اختصاص 40 میلیون یورو تسهیلات ارزی صادراتی

گروه بازار پول- مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات از اختصاص تسهیلات ۴۰ میلیون یورویی به صادرکنندگان

خبر داد. به گزارش روابط عمومی صندوق ضمانت صادرات ایران، بر اساس بخشنامه‌ای که بانک مرکزی صادر کرده است،

۴۰ میلیون یورو تسهیلات ارزی صادراتی برای اعطا به صادرکنندگان با تشخیص و تایید وزارت بازرگانی از محل منابع حساب ذخیره ارزی اختصاص می‌یابد.

این تسهیلات در قالب سپرده، با نرخ لایبور یکساله به علاوه دو درصد، نزد بانک‌های اقتصاد نوین، پاسارگاد، پارسیان، سامان و کارآفرین قرار می‌گیرد و در صورت تمایل این بانک‌ها به استفاده از این منابع، قابل تودیع و تمدید خواهد بود.

سید کمال سید علی، در جلسه هماهنگی با مسوولان بانکی در این رابطه ضمن تاکید بر تعامل هر چه بیشتر بانک‌ها با صندوق در تخصیص اعتبارات صادراتی، اظهار داشت: بانک‌های خصوصی با توجه به توان بالای اعتباری و مالی کنونی می‌توانند پررنگ‌تر از قبل در عرصه حمایت از صادرات غیرنفتی کشور ایفای نقش کنند. مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران با اشاره به بخشنامه اخیر بانک مرکزی که حدود یک ماه از ابلاغ آن می‌گذرد، اعلام کرد: شاید بانک‌های خصوصی منابع ریالی و ارزی کافی برای تخصیص اعتبارات صادراتی را داشته باشند، اما به دلیل بالا بودن نرخ بهره این تسهیلات، صادرکنندگان و مشتریان بانک‌ها چندان تمایلی به اخذ این‌گونه

وام‌ها ندارند. به گفته سیدعلی با توجه به آنکه اعطای تسهیلات صادراتی، از محل حساب ذخیره ارزی و با پوشش صندوق ضمانت صادرات با نرخ لایبور به علاوه دو درصد و حدود یک الی دو درصد نیز نرخ کارمزد صندوق خواهد بود، صادرکنندگان می‌توانند با مجموعا نرخ بهره ۵ الی ۶ درصدی اقدام به اخذ تسهیلات ارزی صادراتی نمایند و در صورت مدیریت مناسب ریسک نوسانات نرخ ارز، این‌گونه تسهیلات می‌تواند جلوه بیشتری برای شرکت‌های صادراتی داشته باشد.

وی با اشاره به صدور ضمانت‌نامه‌های حسن انجام کار و پیش پرداخت برای شرکت‌های ایرانی برنده در مناقصات بین‌المللی در داخل کشور در سال‌جاری، بانک‌های خصوصی را به همکاری با صندوق در استفاده از این محصول فراخواند.

سیدعلی افزود: با توجه به پروژه‌های بسیار بزرگ نفتی و پتروشیمی‌ در این‌گونه مناقصات و نرخ کارمزد ۵ در هزار (که ۲ در هزار آن سهم بانک‌ها خواهد بود) و همچنین توجه به این امر که با ضمانت‌نامه صادره توسط صندوق هیچ ریسکی متوجه بانک عامل نمی‌گردد، استفاده بانک‌ها از این نوع ضمانت‌نامه‌های صندوق را بسیار مناسب ارزیابی کرد.