تعداد کارت‌های الکترونیک صادر شده از سوی شبکه بانکی به مرز ۷۵ میلیون و ۷۲۹ هزار کارت رسید که از این میزان ۶۰ میلیون و ۶۷۸ کارت برداشت، ۱۴ میلیون و ۲۹۷ کارت هدیه، ۳۹۲ هزار کارت اعتباری و ۱۲ هزار و ۴۷ کارت پول الکترونیک بوده است. به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک بر اساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی درباره ترکیب کارت‌های الکترونیک صادر شده، شبکه بانکی عضو شتاب تا پایان آبان ماه از مجموع کارت‌های صادر شده ۵۱ میلیون و ۷۸۱ کارت معادل ۳/۶۸ درصد کارت‌های خود را در استان‌ها و ۲۴ میلیون و ۶۶ هزار کارت معادل ۷/۲۱ درصد در تهران صادر کرده است.

بنا بر این گزارش، تعداد کارت‌های برداشت صادرشده از سوی شبکه بانکی از کل کارت‌ها معادل ۸۰ درصد بوده است که از این تعداد ۴۳ میلیون و ۷۳۷ میلیون کارت برداشت در استان‌ها و ۱۹ میلیون و ۹۲۱ هزار کارت برداشت نیز در تهران صادر شده است. به عبارت دیگر ۷۲ درصد کارت‌های برداشت در استان‌ها و ۲۸ درصد در تهران صادر شده است.

بنا بر این گزارش تعداد کارت‌های اعتباری صادر شده معادل ۵۳/۰ درصد کل کارت‌های صادر شده است که از این حجم ۱۹۸ هزار و ۸۱۷ کارت اعتباری در استان‌ها و ۱۹۳ هزار و ۳۱۴ کارت در تهران صادر شده است. به عبارت دیگر ۷/۵۰ درصد کارت‌های اعتباری در استان‌ها و ۳/۴۹ درصد کارت‌های اعتباری در تهران صادر شده است.

همچنین ۵/۱۹ درصد کارت‌های صادرشده شبکه بانکی به کارت‌های خرید و هدیه اختصاص یافته که از این میزان ۷ میلیون و ۸۴۵ هزار کارت هدیه در استان‌ها و ۶ میلیون و ۹۵۲ هزار کارت هدیه در تهران صادر شده است. به عبارت دیگر ۵۳ درصد کارت‌های هدیه در استان‌ها و ۴۷ درصد در تهران صادر شده است.

در همین حال ۰۱۵/۰ درصد کل کارت‌های صادر شده نیز به کارت‌های پول الکترونیک اختصاص داده شده که از این میزان ۳ هزار و ۶۱۳ کارت پول الکترونیک در استان‌ها و ۸ هزار و ۴۳۹ در تهران صادر شده است.

توزیع کارت‌های صادر شده بانک‌ها

بنابراین گزارش، بانک اقتصاد نوین با صدور سه میلیون و ۶۶۳ هزار کارت الکترونیک ۹/۴ درصد کل کارت‌های صادر شده شبکه بانکی را به خود اختصاص داده است. همچنین ۲ میلیون و ۶۸۳ هزار کارت صادر شده این بانک معادل ۵/۳ درصد از کل کارت‌ها، کارت برداشت است.

پارسیان با صدور ۵ میلیون و ۷۰۴ هزار کارت الکترونیک ۹/۵ درصد کل کارت‌های صادر شده شبکه بانکی را به خود اختصاص داده است. همچنین یک‌میلیون و ۲۲۰ هزار کارت صادر شده این بانک معادل ۶/۱ درصد از کل کارت‌ها، کارت برداشت است.

پاسارگاد با صدور ۷۳۸ هزار کارت الکترونیک ۷/۱ درصد کل کارت‌های صادر شده شبکه بانکی را به خود اختصاص داده است.

پست بانک با صدور ۱۶۷ هزار کارت الکترونیک ۲۲/۰ درصد کل کارت‌های صادر شده شبکه بانکی را به خود اختصاص داده است.

تجارت با صدور ۵ میلیون و ۱۹۹ هزار کارت الکترونیک ۹/۶ درصد کل کارت‌های صادر شده شبکه بانکی را به خود اختصاص داده است. همچنین ۵میلیون و ۲۰ هزار کارت صادر شده این بانک معادل ۶/۶ درصد از کل کارت‌ها، کارت برداشت است.

توسعه صادرات با صدور ۱۱ هزار کارت الکترونیک ۰۱۳/۰ درصد کل کارت‌های صادر شده شبکه بانکی را به خود اختصاص داده است.

رفاه با صدور یک‌ میلیون و ۵۵۳ هزار کارت الکترونیک ۲ درصد کل کارت‌های صادر شده شبکه بانکی را به خود اختصاص داده است، همچنین یک میلیون و ۳۳۱ هزار کارت صادر شده این بانک معادل ۷/۱ درصد از کل کارت‌ها، کارت برداشت است.

پارسیان با صدور ۹۷۸ هزار کارت الکترونیک ۳/۱ درصد کل کارت‌های صادر شده شبکه بانکی را به خود اختصاص داده است، همچنین ۹۶۴ هزار کارت صادر شده این بانک معادل ۷/۱ درصد از کل کارت‌ها، کارت برداشت است.

