فاطمه بهادری- مدیرعامل صندوق مهر رضا (ع) از احتمال افزایش مبلغ وام ازدواج خبر داد و گفت: در صورت بازپرداخت به موقع وام ازدواج، افزایش مبلغ وام ازدواج بررسی می‌شود.

خلیل یسایی در یک نشست خبری به مناسبت ۲۵ تیرماه سالگرد تاسیس صندوق مهر رضا(ع) گزارشی از عملکرد صندوق ارائه داد و افزود: تاکنون ۲۷۵‌هزار نفر از صندوق وام ازدواج دریافت کرده‌اند و ۱۳۰‌هزار فرصت شغلی ایجاد شده است.وی اظهار داشت: صندوق در سال جاری ۱۵۰‌هزار فرصت شغلی با تسهیلات ۵ و ۷‌میلیون تومانی ایجاد خواهد کرد. اعتبار امسال جمعا ۹۰۰‌میلیارد تومان است.وی با تاکید‌بر اینکه همزمان با سومین سالگرد صندوق ثبت‌نام اینترنتی برای ارائه تسهیلات اشتغال آغاز می‌شود افزود: صندوق تا سه برابر اعتبار ثبت‌نام خواهد داشت که به این ترتیب تا ۴۵۰‌هزار ثبت‌نام خواهیم داشت.وی بازپرداخت تسهیلات اشتغال را در مراکز استان‌ها سه ساله، شهرستان‌ها ۴ساله و در مناطق محروم بسته به طرح همراه با یک دوره تنفس خواهد بود. اما بازپرداخت به صورت مساوی و ماهانه خواهد بود.

وی ادامه داد: مدت پرداخت تسهیلات اشتغال به متقاضی ۳۵ روز خواهد بود. وی افزود: داشتن گواهینامه فنی و حرفه‌ای، سرباز نبودن، دانشجو نبودن و بیکار بودن از شرایط پرداخت وام اشتغال است و وام‌های تا حداکثر ۱۰‌میلیون تومان با تضمین فردی و سفته و وام‌های تا سقف ۳۰‌میلیون‌تومان با وثیقه غیرمنقول قابلیت ضمانت دارد. مدیرعامل صندوق مهر رضا (ع) تصریح کرد: ۵۷۰‌میلیارد تومان از تسهیلات ازدواج را صندوق مهر رضا تامین کرده و بقیه از اعتبارات بانکی بوده است. در حال حاضر بانک‌ها با ارائه معرفی‌نامه صندوق مهر رضا (ع) وام ازدواج پرداخت می‌کنند و از تاریخ ۱۰ مهر ۸۷ بانک‌ها اعلام کردند که می‌توانند از منابع خودشان وام ازدواج را پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه در پرداخت وام اشتغال به مناطق کمتر توسعه یافته توجه شده است، افزود: در سال جاری با نهادهایی همچون وزارت تعاون، کمیته امداد، بهزیستی، صندوق رفاه دانشجویان تفاهم‌نامه‌هایی برای ایجاد اشتغال ایجاد کرده‌ایم که اعتبار در نظر گرفته شده برای آن ۱۹۲میلیارد تومان است.وی ادامه داد: خط اعتباری دیگری با رقم یک هزار میلیارد تومان برای این بخش در نظر گرفته شده که ۴۰۰‌میلیارد تومان آن مورد موافقت بانک مرکزی قرار گرفته است و از این منبع وام‌هایی با میانگین ۵‌میلیون تومان برای اشتغالزایی اختصاص می‌یابد. مدیرعامل صندوق مهر رضا با تاکید‌بر اینکه مرحله‌ای پرداخت کردن تسهیلات موجب نظارت بر حسن اجرای طرح می‌شود افزود: ۸۵‌درصد از اعتبارات تخصیصی منجر به ایجاد اشتغال پایدار شده است و ۹۰‌درصد وصول اقساط داشته‌ایم که بقیه مربوط به دوره تنفس اقساط است.

وی مطالبات معوق صندوق را مربوط به دوره قبل از ایجاد صندوق یعنی فعالیت صندوق اشتغال اعلام کرد. در تسهیلات جدید کمتر از ۳‌درصد مطالبات معوق است.یسایی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اینکه در اهداف سال ۸۸ صندوق مهر رضا (ع) ارائه تسهیلات مسکن بود و این صندوق هنوز در ابتدای راه ارائه تسهیلات اشتغال است گفت: طرح ودیعه مسکن موفق نبود و البته صندوق می‌تواند در بخش ودیعه مسکن شرکت کند. اعتبارات صندوق مهر رضا نیز در حدی نیست که بتواند با آن وام ودیعه مسکن پرداخت کند، ضمن اینکه موضوع مسکن هم‌اکنون از طریق طرح مسکن مهر پیگیری می‌شود.یسایی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر علت تاخیر در پرداخت وام ازدواج از طریق بانک‌ها، گفت: در حال حاضر ثبت‌نام برای دریافت وام ازدواج از طریق سامانه اینترنتی انجام می‌شود و پالایش اطلاعات آن در صندوق مهر رضا (ع) بیش از یک ساعت طول نمی‌کشد، اما پس از معرفی فرد به بانک، روال پرداخت تسهیلات از طریق همان بانک ادامه می‌یابد و صندوق مهر رضا (ع) در این زمینه مسوولیتی ندارد، هر چند که بانک‌ها اعلام کرده‌اند، حداکثر تا یک هفته وام را پرداخت می‌کنند.