گروه بازار پول - بانک مرکزی اعلام کرد: ساماندهی نهادهای پولی غیرمتشکل به ویژه «صندوق‌های قرض‌الحسنه» در دستور کار بانک مرکزی است. به گزارش روابط عمومی‌بانک مرکزی در اجرای قانون تنظیم بازار غیرمتشکل پولی، موضوع ساماندهی نهادهای پولی غیرمتشکل به ویژه «صندوق‌های قرض‌الحسنه» هم‌اکنون در دستور کار بانک مرکزی جمهوری اسلامی‌ایران قراردارد. در ادامه این اطلاعیه آمده است: تعدادی از تشکل‌های فعال در بازار کشورمان متاسفانه با سوء‌استفاده از عنوان قرض‌الحسنه اقدام به دریافت سپرده‌های مختلف کرده و وام و تسهیلات اعطایی خود را با نرخ‌های بهره بالا - بعضا بدون توجه به ضوابط شرعی و قانونی - به متقاضیان پرداخت می‌کنند یا با گرفتن سپرده و در نوبت قراردادن سپرده‌گذاران برای گرفتن وام عملا به پرداخت وام‌های جدولی و پلکانی و غیره مبادرت می‌کنند. پرداختن به این قبیل امور، آشکارا با مفهوم متعالی قرض‌الحسنه مغایرت دارد و متاسفانه از عنوان قرض‌الحسنه به طور ظاهری و به قصد فریب افکار عمومی‌استفاده می‌شود. بانک مرکزی تصریح کرد: از آنجا که این بانک در قانونمند کردن فعالیت صندوق‌های قرض الحسنه و با هدف حمایت از این فعالیت خیر، در نظر دارد، در گام اول با این قبیل تشکل‌ها در چارچوب ضوابط و اختیارات قانونی برخورد کند.

به این وسیله از همه هموطنان درخواست می‌شود در سپرده گذاری وجوه خود حساسیت و دقت کافی مبذول داشته و تشکل سپرده‌پذیر را از منظر دارابودن مجوز از بانک مرکزی مورد ارزیابی قراردهند.

این بانک تاکید کرد: همچنین به موجب همین اطلاعیه از مسوولان صندوق‌های قرض‌الحسنه‌ای که دانسته یا ندانسته از فعالیت تعریف شده برای صندوق‌های قرض‌الحسنه خارج شده و فاصله گرفته‌اند، تقاضا می‌شود در بازگشت به چارچوب قانون و مقررات ذی‌ربط تسریع کنند.

بدیهی است تبعات ناشی از عدم توجه به مفاد این اطلاعیه مستقیما متوجه مدیرعامل، اعضای هیات مدیره، هیات امنا و سایر مسوولان این قبیل صندوق‌ها است. در حالی اطلاعیه بانک مرکزی حاوی هشدار به سپرده‌گذاران تشکل‌های پولی غیر مجاز است که در بسته سال گذشته به موسسات غیر مجاز فرصت داده شده بود که تا پایان آذر ماه سال ۸۸ نسبت به اخذ مجوز اقدام کنند. بر این اساس، به نظر می‌رسد بانک مرکزی از این پس نسبت به نظارت‌بر فعالیت این موسسات جدی‌تر عمل کند.