دامغانیان گفت: تحریم کارساز نبوده، شایعات ورشکستگی بانک ملی وجاهت ندارد، جای هیچ گونه نگرانی نیست.

جمال دامغانیان، عضو هیات مدیره بانک ملی ایران در گفت‌وگو با موج با بیان اینکه «شایعه ورشکستگی بانک ملی وجاهت ندارد»، اظهار داشت: با دارایی ۵۹۰ هزار میلیاردی، بانک ملی به عنوان اولین بانک ایران و جهان اسلام مطرح است و این امر نشان از ثبات موقعیت مطلوب بانک می‌باشد.

جای نگرانی نیست

وی با تاکید بر اینکه «درخشش بانک ملی اعتماد مردم را به این بانک روز افزون کرده است»، افزود: بانک ملی همچنان وضعیت مطلوب خود را حفظ کرده و جای هیچ گونه نگرانی نیست.

تحریم کارساز نبوده

عضو هیات مدیره بانک ملی ایران با اشاره به رشد مطلوب صورت‌های مالی این بانک گفت: بانک ملی تعهدات بین‌المللی خود را به هنگام انجام داده و تحریم‌ها عملکرد بانک را تحت تاثیر قرار نداده است. وی در ادامه به افزایش ۳۶ درصدی حجم دارایی‌های بانک ملی و سپرده‌های بلند مدت طی ۹ ماهه اول سال‌جاری اشاره کرد. دامغانیان تصریح کرد: بانک ملی با ثبات‌ترین منابع سپرده‌ای را در اختیار دارد؛ به طوری‌که مجموع سپرده‌های این بانک بیش از ۳۹ درصد رشد را نشان می‌دهد.

تسویه بدهی به بانک مرکزی

وی‌افزود: افزایش قابل توجه سپرده‌های بانک ملی نشانگر اعتماد بیش از اندازه مردم می‌باشد.

وی استحکام ساختار مالی بانک ملی را مورد تاکید قرار داد و گفت: چندی قبل ۴۰ هزار میلیارد ریال بدهی بانک به بانک مرکزی تسویه شد و هم‌اکنون بدهی به بانک مرکزی نداریم.

عضو هیات مدیره بانک ملی اظهار کرد: بانک ملی ایران بیشترین تلاش را در تمامی‌عرصه‌های اقتصادی بر عهده داشته و این امر در نسبت‌های مالی مشخص است.

وضعیت مطلوب پرداخت‌های بانک ملی

دامغانیان در ادامه با تکذیب شایعات در خصوص عدم پرداخت به موقع حق و حقوق کارمندان این بانک گفت: بانک وضعیت مطلوبی را در بخش پرداخت‌ها داشته است، به طوری‌که تمامی‌ پرداخت‌های بانک ملی به موقع انجام شده است.

بانک ملی در صدر فروش املاک مازاد

نایب رییس هیات مدیره شرکت فروش اموال مازاد بانک‌ها در ادامه تصریح کرد: بیش از ۵۰ درصد املاکی که تاکنون از سوی شرکت فام به فروش رفته، متعلق به بانک ملی ایران بوده است. وی اضافه کرد: در تمامی ‌مزایده‌هایی که تاکنون برگزار شده، بانک ملی بیشترین فروش و بیشترین همکاری را در جمع بانک‌ها داشته است.

بانکداری اسلامی‌

وی همچنین درباره نرخ سود بانکی در سال آینده اظهار کرد: بانک اجراکننده تصمیم مراجع نظارتی و بانک مرکزی است.

وی با اشاره به نرخ ثابت در عقود مبادله‌ای و نرخ متغیر عقود مشارکتی گفت: اجرای دقیق و صحیح قانون بانکداری اسلامی‌ تمامی ‌معضلات بانکی را حل خواهد کرد و ما باید به سمت بانکداری اسلامی ‌حرکت کنیم.

کاهش ۲۲ هزار میلیارد ریالی مطالبات معوق

یک عضو دیگر هیات‌مدیره بانک ملی نیز گفت: بانک ملی ۲۲ هزار میلیارد ریال مطالبات معوق خود را وصول کرده است و سطح بدهی‌ها به بانک مرکزی در حد صفر است.

محمدرضا حسین‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: آمارهای ۱۰ ماهه امسال نسبت به سال گذشته رشد ۳۸ درصدی منابع بانک ملی و رشد ۳۶ درصدی سپرده‌های بلندمدت این بانک را نشان می‌دهد و افزایش رشد سپرده‌های بلندمدت دقیقا نشانه اعتماد مردم به بانک ملی ایران است. وی به توسعه بانکداری الکترونیک اشاره کرد و گفت: بیش از ۳۰ درصد خدمات بانک ملی از طریق بانکداری الکترونیک مثل تلفن‌بانک و خدمات اینترنتی (سامانه سبا) ارائه می‌شود و رویکرد بانک ملی در این باره ارائه خدمات بدون مراجعه به بانک است. عضو هیات‌ مدیره بانک ملی به کاهش مطالبات معوق این بانک اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال ۲۲ هزار میلیارد مطالبات معوق این بانک وصول شده و بدهی بانک ملی به بانک مرکزی در حد صفر است. حسین‌زاده به اجرای بانکداری بدون ربا در بانک ملی اشاره کرد و گفت: بانک ملی در تمام پروژه‌های صنعت و خدماتی کشور مشارکت فعالی دارد. وی با اشاره به در امان ماندن بانک‌های اسلامی از بحران جهانی اقتصاد گفت: کارشناسان اقتصادی و بانکداری غرب تمایل دارند تا بیشتر از نوع عملکرد بانک‌های اسلامی و دلیل ‌آسیب ندیدن آنها از بحران جهانی اقتصاد آگاه شوند و این نشان‌دهنده عملکرد مطلوب بانکداری اسلامی از جمله در بانک ملی بوده است.