اثرات مثبت بسته پولی بر سود بانک ملت

مدیرعامل بانک ملت گفت: منابع این بانک در سال ۸۸ نسبت به سال ماقبل ۳۸ درصد رشد داشته است. دکترعلی دیواندری در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد به تشریح عملکرد این بانک در سال گذشته پرداخت و گفت: سهم درصد بانک ملت از منابع بانک‌های تجاری نسبت به سال ۸۷، دو و نیم درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: سپرده‌های ریالی بانک ملت نیز در سال ۸۷ حدود ۵/۲۱۵ هزار میلیارد ریال بوده است که در پایان سال گذشته به حدود ۲۹۲ هزار میلیارد ریال رسیده است که حاکی از رشدی ۴/۳۵ درصدی و افزایش سهم درصد بانک از کل سپرده‌های بانک‌های تجاری به ۲/۲۲ درصد می‌باشد.

دکتر دیواندری با اشاره به افزایش میزان منابع ارزان قیمت بانک ملت (سپرده‌های جاری و قرض‌الحسنه) از حدود ۷۲ هزار میلیارد ریال در پایان سال ۸۷ به بیش از ۹۶ هزار میلیارد ریال در پایان سال ۸۸، تاکید کرد: با رشد ۴/۳۳ درصدی در منابع ارزان‌قیمت، سهم درصد بانک ملت از منابع ارزان قیمت بانک‌های تجاری به ۵/۲۳ درصد رسیده است که رشد ۹/۱ درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرعامل بانک ملت به رشد ۱۹/۲۲ درصدی این بانک در بخش ضمانتنامه‌های صادره اشاره کرد و گفت: مانده ضمانتنامه‌های صادره در پایان سال ۸۷ حدود ۴۵ هزار میلیارد ریال بوده که با حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال افزایش به ۵۵ هزار میلیارد ریال در پایان سال گذشته رسیده است.

به گفته وی، اعتبارات اسنادی گشایش یافته بانک ملت نیز حدود ۵/۱۰ درصد رشد کرده و از حدود ۱۰۴ هزار میلیارد ریال در پایان اسفندماه سال ۸۷ به بیش از ۱۱۵ هزار میلیارد ریال در پایان سال ۸۸ رسیده است.

وی گفت اقلام مطالبات بانک ملت در پایان سال گذشته با کاهشی ۱۲/۱۲ درصدی نسبت به سال ۸۷، روبه‌رو بوده است.

وی گفت: میزان بازدهی سهام بانک ملت تا پایان سال ۱۳۸۸ در حدود ۴۵ درصد بوده که این درصد در سال ۸۹ افزایش قابل توجهی داشته است.

دکتر دیواندری در مورد برنامه بانک ملت برای افزایش سرمایه، خاطرنشان کرد: یکی از عوامل اصلی موفقیت هر بانک، توانایی در تجهیز و تخصیص منابع و ایجاد ترکیب مناسبی از درآمدها و بازدهی سرمایه‌گذاری برای سپرده‌گذاران و سهامداران است و تحقق این هدف در گرو داشتن سرمایه مناسب و کافی است به همین منظور، سرمایه بانک ملت در سال جاری از ۱۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال به ۱۶ هزار میلیارد ریال افزایش خواهد یافت.

وی با تاکید بر این نکته که تمامی فعالیت‌های اصلی یک بانک بر حسب ضرایب یا درصدهایی از مبلغ سرمایه پایه آن بانک تعیین می‌شود، اضافه کرد: سقف فردی مجموع تسهیلات و تعهدات هر ذینفع واحد، سقف مجموع تسهیلات اعطایی در هر زمان، سقف کلی مجموع تسهیلات و تعهدات کلان در هر زمان، سقف سرمایه گذاری در سهام شرکت‌ها و سایر اوراق بهادار، سقف خرید اموال غیرمنقول، داشتن روابط با بانکداری بین الملل در زمینه اخذ خطوط اعتباری ارزی، پذیرش ضمانتنامه‌ها و اعتبارات اسنادی صادره از جمله مواردی است که با سرمایه هر بانک ارتباط مستقیم دارد.

به گفته دکتر دیواندری، با افزایش سرمایه بانک ملت در سال جاری، کفایت سرمایه این بانک به عنوان شاخص اندازه‌گیری و ارزیابی میزان ریسک و مخاطرات قابل قبول در به کارگیری منابع، بهبود می‌یابد و به تبع آن، سودآوری بانک تقویت می‌شود.

