گروه بازار پول- درآمدهای دولت طی هشت ماهه سال جاری (تا آبان) به بیش از ۱۸۰‌هزار میلیارد ریال رسید که این میزان برای کل سال‌جاری بیش از ۲۷۷‌هزار میلیارد ریال پیش‌بینی شده است. اداره بررسی‌های اقتصادی بانک مرکزی به بررسی وضعیت بودجه عمومی دولت (به استثنای درآمدها و پرداخت‌های اختصاصی) پرداخت و عنوان کرد که طی هشت ماهه منتهی به آبان ۸۶ درآمدهای دولت برابر با ۱۸۰‌هزار و ۷۱‌میلیارد ریال بوده که این میزان در بودجه سال ۸۶ برابر با ۲۷۷‌هزار و ۵۰۸‌میلیارد ریال تصویب شده است.

درآمدهای دولت طی هشت ماهه سال ۱۳۸۵ بیش از ۱۲۸‌هزار و ۴۷۵‌میلیارد ریال اعلام شده بود که طی سال‌جاری افزایش ۲/۴۰‌درصدی نشان می‌دهد.

از مجموع درآمدهای دولت طی هشت ماهه امسال ۱۲۸‌هزار و ۸۴۲‌میلیارد ریال درآمدهای مالیاتی بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از افزایش ۳/۳۳‌درصدی برخوردار بوده و در مجموع ۶/۷۱‌درصد درآمدها را تشکیل می‌دهد. در همین حال تراز عملیاتی برای هشت ماهه امسال از سوی بانک مرکزی منفی ۱۱۰‌هزار و ۶۴۷‌میلیارد ریال عنوان شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (منفی ۱۲۰‌هزار و ۸۵۴‌میلیارد ریال) منفی ۴/۸‌درصد تغییر نشان می‌دهد.

عالی‌ترین مرجع بانکی کشور طی گزارش خود منابع حاصل از نفت و فرآورده‌های نفتی طی مدت فروردین تا آبان سال‌جاری را بیش از ۱۳۱‌هزار و ۵۰۷‌میلیارد ریال تخمین زده که این میزان ۴/۹۹‌درصد واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای بوده است و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶/۲‌درصد افزایش نشان می‌دهد. در همین حال منابع حاصل از ارزش نفت خام بیش از ۹۹‌هزار و ۹۸۳‌میلیارد ریال عنوان شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از افزایش منفی ۵/۵‌درصدی برخوردار است.

بانک مرکزی خالص واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و تراز عملیاتی و سرمایه‌ای را برای هشت ماه اول امسال به ترتیب ۴۱‌هزار و ۲۵۸‌میلیارد ریال و منفی ۶۹‌هزار و ۳۸۸‌میلیارد ریال برآورد کرد و گفت که این شاخص‌ها به ترتیب ۱/۱ و منفی ۳/۱۳‌درصد تغییر داشته‌اند. خالص واگذاری دارایی‌های مالی هم بیش از ۶۹‌هزار و ۳۸۸‌میلیارد ریال بوده که ۳/۱۳‌درصد کاهش نشان می‌دهد.

در بخش درآمدهای مالیاتی دولت (به استثنای درآمدهای اختصاصی)، بانک مرکزی گزارش کرده است که در هشت ماه امسال مالیات اشخاص حقوقی بیش از ۶۶‌هزار و ۳۳۶‌میلیارد ریال بوده که افزایش ۳/۴۰درصدی نشان می‌دهد. مالیات بر درآمد نیز با ۶/۳۴‌درصد افزایش به ۱۷‌هزار و ۲۹۳‌میلیارد ریال رسید که این میزان برای مالیات بر ثروت چهار‌هزار و ۹۷۶‌میلیارد ریال (۸/۴۷‌درصد افزایش) بوده است. در همین حال اعلام شده که مجموع مالیات‌های مستقیم برای مدت فوق برابر با ۸۸‌هزار و ۶۰۶‌میلیارد ریال بوده که از ۶/۳۹‌درصد افزایش برخوردار است. همچنین مجموع مالیات‌های غیرمستقیم برابر با ۴۰‌هزار و ۲۳۶ملیارد ریال بوده که در مجموع درآمدهای مالیاتی دولت به ۱۲۸‌هزار و ۸۴۲‌میلیارد ریال رسیده است که نسبت به هشت ماه سال ۸۵ معادل ۳/۳۳‌درصد افزایش نشان می‌دهد.

بانک مرکزی در بخش دیگری از گزارش خود به واگذاری و تملک دارایی‌های مالی پرداخته و طی هشت ماهه اول سال‌جاری واگذاری دارایی‌های مالی را ۱۰۱‌هزار و ۶۰۰‌میلیارد ریال برآورد کرده که نسبت به سال گذشته منفی ۸/۱۲‌درصد تغییر دارد. در بخش استفاده از منابع داخلی فروش اوراق مشارکت برای هشت ماهه امسال چهار‌هزار و ۳۰۰‌میلیارد ریال بوده که این شاخص برای کل سال‌جاری شش‌هزار ‌میلیارد ریال تصویب شده است. در همین بخش، وصولی از محل واگذاری شرکت‌های دولتی دو‌هزار و ۸۱۰‌میلیارد ریال و استفاده از موجودی حساب ذخیره ارزی (O.S.F) معادل ۸۶‌هزار و ۱۰۷‌میلیارد ریال بوده که مورد دوم تغییر منفی ۲۳‌درصدی در مقایسه با سال گذشته داشته است.

در گزارش بانک مرکزی بازپرداخت تعهدات ارزی طی مدت فوق دو‌هزار میلیارد ریال عنوان شده است.

بانک مرکزی در خاتمه گزارش خود به بررسی دو شاخص تملک دارایی‌های مالی و خالص واگذاری دارایی‌های مالی پرداخته و این دو شاخص را برای هشت ماه امسال به ترتیب ۳۲‌هزار و ۲۱۱‌میلیارد ریال و ۶۹‌هزار و ۳۸۸‌هزار میلیارد ریال برآورد کرده است.