براساس آخرین آمار بانک مرکزی در آبان ماه، مجموع هزینه‌ تراکنش‌های ناموفق سیستم بانکی با رشد ۶۳۰ میلیون ریالی نسبت به مهر ماه سال‌جاری معادل ۳ میلیارد و ۵۵۴ میلیون و ۲ هزار و ۵۰۰ ریال اعلام شد. به گزارش باشگاه خبری «توانا»، طبق گزارش بانک مرکزی در آبان ماه سال جاری تعداد کل تراکنش‌های سیستم بانکی در مجموع ۹۳ میلیون و ۸۱۶ هزار و ۲۱۵ مورد بود.

این گزارش حاکی‌است در آبان ماه بیشترین آمار تراکنش‌های انجام شده متعلق به بانک‌های ملی، صادرات و ملت به ترتیب با ارقام ۲۷ میلیون و ۱۷۷ هزار و ۵۲۴ مورد، ۱۵ میلیون و ۴۳۰ هزار و ۲۱۷ مورد و ۱۲ میلیون و ۷۴۳ هزار و ۷۱۰ مورد بوده است.

همچنین طی مدت مورد گزارش موسسه مالی و اعتباری شهر، بانک‌ قرض‌الحسنه مهر ایران و موسسه اعتباری توسعه از مجموع تراکنش‌های انجام شده در سیستم بانکی کشور کمترین آمار را به ترتیب با ارقام ۸۰ مورد، ۲ هزار و ۸۸۲ مورد و ۱۶ هزار و ۷۹۱ مورد به خود اختصاص داده‌اند.

موفقیت ۹۵ درصد از تراکنش‌های سیستم بانکی

براساس این گزارش در آبان ماه از مجموع تراکنش‌های انجام شده ۸۸ میلیون و ۷۰۱ هزار و ۲۸۸ مورد با موفقیت انجام شده و بانک‌های ملی، صادرات و ملت همچنان بیشترین آمار تراکنش‌های موفق را به ترتیب با ارقام ۲۵میلیون و ۴۲۳ هزار و ۱۴۹ مورد، ۱۴ میلیون و ۶۰۶ هزار و ۶۰۵ مورد و ۱۲میلیون و ۱۴۳ هزار و ۲۰۰ مورد دارا هستند.

طبق آمار بانک مرکزی، موسسه مالی و اعتباری شهر،‌ بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و موسسه اعتباری توسعه با آمار ۶۶ مورد، ۲ هزار و ۷۳۴ مورد و ۱۶ هزار و ۶۷۹ مورد کمترین آمار تراکنش‌های موفق سیستم بانکی را به خود اختصاص داده‌اند.

۴ درصد تراکنش‌های ماه گذشته بانک‌ها ناموفق بود

این گزارش حاکی ‌است در آبان ماه مجموع تراکنش‌های ناموفق سیستم بانکی ۵ میلیون و ۱۱۴ هزار و ۹۲۷ مورد گزارش شده که از این رقم بیشترین آمار تراکنش‌های ناموفق متعلق به بانک‌های ملی، صادرات و ملت به ترتیب با تراکنش‌های ناموفق یک میلیون و ۷۵۴ هزار و ۳۷۵ مورد، ۸۲۳ هزار و ۶۱۲ مورد و ۶۰۰ هزار و ۵۱۰ مورد، بوده است.

همچنین موسسه مالی و اعتباری شهر و بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و موسسه اعتباری توسعه در آبان ماه به ترتیب با ۱۴مورد، ۱۴۸ مورد و ۱۱۲ مورد کمترین آمار تراکنش‌های ناموفق را دارا بودند.

افزایش مجدد هزینه تراکنش‌های ناموفق طی ماه گذشته

براساس این گزارش مجموع هزینه‌ تراکنش‌های ناموفق سیستم بانکی در مهر ماه ۲ میلیارد و ۹۲۶ میلیون و ۴۸۳ هزار و ۵۰۰ ریال اعلام شده بود، در حالی که بانک مرکزی در آخرین گزارش خود در آبان ماه این رقم را معادل ۳ میلیارد و ۵۵۴ میلیون و ۲ هزار و ۵۰۰ ریال اعلام کرده است.

مجموع هزینه‌ تراکنش‌های ناموفق سیستم بانکی در آبان ماه در مقایسه با مهرماه سال‌جاری ۶۲۷ میلیون و ۵۱۹ هزار ریال افزایش یافته است. به گزارش فارس بانک‌های ملی، تجارت و صادرات بیشترین آمار هزینه تراکنش‌های ناموفق سیستم بانکی را به ترتیب با ارقام یک میلیارد و ۵۱۴ میلیون و ۵۰۱ هزار ریال، ۵۸۷ میلیون و ۷۶۸ هزار ریال و ۳۷۰ میلیون و ۳۷۲ هزار و ۵۰۰ ریال متحمل شده‌اند. این گزارش حاکی‌است بانک توسعه صادرات هیچ هزینه‌ای در زمینه تراکنش‌های ناموفق نداشته است و همچنین موسسه مالی و اعتباری شهر و موسسه اعتباری توسعه با ارقام ۲۱ هزار ریال و ۲۲ هزار ریال مورد کمترین هزینه تراکنش‌های ناموفق را داشته‌اند.

مروری به روند هزینه تراکنش‌های ناموفق بانک‌ها در چند ماهه گذشته

به گزارش فارس، بانک مرکزی هر ماه آمار مربوط به تراکنش‌های سیستم بانکی را منتشر می‌کند و نکته مهمی که در این آمار به چشم می‌خورد حجم سنگین هزینه تراکنش‌های ناموفق بانک‌ها در طول یک ماه است، اما تازه‌ترین گزارش‌های این بانک از کاهش هزینه‌ تراکنش‌های ناموفق خبر می‌دهد. این گزارش‌ها در حالی منتشر شد که هزینه تراکنش‌های ناموفق سیستم بانکی در شهریور ماه معادل ۸۰۵ میلیون تومان گزارش شده بود، ولی براساس آمار بانک مرکزی این رقم در مهر ماه سال‌جاری ۲۹۲ میلیون و ۶۴۸ هزار تومان اعلام شد.

همچنین میزان هزینه اضافی محاسبه شده بابت تراکنش‌های ناموفق بانک‌ها در شهریور ماه سال جاری نیز رقمی بالغ بر ۸۰۵ میلیون و مجموع هزینه تراکنش‌های ناموفق سیستم بانکی در تیر ماه سال‌جاری ۵ میلیارد و ۶۸۹ میلیون و ۲۳۹ هزار و ۵۰۰ ریال اعلام شده بود.

نظارت جدی بانک مرکزی بر تراکنش‌های ناموفق سیستم بانکی

شاید بتوان نظارت جدی بانک مرکزی بر تراکنش‌های ناموفق سیستم بانکی را دلیلی بر کاهش هزینه‌های این بخش دانست.

در همین رابطه خبرنگار فارس با مهران شریفی در مورد دلایل کاهش هزینه تراکنش‌های ناموفق سیستم بانکی طی یک ماه اخیر، گفت‌وگو کرد و وی در پاسخ به این سوال چنین اظهار داشت: بانک مرکزی با بانک‌های ملی و صادرات که از جمله بزرگترین بانک‌های کشور با بالاترین ارقام هزینه تراکنش ناموفق هستند، جلساتی را گذاشت و در این جلسات با کار کارشناسی علل بروز تراکنش ناموفق را در این دو بانک شناسایی کرد.