وی جمع کل درآمدهای بانک ملت را در سال ۸۷ حدود ۳۶ هزار میلیارد ریال ذکر و اعلام کرد که این میزان در سال گذشته با ۲۱ درصد رشد به بیش از ۴۴ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

دکتر دیواندری جمع هزینه‌های این بانک را هم در سال گذشته حدود ۴۰ هزار میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: بانک ملت در سال ۸۸ بیش از سه هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال سود خالص داشته که نسبت به سال ماقبل رشدی ۲۸ درصدی را نشان می‌دهد که باعث تعدیل بیش از ۱۵ درصدی سود هر سهم (EPS) در سال ۸۸ شده است.

به گفته وی، سود هر سهم بانک ملت نیز از ۲۲۳ ریال در پایان سال ۸۷ به ۲۸۵ ریال در پایان سال گذشته افزایش یافته که نشاندهنده ۲۸ درصد رشد است.

مدیرعامل بانک ملت در پاسخ به سوالی در مورد تاثیرات بسته سیاستی و نظارتی بانک مرکزی در عملکرد این بانک، گفت: باتوجه به اینکه سیاست‌های پولی بانک مرکزی در بسته سیاستی، نظارتی ۱۳۸۹ انبساطی است، چند عامل اثرات مثبتی بر سودآوری بانک دارد.

وی در تشریح این موارد افزود: در این بسته، نرخ سود ۹ درصدی سپرده‌های کوتاه مدت برای سپرده‌های کمتراز ۳ ماه به ۶ درصد و بین ۳ تا ۶ ماه به ۸ درصد کاهش یافته است. کاهش نرخ سود سپرده‌های کوتاه مدت که بخش قابل توجهی از سپرده‌های بانک را به خود اختصاص می‌دهد، منجر به کاهش هزینه‌های بانک خواهد شد.

دکتر دیواندری ادامه داد: کاهش نرخ سپرده قانونی باتوجه به حجم منابع بانک‌ها هم می‌تواند تاثیر متفاوتی بر سودآوری آنها داشته باشد و باتوجه به اینکه بانک ملت از نظر میزان منابع بزرگترین بانک خصوصی کشور است، بنابراین در میان بانک‌های خصوصی بیشترین تاثیر مثبت را از کاهش نرخ سپرده‌های قانونی، خواهد پذیرفت.

وی منابع آزاد شده بانک ملت براثر اعمال نرخ‌های جدید سپرده قانونی را نسبت به نرخ‌های سال ۱۳۸۸، حدود۶۲۱ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: بانک ملت می‌تواند منابع آزاد شده را مطابق سیاست‌های اعتباری خود مصرف کند.

مدیرعامل بانک ملت با اشاره به افزایش نرخ سود عقود مبادله ای بالای ۲ سال در بسته سیاستی بانک مرکزی، خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه بخش عمده مصارف بانک، صرف عقود مبادله‌ای با سررسید بیش از دو سال می‌شود، این تصمیم، اثر مثبتی بر سودآوری بانک خواهد داشت.

وی مجاز شدن خرید دین با نرخ سود ۱۶ درصد را از دیگر نکات مثبت بسته سیاستی نظارتی سال ۸۹ در رابطه با سودآوری بانک‌ها عنوان کرد و یادآور شد: باتوجه به شرایط حاکم بر اقتصاد داخلی و تاثیر طرح هدفمند کردن یارانه‌ها بر نقدینگی فعالیت‌های اقتصادی، استفاده از عقد خرید دین می‌تواند ضمن کمک به نقدینگی بنگاه‌های اقتصادی و مشتریان بانک، بر سودآوری بانک نیز اثر مثبت بگذارد.

وی در تشریح اقدامات بانک ملت در توسعه بانکداری الکترونیک در سال ۱۳۸۸ هم اظهار داشت: عمده‌ترین طرح‌های این بانک در حوزهIT در سال ۱۳۸۸ در جهت ارائه خدمات متمایز و نوآوری در بحث ارائه خدمات بوده است.

دکتر دیواندری، یکسان‌سازی حساب‌های بانک ملت و تبدیل تمامی حساب‌های سنتی به حساب‌های الکترونیک را از جمله این اقدامات خواند و گفت: در این راستا فرآیند انتقال حساب‌ها به صورت کاملا مکانیزه و با حداقل مراجعه مشتریان به شعب صورت پذیرفته است.

