قیمت سکه بهار آزادی 5500 تومان افزایش یافت

گروه بازارپول- مسعودرضا طاهری: بهای هر قطعه سکه بهار آزادی در بازار آزاد ۵۵۰۰تومان افزایش یافت و به نرخ ۲۳۴هزار تومان رسید.

رشد ارزش هر اونس طلا در بازارهای جهانی تا حد ۱۰۲۵دلار در ساعت ۱۳ به وقت تهران که نسبت به روز قبل ۲۲دلار افزایش نشان می‌دهد موجب رشد بهای انواع سکه در بازار شد. با وجود عرضه گسترده سکه در بانک‌های سپه و تجارت به علاوه بانک کارگشایی، که با توجه به روند صعودی قیمت‌ها مردم را به ایستادن در صف‌های شلوغ نیز واداشته است، بهای سکه طرح قدیم نیز در بازار به سطح ۲۷۵هزار تومان رسید که ۵هزار تومان رشد را ثبت کرده است.

نیم‌سکه و ربع‌سکه نیز به ترتیب ۱۵۰۰تومان و هزار تومان رشد قیمت را تجربه کردند.

روز گذشته بهای طلا در بازارهای جهانی بین ۵۰/۱۰۱۸دلار تا ۵۰/۱۰۲۸دلار در نوسان بود که طی ۳۰ روز گذشته ۶۳/۱۳درصد رشد و ۹۰/۱۲۲دلار افزایش را ثبت کرده است. طی ۳۶۵روز گذشته طلا ۱۰/۵۷درصد رشد و ۴۰/۳۷۲دلار افزایش را در جدول تغییرات خود نشان داده است.

از سویی در بازار لندن بهای طلا رکورد ۸۰/۱۰۳۰دلار را نیز شکست.

رشد بهای نفت تا حد ۱۱۱دلار و افت شدید ارزش دلار در مقابل یورو و ین ژاپن با نرخ‌های برابری ۵۷۸۴/۱ و ۰۴/۹۷ برگی دیگر از دوران رکود اقتصادی در آمریکا را ورق زده است. به طوری که معامله ۲۳۶میلیون دلاری سهام یک بانک ورشکسته آمریکایی توسط بانک رقیب، ارزش دلار را به افت شدید دیگری واداشت و در مقابل رقمی تا حدود ۲۵دلار به ارزش طلا در بازارهای جهانی افزود.

بانک JPMorgan سومین بانک بزرگ سرمایه‌گذاری در آمریکا هر سهام بانک Stearns را در وال‌استریت به نرخ ۲دلار خرید که ۹۷درصد زیرقیمت واقعی آن بوده است. بانک Stearns از جمله بانک‌های رقیب JPMorgan بود که به دلیل بحران‌های وام‌های اعتباری Subprime دچار ورشکستگی شد. ارزش این معامله ۲۳۶میلیون دلار بوده است.

در بازار ارز داخلی نیز یورو با ۱۳تومان افزایش به نرخ ۱۴۳۵تومان رسید.

صدین ژاپن و لیرترکیه نیز هریک ۲۰تومان گران شدند در حالی که از قیمت پوند انگلیس ۱۰تومان کاسته شد.