خشایار امینی: این روزها در بازار خبرهای شگفت‌انگیزی شنیده می‌شود. نفت در آستانه ۱۱۰‌دلار و طلا در تلاش برای شکست ۱۰۰۰‌دلار، یورو به مرز ۵۷/۱ نزدیک می‌شود و هر صد ین ژاپن اینک یک‌دلار معامله می‌شود. این در حالی است که اگر این اعداد و ارقام را چند ماه پیش در محافل مربوط به بازار مورد گمانه‌زنی قرار می‌دادید با لبخند مخاطبین خود مواجه می‌شدید که چگونه ممکن است با توجه به وابستگی منطقه یورو به صادرات، مقامات اروپایی اجازه دهند EURUSD از ۵/۱ بگذرد، حال آنکه جمعه گذشته این زوج ارز به رکورد جدیدی دست یافت و فاصله خود را تا ۵۷/۱ بسیار کم کرد.

محال به نظر می‌رسید در شرایطی که نرخ بهره ژاپن ۵/۰ است و هیچ برنامه‌ای برای افزایش آن ندارند زوج USDJPY به پایینتر از عدد ۱۰۰ برسد. در رابطه با نفت عده‌ای گمان می‌بردند هنگام رسیدن به ۱۰۰‌دلار بی شک همزمان با آرماگدون Armageddon (مبارزه نهایی خیر و شر در آخرالزمان ) خواهد و اقتصاد جهانی در این زمان فرو خواهد ریخت ولی این‌گونه نشد و در حال حاضر نفت ۱۱۰‌دلار معامله می‌شود و موج صعودی آن نیز به نظر بعید نمی‌رسد.

طلای ۱۰۰۰‌دلاری هنگامی ‌که در محافل مطرح می‌شد، البته طرفدارانی داشت، اما برای سال ۲۰۱۲ و نه همین چند ماه یا یکسال بعد اما جمعه ۶۵/۹۹۹‌دلار فتح شد که تنها سی سنت تا عدد افسانه‌ای هزار ‌دلار فاصله داشت و هم‌اکنون صحبت از ۱۰۵۰ و ۱۱۰۰ است.

فضای بازار به‌ کلی عوض شده است و نه تنها از دید بلند مدت حتی در تایم فریم‌های کوتاه مدت نیز بازار به شدت پرنوسان (Volatile) شده است. در زمان‌های پنج دقیقه و پانزده دقیقه نیز شاهد امواج رفت و بازگشت شدیدی هستیم که سال‌های گذشته اینگونه نبود.

هراس بین‌المللی از فروپاشی اقتصاد ایالات متحده. آمریکا به عنوان اقتصاد نخست جهان مهم‌ترین شریک تجاری و وزنه‌ای وزین در ترازوی اقتصاد بین‌الملل است که سقوط این اقتصاد ضربات شدیدی به پیکره اقتصاد جهانی وارد می‌آورد.

تا یکسال پیش اقتصاددانان اینگونه می‌اندیشیدند که این مشکلات، مسائل پریودیک اقتصاد نخست جهان است و پس از گذشت دوره خاصی که خواهد داشت حل خواهد شد، اما شاخص‌های اسفناکی که روز به روز چهره تیره‌تری ارائه می‌کنند همگان را دچار هراس شدیدی کرده است که این هراس را می‌توان در قیمت طلا و نفت و سقوط‌ دلار دید.

معامله‌گران در شرایط فعلی ترجیح می‌دهند سهم طلا، نفت و یورو را در پرتفوی خود افزایش دهند و اندکی از حجم ‌دلار‌های خود بکاهند که این ارجحیت بین‌المللی بازار را دچار وضعیتی کرده که شاهد آن هستیم و به نظر می‌رسد که تا پایان سال ۲۰۰۸ و پایان دوران ریاست جمهوری جورج بوش پسر این وضعیت ادامه داشته باشد و کارنامه چهل و چهارمین رییس جمهور ایالات متحده عنوان «یکی از تیره‌ترین» را در بیش از دو قرن تاریخ آمریکا به خود اختصاص دهد.

www.fxacm.com