گروه بازار پول- با استقبال گسترده متقاضیان، ۲۵۰ میلیون یورو اوراق مشارکت ارزی شرکت نفت و گاز پارس عرضه شده از سوی بانک ملت، در همان روز اول عرضه به فروش رسید. به گزارش روابط عمومی بانک ملت، فروش مرحله نخست یک میلیارد یورو اوراق مشارکت ارزی شرکت نفت و گاز پارس ویژه سرمایه گذاران خارجی و ایرانیان مقیم خارج از کشور در بانک ملت آغاز شد که قبل از پایان ساعت اداری، کل اوراق عرضه شده در مرحله اول فروخته شد. این درحالی است که یک ماه فرصت برای فروش این اوراق در نظر گرفته شده بود.

بر اساس اطلاعات رسیده، خریداران اوراق مشارکت ارزی ایران، عمدتا از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، آسیای جنوب شرقی و بعضا اروپا بودند. بانک ملت اوراق مشارکت مذکور را با هدف توسعه فازهای ۱۵، ۱۶، ۱۷ و ۱۸میدان گازی پارس جنوبی و در قطعات یک‌هزار، پنج‌هزار، ۱۰ هزار، ۵۰ هزار و ۱۰۰ هزار یورویی عرضه کرده است و مدت اوراق سه ساله و تاریخ انقضای آن ۱۱/۰۳/۲۰۱۳ میلادی خواهد بود.

نرخ سود این اوراق در سررسید ۸ درصد و معاف از مالیات است و سود آن در مقاطع ۶ ماهه پرداخت خواهد شد. در عین حال در صورتی که اوراق مشارکت ارزی در کمتر از یک سال بازخرید شود، نرخ سود آن ۵/۵ درصد، چنانچه پس از یک سال و تا دو سال بازخرید شود نرخ سود ۶ درصد و در صورتی که پس از دو سال و تا سه سال بازخرید شود نرخ سود آن ۷ درصد در نظر گرفته خواهد شد.

بازخرید اصل و سود اوراق مذکور بر عهده بانک ملت است و شرکت ملی نفت ایران نیز آن را تضمین کرده است. همچنین این بانک آمادگی دارد تا اوراق مذکور را به صورت امانی با یک در ۱۰ هزار کارمزد نزد خود نگهداری کند.