بدهی دولت به سیستم بانکی 2 هزار میلیارد تومان افزایش یافت

عکس: نگار متین‌نیا

بدهی دولت به سیستم بانکی در مرداد سال جاری با ۲ هزار میلیارد تومان افزایش نسبت به اسفند سال گذشته به ۳۱ هزار میلیارد تومان رسید. به گزارش باشگاه خبری فارس «توانا» طبق آخرین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی در مرداد ماه سال جاری، میزان بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی در این ماه با رشد ۹/۷ درصدی نسبت به اسفند سال ۸۷ معادل ۳۱ هزار و ۴۵۳ میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان اعلام شد.

براساس این گزارش، میزان رشد بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی در مرداد سال ۸۸ نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۱/۱۴ درصد بوده و همچنین این رقم در مقایسه با آمار اسفندماه سال گذشته معادل ۲ هزار و ۲۹۹ میلیارد و ۷۹۰ میلیون تومان رشد داشته است.

سپرده‌گذاری ۱۷ هزار میلیارد تومانی مردم در بانک‌ها

سپرد‌ه‌های بخش غیر دولتی در بانک‌های کشور در مرداد ماه سال جاری با ۲/۱۰ درصد افزایش نسبت به پایان سال گذشته بالغ بر ۱۹۲ هزار میلیارد تومان اعلام شد. به گزارش فارس طبق آخرین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی مجموع سپرده‌های بخش غیر دولتی در خرداد ماه سال‌جاری معادل ۱۹۲ هزار و ۲۱۵ میلیارد و ۱۵۰میلیون تومان اعلام شده است.

براساس این گزارش سپرده‌های بخش غیردولتی در مرداد ماه سال‌جاری نسبت به پایان سال گذشته ۲/۱۰ درصد معادل ۱۷ هزار و ۸۵۴ میلیارد و ۹۷۰ میلیون تومان افزایش یافته است. در پایان سال ۸۷ سپرده‌های بخش غیر دولتی معادل ۱۷۴ هزار و ۳۶۰ میلیارد و ۱۸۰ میلیون تومان اعلام شده بود. از مجموع سپرده‌های بخش غیر دولتی در مرداد ماه سال‌جاری معادل ۱۲۳هزار و ۱۴۴میلیارد و ۶۵۰میلیون تومان مربوط به بانک‌های تجاری، ۲۴ هزار و ۱۷۲ میلیارد و ۴۶۰ میلیون تومان مربوط به بانک‌های تخصصی و ۴۴ هزار و ۸۹۸ میلیارد و ۴۰ میلیون تومان به بانک‌های غیر دولتی و موسسات اعتباری غیربانکی بوده است.

کاهش ۲ درصدی سپرده‌های دیداری در سال‌جاری

این گزارش حاکی ‌است سپرده‌های دیداری در مرداد سال ۸۸ با کاهش ۷/۲ درصدی معادل ۳۵ هزار و ۷۶۱ میلیارد و ۴۱۰ میلیون تومان اعلام شده است.

سپرده‌های دیداری در پایان سال ۸۷ با کاهش ۳/۱۹ درصدی در طول سال معادل ۳۶ هزار و ۷۷۱ میلیارد و ۸۳۰ میلیون تومان برآورد شده بود. بنابراین گزارش، سپرده‌های دیداری در مرداد سال جاری در مقایسه با آمار ارائه شده در پایان سال ۸۷ معادل یک هزار و ۱۰میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومان کاهش پیدا کرده است.

از مجموع سپرده‌های دیداری معادل ۲۹ هزار و ۶ میلیارد و ۶۲۰ میلیون تومان در سال ۱۳۸۸ به سپرده‌های جاری و ۲ هزار و ۴۷۲ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان به خالص چک‌ها مربوط می‌شود.

نکته حائز اهمیت در این بین این است که رشد خالص چک‌ها در مرداد سال جاری نسبت به اسفند سال ۸۷ با ۲۸ درصد کاهش مواجه شده است.

