دنیای اقتصاد- بهای طلا در ساعات اولیه بازار‌های جهانی روز پنج‌شنبه (مقارن با بعد از ظهر به وقت تهران) با 40 دلار کاهش تا 1200 دلار سقوط کرد که البته در ساعات پایانی این روز (دیروز جمعه) در محدوده 1205 دلار در نوسان بود.

سقوط یک باره قیمت طلا در بازار‌های جهانی تاثیری در قیمت اقلام سکه در بازار روز پنج‌شنبه نداشت. با این حال امروز احتمالا قیمت‌ها با افت قابل توجهی روبه‌رو خواهند بود.

سقوط ۴۰ دلاری قیمت طلا
مسعود رضا طاهری_ بهای طلا در ساعات اولیه بازار‌های جهانی روز پنج‌شنبه (مقارن با بعد از ظهر به وقت تهران) با 40 دلار کاهش تا 1200 دلار سقوط کرد که البته در ساعات پایانی این روز (دیروز جمعه) در محدوده 1205 دلار در نوسان بود.
سقوط یک باره قیمت طلا در بازار‌های جهانی تاثیری در قیمت اقلام سکه در بازار روز پنج‌شنبه نداشت. با این حال امروز احتمالا قیمت‌ها با افت قابل توجهی روبه‌رو خواهند بود. روز پنج‌شنبه سکه بهار آزادی بدون تغییر قیمت ۳۱۲ هزار تومان، سکه طرح قدیم با ۱۰۰۰ تومان افزایش ۳۲۲ هزار تومان عرضه شدند. نیم سکه و ربع سکه نیز بدون تغییر ۱۵۷ هزار تومان و ۷۹ هزار تومان به خریداران ارائه شدند. انتظار می رود در صورت رهایی قیمت‌ها از چسبندگی متداول بازار سکه، قیمت سکه بهار آزادی امروز تا محدوده ۳۰۵ هزار تومان کاهش یابد.
بازار‌های جهانی در دو روز گذشته از یک سو از اعلام برخی آمارهای اقتصادی چین تاثیر پذیرفته‌اند و از سوی دیگر در انتظار آمار بیکاری در آمریکا نشسته‌اند. چین روز‌های قبل از اعمال مالیات‌های بیشتر بر صادرات فلزات برای ذخیره‌سازی آنها خبر داده بود. انتظار برای نرخ رشد 7/8 درصدی اقتصادی در این کشور که مجددا 1/9 درصد اعلام شد، شوک به وجود آمده در بازار‌ها را تا حدودی فرونشاند تا جایی که قیمت نفت که تا 72 دلار پایین آمده بود، از 73 دلار بالا تر رفت و قیمت طلا نیز در این مسیر تا 1210 دلار تقویت شد. امروز نیز آمار اشتغال در آمریکا اعلام می‌شود که سرمایه‌گذاران بهبود اوضاع اقتصادی در جهان را به طور مستقیم از این گونه آمارها منتج می‌دانند. نرخ برابری یورو در مقابل دلار آمریکا دیروز تا حد 25/1 نیز بالا رفت و پوند انگلیس نیز تا سطح 52/1 در مقابل دلار آمریکا تقویت شد.
قیمت طلا طی ۳۶۵ روز گذشته بر اساس ارقام ثبت شده در لحظه در حدود ۶/۲۸۲ دلار و بر اساس قیمت ثبت شده در ساعات پایانی معاملات روزانه در داخل کشور بیش از ۳۲۵ دلار افزایش داشته است. دهم اردیبهشت سال گذشته قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری ۸۸۵ دلار بود. قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی ۲۱۴ هزار تومان، قیمت هر قطعه سکه طرح قدیم ۲۱۷ هزار تومان، نیم سکه ۱۱۲ هزار تومان و ربع سکه ۵۶۵۰۰ تومان به فروش می‌رسید که سکه بهار آزادی و سکه طرح قدیم به ترتیب ۴۵ درصد، ۴۸ درصد و نیم سکه و ربع سکه هریک ۴۰ درصد رشد قیمت داشته‌اند. افزایش قیمت‌ها از اول اردیبهشت ماه ۸۹ که بحران یورو وارد فاز جدید خود شد، قیمت سکه بهار آزادی از رقم ۲۷۳ هزار تومان با ۳۹ هزار تومان افزایش قیمت روبه‌رو بوده است. سکه طرح قدیم در این مدت ۳۶ هزار تومان، نیم سکه ۲۰ هزار تومان و ربع سکه نزدیک به ۱۰ هزار تومان رشد قیمت داشته است.
بالاترین قیمت ثبت شده برای طلا تاکنون 1270 دلار بوده است. روز‌های اخیر نیز از گوشه و کنار دنیا پیش‌بینی‌های متعددی برای قیمت طلا اعلام شد که اکثرا افزایشی بوده و حتی قیمت 1400 دلار را نیز مطرح کرده بودند. در صورتی که پس از روی دادن بحران یورو عملا روند قیمت طلا از دلار آمریکا و حتی یورو جدا شد و با توجه به بی‌ثباتی بازار ارزهای جهانی، فعلا بهبود اوضاع در بورس‌های جهانی و چشم‌انداز نرخ رشد اقتصادی به عنوان اهرم تقاضا بر نوسان قیمت طلا بیشترین تاثیر را دارد.