سپه با صدور ۸ میلیون و ۷۶۸ هزار کارت الکترونیک ۶/۱۱ درصد کل کارت‌های صادر شده شبکه بانکی را به خود اختصاص داده است. همچنین ۸میلیون و ۷۴۰ هزار کارت صادر شده این بانک معادل ۵/۱۱ درصد از کل کارت‌ها، کارت برداشت است.

سرمایه با صدور ۲۲۳ هزار کارت الکترونیک ۰۷/۰ درصد کل کارت‌های صادر شده شبکه بانکی را به خود اختصاص داده است.

سینا با صدور ۴۲۶ هزار کارت الکترونیک ۵۶/۰ درصد کل کارت‌های صادر شده شبکه بانکی را به خود اختصاص داده است.

صادرات با صدور ۱۱ میلیون و ۴۳ هزار کارت الکترونیک ۵/۱۴ درصد کل کارت‌های صادر شده شبکه بانکی را به خود اختصاص داده است. همچنین ۹ میلیون و ۶۹۱ هزار کارت صادر شده این بانک معادل ۸/۱۲ درصد از کل کارت‌ها، کارت برداشت است.

صنعت و معدن با صدور ۲۷ هزار کارت الکترونیک ۰۳۳/۰ درصد کل کارت‌های صادر شده شبکه بانکی را به خود اختصاص داده است.

کارآفرین با صدور ۹۷ هزار کارت الکترونیک ۱۳/۰ درصد کل کارت‌های صادر شده شبکه بانکی را به خود اختصاص داده است.

کشاورزی با صدور ۸ میلیون و ۲۷۱ هزار کارت الکترونیک ۱۱ درصد کل کارت‌های صادر شده شبکه بانکی را به خود اختصاص داده است. همچنین ۷ میلیون و ۹۶۴ هزار کارت صادر شده این بانک معادل ۶/۱۰ درصد از کل کارت‌ها، کارت برداشت است.

مسکن با صدور ۲ میلیون و ۹۵۳ هزار کارت الکترونیک ۹/۵ درصد کل کارت‌های صادر شده شبکه بانکی را به خود اختصاص داده است. همچنین ۲ میلیون و ۶۰۴ هزار کارت صادر شده این بانک معادل ۴/۳ درصد از کل کارت‌ها، کارت برداشت است.

ملت با صدور ۱۳ میلیون و ۲۰۹ هزار کارت الکترونیک ۱۷ درصد کل کارت‌های صادر شده شبکه بانکی را به خود اختصاص داده است، همچنین ۷میلیون و ۴۲۶ هزار کارت صادر شده این بانک معادل ۸/۹ درصد از کل کارت‌ها، کارت برداشت است.

پارسیان با صدور ۱۲ میلیون و ۲۴۰ هزار کارت الکترونیک ۱۶ درصد کل کارت‌های صادر شده شبکه بانکی را به خود اختصاص داده است، همچنین ۱۱ میلیون و ۴۹۵ هزار کارت صادر شده این بانک معادل ۲/۱۵ درصد از کل کارت‌ها، کارت برداشت است.

موسسه مالی اعتباری توسعه با صدور ۱۳ هزار کارت الکترونیک ۱۷/۰ درصد کل کارت‌های صادر شده شبکه بانکی را به خود اختصاص داده است.

تحلیل ارقام

بررسی سهم هریک از بانک‌ها از کل کارت‌های صادر شده الکترونیک و مقایسه آن با سهم هر یک از بانک‌ها از تعداد کارت برداشت نشان می‌دهد که اغلب بانک‌ها غالبا روی کارت برداشت سرمایه‌گذاری کرده‌اند و سهم تقریبا اندکی را به کارت‌های دیگر اختصاص داده‌اند.

در نتیجه در بخش کارت‌های برداشت بانک ملی مقام اول و سپس صادرات رتبه بعدی را به خود اختصاص داده است، اما بانک ملت در صدور کارت در انواع مختلف رتبه اول را کسب کرده است.

همچنین مقایسه نشان می‌دهد که دو بانک پارسیان و ملت بخش مهمی ‌از سرمایه‌گذاری خود را روی کارت‌های غیر برداشت گذاشته‌اند. بانک پارسیان علاوه بر سرمایه‌گذاری روی کارت‌های هدیه روی کارت اعتباری نیز سرمایه‌گذاری کرده است. به طوری که به ترتیب ۴ میلیون و ۲۴۲ کارت صادر شده این بانک معادل ۷۴ درصد هدیه و ۲۳۷ هزار کارت این بانک کارت اعتباری است.

این بانک با صدور ۶۰ درصد کارت‌های اعتباری در این بخش رتبه اول را دارد.

در همین حال بانک ملت نیز ۵ میلیون و ۷۸۳ هزار کارت خود معادل ۴۳ درصد کل کارت‌های صادره خود را به هدیه اختصاص داده است.

این بانک تنها بانکی است که کارت‌های هدیه آن در خودپردازها قابلیت نقد شدن دارد. این بانک در خصوص صدور کارت هدیه نیز مقام اول را دارد.

در این میان بانک سامان نیز تلاش کرده است تا در بخش کارت‌های پول الکترونیک سرمایه‌گذاری ویژه انجام دهد، به طوری که حدود ۶۰ درصد کارت پول‌های الکترونیک را این بانک صادر کرده است.