در حالی بانک مرکزی از کاهش نرخ تورم به ۹/۹ درصد خبر داد که به گفته رییس کل این بانک، اجاره بهای مسکن و مواد خوراکی با ۵۷ درصد بیشترین تاثیر را بر تورم دارند. بر این اساس، با محاسبات بانک مرکزی و صعودی شدن اجاره بهای مسکن به ویژه در تهران، به نظر می‌رسد نرخ تورم دوباره دورقمی ‌شود. به گزارش خبرگزاری مهر بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی، نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به اردیبهشت ۱۳۸۹ نسبت به دوازده ماه منتهی به اردیبهشت ۱۳۸۸معادل ۹/۹ درصد است. بانک مرکزی در حالی طی ماه‌های اخیر از کاهش نرخ تورم خبر می‌دهد که برخی کارشناسان مسائل اقتصادی نسبت به واقعی بودن این نرخ تردید دارند.

تاثیر خوراک و مسکن در تورم

بررسی شاخص‌های مربوط به نرخ تورم نشان می‌دهد که شاخص اجاره بها و مواد خوراکی عمده‌ترین تاثیرات را بر نوسانات نرخ تورم دارند، به نحوی که شاخص اجاره بها با ضریب اهمیت ۶۰/۲۸ درصد و شاخص مواد خوراکی با ضریب اهمیت ۴۹/۲۸ درصد، به ترتیب اثرات تعیین‌کننده‌ای در نرخ تورم دارند. اهمیت شاخص اجاره بها در تعیین نرخ تورم تا حدی است که محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه مردم در زندگی روزمره خود با افزایش قیمت‌ها مواجه هستند، این در حالی است که بانک مرکزی از کاهش نرخ تورم خبر می‌دهد، چه ملاک‌هایی برای محاسبه نرخ تورم دارید؟ گفت: ممکن است که مردم تنها قیمت چند کالا را مد نظر قرار دهند، اما بانک مرکزی شاخص کل کالاها و خدمات یعنی ۳۵۹ قلم کالا را در نظر می‌گیرد.

پاسخ بانک مرکزی به ابهام مردم

وی ادامه داد: نرخ اجاره بهای مسکن یک قلم کالای اساسی در محاسبات نرخ تورم است، بر اساس آمارهای آمارگرهای بانک مرکزی، نرخ اجاره بهای مسکن در اجاره نامه‌هایی که تجدید می‌شود، بعضا با کاهش همراه بوده و حتی اگر کاهش نیافته باشد افزایش نیز نداشته است.

بهمنی عدم افزایش نرخ اجاره بهای مسکن را به معنای صفر بودن رشد آن عنوان کرد و افزود: اگر قیمت چند قلم کالای اساسی همچون مسکن یا کالاهای لوکس و تجملات کاهش یابد، تاثیرات بسیاری بر محاسبات نرخ تورم و کاهش رشد آن دارد.

۵۷ درصد تورم مربوط به اجاره بها است

با توجه به اینکه ضریب تاثیرگذاری اجاره بهای مسکن و مواد خوراکی جمعا ۵۷ درصد بر تعیین نرخ تورم تاثیرگذار است، هرگونه تغییری در این شاخص‌ها می‌تواند منجر به افزایش یا کاهش نرخ تورم شود.

بهمنی مدتی پیش این صحبت‌ها را مطرح کرد، اما هم‌اکنون نرخ اجاره بها در مناطق مختلف تهران با آغاز فصل جابه‌جایی‌ها رو به افزایش است، به نحوی که بر اساس بررسی‌های خبرنگار مهر از مشاوران املاک سطح شهر تهران، مشاهده می‌شود که نرخ اجاره بها حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش یافته است.