وی ارائه خدمات به جایگاه‌های عرضه سوخت را از دیگر اقدامات انجام شده در سال گذشته عنوان کرد و ادامه داد: این خدمت برای اولین بار در کشور در قالب یک طرح جامع ارائه شد و تا پایان سال ۱۳۸۸ تعداد ۷۱۸ جایگاه عرضه سوخت به سامانه پرداخت الکترونیک بهای سوخت مجهز شده‌اند.

مدیرعامل بانک ملت پیش‌بینی کرد که تا پایان اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۸۹، تعداد ۹۰۰ جایگاه، تا پایان شهریورماه تعداد یکهزار و ۵۰۰ جایگاه و تا پایان امسال دو هزار جایگاه عرضه سوخت به سامانه مذکور مجهز می‌شوند.

وی به توسعه خدمات بانکداری الکترونیک به عنوان اقدام مهم دیگر این بانک در سال ۸۸ اشاره کرد و افزود: بهره‌برداری و استفاده از سوئیچ جدید پایانه‌های کارتخوان الکترونیک از مهم‌ترین موارد انجام شده در این زمینه بوده که قابلیت‌هایی مانند واریز آنی وجه به حساب دارندگان پایانه‌های کارتخوان الکترونیک، انجام قرعه‌کشی لحظه‌ای برای دارندگان کارت‌های بانکی، افزایش سرعت انجام تراکنش و به حداقل‌رساندن موارد مغایرت را در پی داشته است.

به گفته دکتر دیواندری، با بهره‌برداری از این سوئیچ بانک ملت موفق شده است از لحاظ مبلغ تراکنش صورت پذیرفته رتبه اول و از نظر تعداد پایانه‌های کارتخوان الکترونیک رتبه دوم را در سال ۸۸ در بین تمامی بانک‌ها کسب کند.

مدیرعامل بانک ملت با اشاره به راه‌اندازی درگاه پرداخت اینترنتی در این بانک تاکید کرد: بانک ملت تا پایان سال ۱۳۸۸ به بیش از۲۷۰ پذیرنده اعم از شرکت‌ها و دانشگاه‌ها سامانه پرداخت اینترنتی را ارائه کرده است.

وی به گسترش خدمات بانکداری اینترنتی بانک ملت نیز اشاره کرد و افزود: یکی از جامع‌ترین خدمات بانکداری اینترنتی، از سوی این بانک با بیش از ۳۲ خدمت متنوع از قبیل افتتاح حساب‌های الکترونیک، جابه‌جایی و انتقال وجه، پرداخت قبوض و اقساط، خدمات مرتبط با کارت، خدمات مرتبط با حساب و... به مشتریان ارائه شده است. به گونه‌ای که هم‌اکنون می‌توان گفت کاربران بانکداری اینترنتی قادر خواهند بود، بدون مراجعه به شعب بانک ملت، امور عادی و معمول بانکی خود را از طریق محیط بانکداری اینترنتی

انجام دهند.

دکتر دیواندری، توسعه خدمات الکترونیک را از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه بانکداری الکترونیک عنوان کرد و گفت: همگام با سیاست‌های بانک مرکزی، خدمات ساتنا (RTGS) و درپی آن سامانه پایا (ACH) از سوی بانک ملت مورد بهره‌برداری قرار گرفت و در این خصوص این بانک به‌عنوان اولین بانک کشور خدمات مرتبط با ساتنا را در محیط اینترنت نیز ارائه کرده است.

به گفته وی، بانک ملت در سال ۸۸ از نظر تعداد تراکنش حواله‌های ساتنا ی صادره حائز رتبه اول شده و بیش از ۴/۲۷ درصد از کل تراکنش‌های سیستم بانکی را از طریق ساتنا انجام داده است.

وی با تاکید بر لزوم توسعه سیستم پرداخت‌های غیرحضوری تصریح کرد: جامع‌ترین سیستم پرداخت غیرحضوری قبوض از سوی این بانک ارائه شده است، به‌نحوی که مشتری می‌تواند از طریق ۷ کانال غیرحضوری (تلفن بانک، همراه بانک، اینترنت (۲ روش)، خودپرداز، پایانه‌های کارتخوان الکترونیک، سامانه (۱۸۱۸) نسبت به پرداخت قبوض از طریق بانک ملت اقدام کند.

