عضو کارگروه بانکداری بدون ربا با تاکید بر این که تعیین نرخ سود باید به بازار واگذار شود، گفت: به شورای پول و اعتبار پیشنهاد می شود، نرخ سود سال ۸۹ را در فواصل سه ماهه به صورت شناور تعیین کند. سیدعباس موسویان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، در مورد آثار تعیین نرخ سود شناور در خدمات بانکی اظهار داشت: بهترین و ایده‌آل‌ترین وضعیت برای تعیین نرخ سود بانکی، واگذاری نرخ‌ها به بازار عرضه و تقاضا است. وی واگذاری نرخ سود به بازار را از جهت فقهی و قانونی و همچنین طبق عملکرد اقتصادی بهترین گزینه دانست. به گفته عضو کارگروه بانکداری بدون ربا، همزمان با دستوری کردن نرخ‌های سود بانکی آسیب‌های جدی به سیستم بانکی وارد می‌شود و زمینه برای رانت‌خواری به وجود می‌آید.

معایب نرخ دستوری

این کارشناس بانکی با بیان این که معایب تعیین دستوری نرخ سود بیشتر از مصالح آن است، تصریح کرد: اگر بنا است نرخ سود بانکی تعیین شود، باید این نرخ واقعی و کارشناسی شده باشد.

وی ادامه داد: نرخ سود باید به گونه‌ای تعیین شود که شکاف عرضه و تقاضای منابع را به همراه نداشته باشد؛ چرا که در این صورت رانت‌ها و سوءاستفاده‌ها به وجود خواهد آمد.

گسترش نرخ سود ناسالم

این عضو کارگروه بانکداری بدون ربا ریشه بخشنامه اخیر بانک مرکزی مبنی بر برخورد با دلالان وام بانکی را در ناسالم بودن نرخ‌های سود بانکی بیان کرد. موسویان تصریح کرد: در صورتی که نرخ‌های سود بانکی سالم باشد و عرضه و تقاضا به تعادل برسد، دیگر نیازی نیست که بانک مرکزی به صورت دستوری با دلالان وام بانکی برخورد کند؛ چرا که این افراد با اجرای وضعیت مذکور حذف خواهند شد.

نرخ سود شناور، بهترین گزینه

وی در مورد نرخ سود سال آینده گفت: تعیین نرخ سود شناور برای سال آینده با توجه به این که نرخ تورم قابل پیش‌بینی نیست، بهترین گزینه است که پیشنهاد می‌شود. به گفته این کارشناس بانکی، بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار باید نرخ‌های سود بانکی را شناور اعلام کنند و بعد از سه ماه متناسب با تغییرات نرخ تورم، نرخ‌های سود بانکی را تغییر دهند. موسویان با تاکید بر اینکه تغییرات در نرخ‌های شناور نباید خیلی شدید باشد که باعث لطمه به بانک‌ها شود، اضافه کرد: متناسب با جهت‌‌گیری تورم در سال آینده شورای پول و اعتبار باید نرخ‌های سودبانکی را به صورت فصلی کنترل و تغییر دهد. این عضو کارگروه بانکداری بدون ربا با اشاره به اینکه در شرایط کنونی پیش‌بینی‌های نرخ تورم حاکی از تفاوت‌های مختلف است، گفت: دولت، مرکز پژوهش‌های مجلس و بازار پیش‌بینی‌های متفاوتی در مورد نرخ تورم دارند، بنابراین باید حالت شناور کنترل شده برای نرخ سود بانکی متناسب با تغییرات تورم داشته باشد.