طلا در هفته‌ گذشته تنها یک درصد ارزان شد

بانک مرکزی اعلام کرد: متوسط قیمت طلا در هفته گذشته نسبت به متوسط قیمت آن در هفته ماقبل در بازار نیویورک ۰۸/۱ درصد کاهش داشت. به گزارش فارس براساس جدیدترین گزارش بانک مرکزی، متوسط قیمت طلا در هفته گذشته نسبت به متوسط قیمت آن در هفته ماقبل در بازار نیویورک ۰۸/۱ درصد کاهش داشت. این گزارش حاکی‌است به نرخ‌های آخر وقت بازار مذکور، در هفته گذشته قیمت هر اونس طلا در محدوده ۸۵/۱۱۱۵ - ۹۵/۱۰۹۶ دلار، در نوسان بود.

دلایل عمده نوسانات طلا در هفته گذشته

در هفته گذشته نوسانات قیمت طلا عمدتا تحت تاثیر دورنمای نرخ‌های بهره کلیدی آمریکا، احتمال فروش طلا توسط صندوق بین‌المللی پول، نوسانات دلار و برخی از عوامل دیگر قرار داشت.

پس از افزایش ناگهانی ۲۵/۰ درصدی نرخ بهره‌ کلیدی تنزیل آمریکا در روز پنجشنبه هفته ماقبل، برخی بر این باور بودند که بانک مرکزی در آینده نزدیک افزایش نرخ بهره کلیدی وجوه فدرال را هم شروع خواهد کرد.

این در حالی است که سیاست‌گذاران پولی آمریکا می‌گویند که نرخ بهره کلیدی وجوه فدرال برای مدت‌ها در سطح پایین باقی خواهد ماند. از طرف دیگر، تورم در آمریکا نیز هنوز در سطح پایین قرار دارد، پایین بودن تورم نیز تا حدودی جاذبه سرمایه‌گذاری در طلا را کاهش داده است.

طبق این گزارش، صندوق بین‌المللی پول نیز در روز ۱۸ فوریه اعلام کرد که قصد دارد حدود ۳/۱۹ تن از طلای خود را طی چند مرحله در بازار آزاد به فروش برساند. این امر نیز بیانگر این است که برخلاف تصورات قبلی، بانک‌های مرکزی تمایل چندانی به ادامه خرید طلا نشان نمی‌دهند. در روز چهارشنبه نیز روزنامه چینی china daily از قول یکی از مقامات «اتحادیه طلای چین» نوشت که احتمال نمی‌رود بانک مرکزی چین اقدام به خرید ۳/۱۹۱ تن طلای در معرض فروش صندوق بین‌المللی پول، نماید.

در دو روز اول هفته نیز مشکل بدهی‌های یونان و برخی دیگر از کشورهای عضو منطقه یورو نیز به تقویت دلار در برابر یورو منجر شد. این گزارش حاکی‌است موارد مذکور سبب کاهش قیمت طلا در سه روز اول هفته گذشته شد. حتی در مقطعی از روز چهارشنبه قیمت هر اونس طلا تا سطح ۴۵/۱۰۸۹ دلار، یعنی به پایین‌ترین سطح خود از ۱۲ فوریه به بعد، کاهش یافت.

در روز پنجشنبه، وب سایت روسی Roush& Polish، گزارش داد که بانک مرکزی چین تاکید کرده که قصد خرید ۳/۱۹۱ تن از طلای مورد مزایده صندوق بین‌المللی پول را دارد.

در این وب سایت نام منبع گزارش ذکر نشد و صحت آن را نمی‌توان تایید کرد. با این وجود، احتمال خرید طلا توسط بانک مرکزی چین از صندوق بین‌المللی پول قوت گرفت.

در سال گذشته نیز بانک مرکزی کشورهای هند، سیلان و موریس، مجموعا ۲۱۲ تن طلا از صندوق خریداری کرده بودند. ابهامات مربوط به دورنمای ارزش دلار، یورو و سایر ارزهای عمده بانک‌های مرکزی را تشویق به خرید طلا کرده است.

از طرف دیگر، انتظار می‌رود که تقاضای فیزیکی برای طلا رو به افزایش نهد. «اتحادیه شمش بمبئی» پیش‌بینی کرده که واردات طلا به هند از ۹/۷ تن در فوریه سال گذشته به بیش از ۳۵ - ۳۰ تن در فوریه سال‌جاری برسد. همچنین شورای جهانی طلا اعلام کرده است که تقاضا برای طلا در چین و هند، سال ۲۰۱۰ را با رشد شدید شروع کرد؛ اما در سال‌جاری تاکنون موجودی طلای SPDR GOLD Trust حدود ۷/۲۶ تن کاهش یافته، در حالی‌که در مدت مشابه سال قبل موجودی طلای این موسسه ۷۵/۲۴۸ تن افزایش یافته بود. در هر حال احتمال خرید طلا توسط بانک مرکزی چین و احتمال افزایش تقاضای فیزیکی برای طلا در چین و هند، موجب افزایش قیمت طلا در روز پنجشنبه گذشته شد.

سیر صعودی قیمت طلا تا روز جمعه ادامه داشت

در روز جمعه، نویسنده گزارش «قصد چین برای خرید طلا از صندوق»، در وب‌سایت Rough&Polish گفت؛ در تهیه گزارش خود به منابع رسمی دسترسی نداشته است. از این اظهارات وی چنین استنباط می‌شد که شایعه «قصد خرید طلا توسط بانک مرکزی چین»، بی‌اساس می‌باشد، اما به‌‌رغم بی‌اساس بودن شایعه مذکور، در روز جمعه سیر صعودی قیمت طلا ادامه یافت.

علت این امر گزارش احتمال خرید اوراق قرضه دولت یونان توسط بانک آلمانی kfwbank، بوده است. چون این خبر از طریق تقویت یورو در برابر دلار، به تقویت قیمت طلا نیز منجر شد.