گروه بازار‌پول - گزارش عملکرد بازار بیمه کشور در ۱۰ ماه منتهی به دی ماه ۱۳۸۶ همراه با سالنامه آماری «صنعت بیمه در سال ۱۳۸۵» منتشر شد. بیمه مرکزی ایران این سالنامه آماری را در چارچوب وظایف قانونی خود و به منظور رفع نیازهای سیاستگذاران، برنامه‌ریزان، پژوهشگران و فعالان صنعت بیمه، در قالب مجموعه‌ای از اطلاعات، جدول‌های آماری، نمودارهای مختلف و آمار توصیفی - تحلیلی در زمینه عملکرد صنعت بیمه کشور منتشر کرد.

دکتر نوروز کهزادی رییس کل بیمه مرکزی ایران در مقدمه این سالنامه یادآور شده است که:

سالنامه آماری «صنعت بیمه در سال ۱۳۸۵» براساس ارقام واگذاری بیمه اتکایی اجباری (۲۵درصد در بیمه‌های عمر زندگی و ۵۰درصد در بیمه‌های زندگی) که اطلاعات آنها از جانب شرکت‌های بیمه ارسال و در عملیات مالی بین مرکزی ایران با شرکت‌های بیمه منظور گردیده تهیه شده است. این آمار مبنای تعیین حق بیمه تولیدی محاسبه ضریب نفوذ بیمه، حق بیمه سرانه و مقایسه جایگاه کشور در بازار جهانی است.

براساس آمارهای بیمه مرکزی ایران حق بیمه تولیدی در ایران در ده ماهه منتهی به دی ماه ۱۳۸۶ از مجموع حق بیمه تولیدی در کل سال ۱۳۸۵ بیشتر شد.

حق بیمه‌های تولیدی بازار بیمه کشور در ده ماهه سال ۱۳۸۶ از ۲۶۹۷۳میلیارد ریال فراتر رفت و بیمه مرکزی ایران پیش‌بینی کرد که مجموع حق بیمه‌ها تا پایان سال ۱۳۸۶ به بیش از ۳۲۵۱۶میلیارد ریال برسد. این رقم در سال ۱۳۸۵ در مجموع ۲۶۵۶۳میلیارد ریال بود.

در ده ماهه منتهی به دی ماه امسال شرکت‌های بیمه ۱۵۱۹۰میلیارد ریال از خسارت بیمه‌گذاران خود را جبران کردند و به این منظور ۶/۲۳درصد بیش از مدت مشابه سال پیش پرداختند.