افزایش دارایی بانک‌های اسلامی‌ تا سقف 1033 میلیارد دلار

در سال ۲۰۱۰ مجموع دارایی‌های بانک‌ها و موسسات مالی اسلامی ‌به میزان ۱۰۳۳ میلیارد دلار خواهد رسید.

به گزارش موج، نشریه بنکر برای سومین سال متوالی اقدام به انتشار فهرست ۵۰۰ موسسه مالی برتر اسلامی‌در سراسر جهان کرده است. در این فهرست که در نوامبر ۲۰۰۹ منتشر شده است، مجموعه بانک‌ها، موسسات مالی و شرکت‌های بیمه از ۴۸ کشور مختلف شرکت کرده‌اند و بنکر این موسسات را از جنبه‌های گوناگون مورد مقایسه، تحلیل و رتبه‌بندی قرار داده است. اگرچه نشریه بنکر معیار اصلی در گزینش ۵۰۰ موسسه مالی برتر اسلامی‌را مجموعه دارایی‌های منطبق بر شریعت قرار داده است، لیکن شاخص‌هایی همچون سودآوری و بازده سرمایه نیز در این فهرست مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.

سومین فهرست موسسه برتر اسلامی‌نمایانگر حجم بزرگ و رشد سریع دارایی‌های منطبق بر شریعت است.

گزارش منتشر شده در سال ۲۰۰۹ نشان دهنده رشد ۶/۲۸ درصدی این دارایی‌ها از سال گذشته می‌باشد که مجموع آن به ۸۲۲ میلیارد دلار رسیده است.

گزارش اکتبر سال ۲۰۰۸ حاکی از رشد ۷/۲۷ درصدی دارایی‌های مذکور به میزان ۶۳۹ میلیارد دلار بوده است.

نشریه بنکر پیش‌بینی کرده است، در سال ۲۰۱۰ مجموع دارایی‌های بانک‌ها و موسسات مالی اسلامی ‌به میزان ۱۰۳۳ میلیارد دلار خواهد رسید. در میان ۵۰۰ بانک و موسسه مالی، مجموع ۱۷ بانک و یک موسسه اعتباری ایرانی شرکت کرده‌اند که بانک ملی با دارایی به میزان ۵۹۶۲۱ میلیون دلار در صدر این فهرست قرار گرفته است. در شاخص دارایی‌های منطبق بر شریعت، سودآوری و بازده سرمایه بانک صادرات ایران در رتبه سوم جهانی، بانک ملت رتبه چهارم جهانی، بانک تجارت رتبه ششم، بانک سپه رتبه هفتم، بانک پارسیان رتبه نهم، بانک کشاورزی رتبه دهم، بانک اقتصاد نوین رتبه ۱۹، بانک پاسارگاد رتبه ۲۸، بانک رفاه رتبه ۳۲، بانک صنعت و معدن رتبه ۳۳، بانک توسعه صادرات ایران رتبه ۵۳، بانک کارآفرین رتبه ۵۵، بانک سامان رتبه ۶۹، بانک سرمایه رتبه ۹۱، بانک مسکن رتبه ۲۹۵، پست بانک رتبه ۳۰۳ و موسسه اعتباری توسعه در رتبه ۱۳۴ قرار گرفته‌اند. به استناد گزارش مربوطه، بانک ملی ایران براساس شاخص سودآوری در میان بانک‌های ایرانی رتبه اول را کسب کرده است، میزان سودآوری این بانک ۴۰۹ میلیون دلار اعلام شده است که نسبت به سال گذشته کاهش یافته است (۵۴۲ میلیون دلار). البته در این گزارش کمترین سودآوری متعلق به بانک رفاه به میزان ۱۲ میلیون دلار عنوان شده که کمترین بازده سرمایه را به میزان ۲/۰ داشته است.

در فهرست مربوطه بانک سرمایه با بازده سرمایه ۲/۵ درصدی در جایگاه اول بین بانک‌های ایرانی قرار گرفته است.