رییس کل بیمه مرکزی در خصوص برنامه‌های جدید برای آزادسازی تعرفه‌ها، اعلام کرد: دو آیین نامه در دستور کار شورا است و مرحله سوم از آزادسازی تعرفه‌ها در دو ماه آینده انجام خواهد شد.

به گزارش ایرنا،‌ «جواد فرشباف ماهریان» در جمع خبرنگاران در خصوص چگونگی آزادسازی تعرفه‌های بیمه، با بیان آنکه شورای عالی بیمه بحث اصلاح آیین‌نامه سرمایه‌گذاری را در دستور کار دارد،‌ ادامه داد: با واگذاری بخشی از اختیارات مدیریتی این آیین‌نامه به ویژه در بحث بازده اقتصادی سرمایه‌گذاری صنعت بیمه، می‌توان زمینه سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه را افزایش داد.

رییس کل بیمه مرکزی در خصوص وضعیت پوشش

بیمه‌ای خودروها نیز، گفت: هرچند ‌آمار دقیقی از پوشش بیمه شخص ثالث وجود ندارد، اما براساس آمار موجود اکنون تعداد خودرو‌های سواری که به بیمه مرکزی اعلام شده حدود ۱۲ میلیون دستگاه است که کمتر از یک و نیم میلیون دستگاه از آنها بیمه نامه شخص ثالث ندارند.

وی با بیان آنکه، ‌بیشتر مشکلات در بخش بیمه نامه شخص ثالث در وسایل نقلیه موتوری است،‌ اظهار داشت:‌ آمار وسایل موتوری با دارندگان بیمه نامه شخص ثالث تفاوت اساسی دارد، اما با تفاهمی‌ که میان بیمه مرکزی و ناجا صورت گرفته، قرار است مقررات صدور شماره پلاک برای آنها نیز اجرایی شود که این امر مشکل پوشش بیمه‌ای را رفع خواهد کرد.

وی، ‌مقررات جدید بیمه شخص ثالث را با قانون قبلی دارای تفاوت دانست و گفت: در این آیین‌نامه تفاوت‌هایی از لحاظ پوشش بیمه‌ای و کسانی که خسارت ایجاد می‌کنند، فراهم شده است.

فرشباف تصریح کرد: براساس این آیین‌نامه افرادی که خسارت ایجاد نمی‌کنند از تخفیف‌های مناسبی برخوردار می‌شوند، اما افرادی که منجر به خسارت می‌شوند، علاوه بر اینکه مشمول تخفیف نمی‌شوند با‌ محدودیت‌هایی نیز توسط ارگان‌های ذی‌ربط مواجه خواهند شد.

وی درباره حق بیمه شخص ثالث برای سال آینده نیز افزود: این رقم حق بیمه تعرفه دولتی است و بیمه مرکزی همان را اعمال خواهد کرد.

وی در خصوص برخی از فعالیت‌های بیمه آتیه‌سازان حافظ، اظهار داشت: این شرکت بیمه‌ای در زمان حاضر به صورت غیرقانونی بیمه‌نامه‌های تکمیلی صادر می‌کند و از بیمه مرکزی مجوزی کسب نکرده است.

رییس کل بیمه مرکزی ادامه داد: ‌نهاد قانونی و حقوقی نیز به این وضعیت رسیدگی خواهد کرد و در زمان حاضر نیز نهاد حقوقی (معاونت حقوقی ریاست جمهوری) این بیمه را موظف به دریافت مجوز کرده و قرار است این مرجع به صورت قطعی نظر خود را اعلام کند، اما از لحاظ بیمه مرکزی آتیه‌سازان حافظ نمی‌تواند بیمه تکمیلی بدون مجوز بیمه مرکزی صادر کند.

وی درباره تاسیس بیمه‌های خصوصی نیز گفت:‌ برای تاسیس این شرکت‌ها علاوه بر ارائه تقاضا و برنامه تجاری باید کادر فنی آنها مورد تصویب بیمه مرکزی قرار گیرد تا مشخص شود که با حضور آنها، بازار جدیدی احیا می‌شود.

فرشباف افزود: ‌ظرفیت کشور برای صدور مجوز بیمه‌های خصوصی وجود دارد و بازار حالت اشباعی نسبت به این امر ندارد و فقط باید متخصصان و افرادی که دارای منابع مالی هستند، در کنار یکدیگر قرار گیرند.

وی تصریح کرد:‌ برای بیمه‌های عمر و مستمری، ایجاد شرکت‌های تخصصی بیمه‌ای و تاسیس بیمه‌های جدید توسط بانک‌ها تقاضاهای زیادی وجود دارد که در مرحله رسیدگی به آنها قرار داریم.

رییس کل بیمه مرکزی درباره طرح بیمه آتیه زندگی همگان نیز گفت: این طرحی است که توسط دولت تصویب شده و براساس ‌آن تامین آتیه همگانی و برای عام است و اختیار آن به صندوق مهر امام رضا داده شده و این صندوق نیز باید طرحی متناسب با آن را طراحی و به بیمه مرکزی ارائه کند.

فرشباف در مورد فضای بیمه‌ای کشور برای تشکیل بیمه‌های اتکایی نیز افزود:‌ درخواست جدیدی برای ایجاد بیمه اتکایی اکنون وجود ندارد و تنها یک ظرفیت ۱۵۰ میلیارد تومانی ایجاد شده و استقبال مردم از آن نشان می‌دهد ظرفیت این بیمه در کشور وجود دارد.

وی افزود: دو بیمه اتکایی امین را در مناطق آزاد و در سرزمین اصلی اتکایی ایرانیان را داریم که برای این مقطع کافی است و در دو سال گذشته ۴۰ درصد رشد در این بازار به وجود آمده اما هنوز تا ظرفیت ۵۰ درصد وجود دارد.

رییس کل بیمه مرکزی درباره مجمع بیمه مرکزی هم گفت:‌ این مجمع هفته آینده براساس تعهدات برگزار خواهد شد.