رشد ۱۳ درصدی سپرده‌های غیر‌دیداری

طبق گزارش بانک مرکزی مجموع سپرده‌های غیردیداری در مرداد سال جاری نسبت به اسفند سال ۸۷ با رشد ۷/۱۳ درصدی معادل ۱۵۶ هزار و ۴۵۳ میلیارد و ۷۴۰ میلیون تومان برآورد شده است. این گزارش حاکی ‌است مجموع سپرده‌های غیر دیداری در پایان سال ۸۷ با رشد ۶/۲۴ درصدی معادل ۱۳۷ هزار و ۵۸۸ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان اعلام شده بود. مجموع سپرده‌های غیردیداری در پنج ماه ابتدایی سال‌جاری در مقایسه با سال گذشته معادل ۱۸ هزار و ۸۶۵ میلیارد و ۳۹۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

کاهش ۵۳ میلیارد تومانی حساب‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز طی دو ماه

براساس این گزارش مجموع حساب‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز در مرداد سال ۸۸ با رشد ۱/۴ درصدی نسبت به سال ۸۷ معادل ۱۶ هزار و ۲۶ میلیارد و ۶۱۰ میلیون تومان اعلام شده است. حساب‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز در پایان سال گذشته با رشد ۱/۱ درصدی نسبت به ابتدای سال، معادل ۱۵ هزار و ۳۹۴ میلیارد و ۶۷۰ میلیون تومان گزارش شده بود.

طبق گزارش بانک مرکزی حساب‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز در مرداد سال ۸۸ در مقایسه با سال ۸۷ تنها ۶۳۱ میلیارد و ۹۴۰ میلیون تومان افزایش یافته است. ولی با نگاهی به آمار خرداد ماه بانک مرکزی در این بخش به این نتیجه می‌رسیم که سپرده‌های قرض‌الحسنه در مرداد ماه در مقایسه با خرداد ماه نه تنها رشدی نداشته، بلکه کاهش نیز یافته است، چراکه این حساب‌ها در سه ماهه ابتدایی سال‌جاری ۱۶ هزار و ۸۰ میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان گزارش شده بود.

افزایش ۱۷ درصدی تسهیلات قرض‌الحسنه در سال ۸۸

گزارش بانک مرکزی بیانگر این موضوع است که از مجموع حساب‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز ۷ هزار و ۴۹۱ میلیارد و ۷۹۰ میلیون تومان از طرف بانک‌ها و موسسات اعتباری به متقاضیان تسهیلات پرداخت شده است. رقم مذکور در مرداد سال ۸۸ نسبت به اسفند سال ۸۷ در مقایسه از ۶/۱۷ درصد رشد برخوردار شده است. این گزارش حاکی است میزان تسهیلات پرداختی در قالب قرض‌الحسنه در مرداد سال‌جاری در مقایسه با پایان سال ۸۷ معادل یک هزار و ۱۲۲ میلیارد و ۷۹۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

رشد ۶ درصدی حساب صندوق پس‌انداز مسکن در سال ۸۸

این گزارش حاکی‌است، مجموع حساب صندوق پس‌انداز مسکن در مرداد سال جاری با رشد ۴/۶ درصدی معادل ۳ هزار و ۵۳۴ میلیارد و ۹۷۰ میلیون تومان گزارش شده است. حساب صندوق پس‌انداز مسکن در سال ۸۷ با کاهش رشد ۶/۲۰ درصدی معادل ۳ هزار و ۳۲۲ میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان برآورد شده بود. براساس این گزارش حساب صندوق پس‌انداز مسکن در مرداد سال ۸۸ در مقایسه با اسفند سال ۸۷ معادل ۲۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان افزایش داشته است.

رشد ۲۸ درصدی سرمایه‌گذاری‌های مدت‌دار در پنج ماه ابتدایی

طبق این گزارش مجموع سرمایه‌گذاری مدت‌دار در مرداد سال جاری با رشد ۲/۱۵ درصدی معادل ۱۳۵ هزار و ۶۶۳ میلیارد و ۳۸۰ میلیون تومان اعلام شده است. مجموع سرمایه‌گذاری مدت دار در سال گذشته با رشد ۶/۲۸ درصدی معادل ۱۱۷ هزار و ۷۶۴ میلیارد و ۴۱۰ میلیون تومان اعلام شده بود. براساس این گزارش، مجموع سرمایه‌گذاری مدت دار در مرداد سال‌جاری در مقایسه با سال ۸۷ معادل ۱۷هزار و ۸۹۸ میلیارد و ۹۷۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.