رییس کل بیمه مرکزی با تاکید بر اینکه ارزیابان خسارت نباید وابستگی به شرکت‌های بیمه داشته باشند، گفت: ارزیابی خسارت را باید بر عهده گروه‌های مستقل گذاشت. جواد فرشباف ماهریان در گفت‌وگو با مهر، در خصوص راه اندازی ارزیابان خسارت‌های بیمه گفت: بر اساس چارچوب‌های صنعت بیمه در تمام دنیا، ارزیابان خسارت نباید وابستگی به شرکت‌های بیمه داشته باشند. رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی‌ایران با بیان اینکه هم‌اکنون پرداخت خسارت توسط شرکت‌های بیمه ارزیابی می‌شود، تصریح کرد: این در حالی است که باید گروه‌های مستقلی همچون کارشناسان رسمی‌دادگستری میزان خسارت‌ها را در بیمه شخص ثالث برآورد کنند.وی ادامه داد: این گروه‌های مستقل بدون در نظر گرفتن منافع خاص شرکت‌ها یا بیمه گذار، خسارت‌ها را برآورد و تعیین کرده و مقصر حادثه را شناسایی می‌کنند.

فرشباف ماهریان افزود: ۱۲ شرکت بیمه در سرزمین اصلی، ۴ شرکت بیمه در مناطق آزاد و ۳ شرکت بیمه تازه خصوصی‌سازی شده و یک شرکت بیمه دولتی و در مجموع ۲۰ شرکت بیمه کار ارزیابی خسارت، تامین هزینه و پرداخت آن را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: در گذشته راهنمایی و رانندگی کار ارزیابی خسارت در بیمه شخص ثالث را انجام می‌داد که این کار را باید بر عهده ارزیابان خسارت گذاشت. رییس شورای‌عالی بیمه با بیان اینکه هم‌اکنون در مرحله راه‌اندازی ارزیابان خسارت هستیم، افزود: واحدهای کوچک ارزیابان خسارت را در تهران راه‌اندازی کرده‌ایم.وی خاطرنشان کرد: بیمه مرکزی آزمون‌هایی را نیز در این خصوص برای متقاضیان برگزار کرده است، زیرا راه‌اندازی این ارزیابان راه حلی صحیح و بلندمدت در این راستا تلقی می‌شود.فرشباف ماهریان بیان کرد: کارشناسان رسمی، ‌ارزیابی‌های خسارت را بدون اینکه منافع شرکت بیمه یا بیمه‌گذار را مدنظر قرار دهند، انجام می‌دهند که این امر به کاهش نظام بوروکراتیک اداری نیز کمک می‌کند.