مدیرعامل بانک ملت ادامه داد: این بانک درخصوص دریافت قبوض مشترکان شاهد رشد چشمگیر پرداخت‌های غیرحضوری در سال ۱۳۸۸ بوده، به گونه‌ای که تعداد ۲۳ میلیون و ۶۵۵ هزار قبض به صورت غیرحضوری از طریق این بانک پرداخت شده است که این آمار نسبت به سال ۱۳۸۷ رشدی معادل ۵/۴ برابر را نشان می‌دهد.

وی با بیان این نکته که بانک ملت در حوزه بانکداری الکترونیک، دو هدف را در سال جاری پیگیری می‌کند، گفت: تکمیل طرح‌های پیشین و توسعه و نوآوری در خدمات نوین اهدافی است که برای سال ۸۹ تعیین شده است.

دکتر دیواندری گفت: بانکداری متمرکز ارزی (Core Banking)، تکمیل خدمات مرتبط با کارت هوشمند سوخت و توسعه طرح پرداخت الکترونیک بهای سوخت ۱۳۸۹ و همچنین ارائه خدمات مرتبط با طرح Off Line سوخت، ارائه خدمات پرداخت الکترونیک روی سوئیچ جدید بانک به نحوی که در محیط اینترنت هرگونه واریز و پرداخت وجه به صورت On Line باشد و ارائه خدمات توزیع مکانیزه کالا ویژه وزارت بازرگانی در دستور کار بانک ملت در سال ۸۹ قرار دارد.

مدیرعامل بانک ملت در تبیین هدف توسعه و نوآوری در خدمات نوین هم اظهار داشت: ارائه خدمات ویژه به مشتریان ارزنده از قبیل شرکت همراه اول و شرکت ایرانسل، تولید محصولات Co Brand مانند کارت‌های مشترک با کارخانجات خودروسازی، تولید محصولات مشترک با اپراتورهای اول و دوم، صدور و ارائه خدمات کارت‌های بانکی بین‌المللی و صدور و ارائه خدمات کارت‌های اعتباری از جمله مواردی است که در دستور کار بانک در سال جاری قرار دارد.

وی تعداد کارت‌های صادره بانام بانک ملت در پایان سال گذشته را ۱۲ میلیون و ۳۶۶ هزار و ۳۰۶ فقره و تعداد کارت‌های بی نام را چهار میلیون و ۹۷۲ هزار و ۸۷۲ فقره ذکر کرد و گفت: تعداد کارت‌های بانام ۶۷ درصد و تعداد کارت‌های بی نام نسبت به پایان سال ۸۷، ۸۰ درصد رشد داشته است.

دکتر دیواندری تعداد حساب‌های بانک ملت را نیز دارای ۱۴۷ درصد رشد نسبت به پایان سال ۸۷ دانست و افزود: تعداد این حساب‌ها در پایان اسفندماه سال گذشته به ۳۳ میلیون و ۵۶۸ هزار و ۲۶۲ فقره و در ۲۵ اردیبهشت ماه سال جاری به بیش از ۳۴ میلیون و ۱۴۹ هزار فقره رسیده است. وی گفت: بانک ملت تا پایان سال گذشته، ۱۸۴ هزار و ۸۵۵ دستگاه کارتخوان فروشگاهی و دو هزار و ۳۴۴ دستگاه خودپرداز در سراسر کشور نصب کرده است که تعداد این دستگاه‌ها نسبت به سال ۸۷ به ترتیب ۴۹ درصد و ۲۴ درصد بیشتر شده است.

دکتر دیواندری در مورد آمار طرح خرید نقدی گندم از کشاورزان سراسر کشور نیز گفت: در سال گذشته ۹ میلیون و ۳۳۸ هزار و ۹۶۷ تن گندم از کشاورزان خریداری شده که بانک ملت بابت این میزان گندم تحویلی به سیلوها، حدود ۲۹ هزار میلیارد و ۵۶۸ میلیون ریال به حساب آنان واریز کرده است.

به گفته وی، در سال جاری هم تاکنون حدود یک میلیون تن گندم در قالب ۱۲۵ هزار و ۴۰۰ محموله به ۱۲۳ مرکز خرید فعال در استان‌ها، تحویل و بیش از سه هزار میلیارد ریال وجوه آن به حساب کشاورزان واریز شده است.