بررسی بسته پولی سال 89 در کانون بانک‌ها

گروه بازارپول- احمد طاهری بهبهانی، مدیرعامل بانک اقتصاد نوین، چهارشنبه گذشته در نشستی با خبرنگاران از ارسال بسته سیاستی- نظارتی بانک مرکزی به کانون بانک‌های کشور خبر داد و افزود: بانک مرکزی با ارسال پیش‌نویس بسته پولی سال ۸۹ به بانک‌های کشور، از مدیران بانکی در مورد مفاد این بسته نظرخواهی کرده است و پس از مطالعه این بسته توسط مدیران بانک‌ها، سیاست‌های پولی سال ۸۹ برای بررسی و اعلام نظر به کانون بانک‌ها ارسال شده است. بهبهانی گفت: بانک مرکزی بسته سیاستی- نظارتی سال ۸۹ را فشرده و متمرکزتر از سال گذشته تهیه کرده و به واقعیت‌های اقتصادی روز توجه شده است.

مدیرعامل بانک اقتصاد نوین افزود: بسته پولی سال ۸۹ که سیاست‌های پولی در سال آینده را در بر دارد ۴ روز پیش مورد تجدیدنظر قرار گرفته و تمامی مدیران بانکی و کانون بانک‌ها نیز نظرات خود را اعلام کرده‌اند تا بسته در نهایت در بانک مرکزی جمع‌بندی شده و به صورت کامل به بانک‌ها ابلاغ شود. طاهری در پاسخ به پرسش دنیای اقتصاد در مورد شرایط جدید بازار پول و فضای رقابتی آن گفت: افزایش تعداد بانک‌ها موجب رقابتی‌شدن فضای بانکی می‌شود و در نتیجه به بهبود کیفیت خدمات می‌انجامد. وی ضمن استقبال از ورود بانک‌های جدید به نظام بانکداری کشور افزود: رقابتی ‌شدن فعالیت بانک‌ها، تاثیر مطلوبی بر بانکداری الکترونیک خواهد داشت.

طاهری ارائه خدمات بهتر، توجه بیشتر بر تکنیک‌های بانکداری بین‌المللی و الکترونیکی را از جمله اهداف بانک اقتصاد نوین عنوان کرد و افزود: براساس برنامه‌های این بانک، سال آینده ۱۰ شعبه ارزی در تهران و ۶ شعبه ارزی در شهرستان‌ها ایجاد خواهد شد. مدیرعامل بانک اقتصاد نوین با اشاره به اخذ رتبه‌های مختلف از سوی سازمان‌های معتبر داخلی و بین‌المللی توسط این بانک گفت: تلاش ما این است که کلیه موازین، اصول و آیین‌نامه‌های بانکداری را اجرا کنیم. طاهری سیاست بانک اقتصاد نوین را پس از گسترش فیزیکی شعب این بانک در گذشته، تلاش برای پیشرفت و بهبود کیفیت ذکر کرد و افزود: ارائه خدمات به ویژه در بخش الکترونیکی از سیاست‌های بانک اقتصاد نوین است. به گفته وی، بانک اقتصاد نوین برای نخستین‌بار در بین بانک‌های کشور، اقدام به تاسیس یک مدرسه خیریه در دور افتاده‌ترین نقطه کشور کرده و امید می‌رود این امر در سال‌های آینده ادامه یابد.

مدیرعامل بانک اقتصاد نوین، فعالیت این بانک در عرصه بین‌المللی را مزیت این بانک خصوصی دانست. براساس آمارهای موجود تاکنون ۵/۱ میلیارد دلار در بانک اقتصاد نوین گشایش اعتبار و بروات اسنادی، ۲ میلیارد دلار حوالجات وارده و صادره، ۴۰۰ میلیون یورو تسهیلات ارزی و ۸ میلیون دلار معاملات در بازار فرعی کیش صورت گرفته است.

حجم معاملات پولی در بین بانک‌های خارجی ۶۰ میلیون یورو، حجم ریفاینانس مصرف‌شده بیش از ۲۵۰ میلیون یورو با مانده ۲۰۰ میلیون یورو از دیگر فعالیت‌های ارزی بانک اقتصاد نوین بوده است. به گفته مدیر امور بین‌الملل بانک اقتصاد نوین، شعبه ویژه صادراتی این بانک، کلیه امور صادرکنندگان را در خصوص تسهیلات و گشایش اعتبار انجام می‌دهد.