اسفند ماه ۸۰ به ۷/۱۶ درصد در مرداد ۸۲ افزایش یافت که طی این ۱۸ ماه شاهد ۳/۵ درصد رشد در نرخ تورم بودیم.

دوره دوم که با تورم ۶/۱۶ درصدی از شهریور ۸۲ آغاز شده بود، ۱۲ ماه طول کشید و در این دوره تورم با روند نزولی ۱/۲ درصدی همراه بود و در نهایت به ۶/۱۴ درصد در مرداد ۸۳ رسید.

در دوره سوم که تنها شاهد افزایش یک درصدی تورم در مدت ۹ ماه بودیم، تورم از ۷/۱۴ درصد در شهریور ۸۳ به ۷/۱۵ درصد در اردیبهشت ۸۴ افزایش یافته است.

بنابراین گزارش، دوره چهارم با تورم ۷/۱۵ درصدی در خرداد ۸۴ آغاز شد که ۱۳ ماه طول کشید و در این مدت نرخ تورم ۴/۵ درصد کاهش یافت و به ۳/۱۰ درصد در خرداد ۸۵ رسید.

در حالی طول مدت دوره‌های متفاوت افزایش و کاهش تورم تا خرداد ۸۵ بین ۹ تا ۱۸ ماه در نوسان بوده است، دوره پنجم که با افزایش ۶/۱۵ درصدی تورم نیز همراه بود، ۳۱ ماه به طول انجامید که در نوع خود یک رکورد به شمار می‌رود و کمتر در ایران شاهد بودیم که نرخ تورم تا این مدت روند یکسان افزایشی را طی کرده باشد.

در این دوره نرخ تورم از ۴/۱۰ درصد در تیرماه ۸۵ به ۹/۲۵ درصد در دی‌ماه ۸۷ افزایش یافته و در تمام مدت این ۳۱ ماه، شاهد روند صعودی تورم بودیم.

این در حالی است که در دوره اخیر که در آن قرار داریم و از تورم ۹/۲۵ درصدی بهمن ۸۷ تا ۵/۹ درصدی خرداد سال جاری به میزان ۱۷ ماه به طول انجامید، شاهد کاهش ۴/۱۶ درصدی تورم بودیم که این میزان کاهش در طول این مدت بی‌سابقه است.

حال با توجه به پیش‌بینی‌هایی که مقامات بانک مرکزی درباره ادامه کاهش نرخ تورم تا قبل از اجرای هدفمندی یارانه‌ها کرده اند، باید دید آیا این روند کاهشی همانند دوره پنجم طولانی مدت خواهد بود یا خیر و اینکه تا چه ماهی شاهد افت نرخ تورم خواهیم بود؟

محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی پیش‌تر اعلام کرده بود، در صورت عدم اجرای هدفمندی یارانه‌ها در نیمه اول سال نرخ تورم را تا پایان شهریور به ۷ درصد کاهش خواهیم داد.

در عین حال لازم است که کارشناسان دلایل طولانی شدن دوره‌های تورم را طی سال‌های اخیر توضیح بدهند که احتمالا ارتباط منطقی بین مدت این دوره‌ها و سیاست‌های پولی و مالی بانک مرکزی و دولت وجود خواهد داشت.