گروه بازارپول- کاهش ۱۴دلاری بهای هر اونس طلا برای فروش فوری قیمت انواع سکه در بازار تهران را بین یک تا ۳هزار تومان پایین آورد. بهای هر قطعه سکه بهار آزادی و سکه طرح قدیم روز گذشته هر یک با ۳هزار تومان افت به سطح ۲۱۲هزار تومان و ۲۳۷هزار تومان پایین آمدند.

روز گذشته بهای هر اونس طلا برای فروش فوری در ساعت ۱۴ به وقت تهران به حد ۲۰/۹۰۶دلار رسید که نسبت به نرخ روز قبل از آن در همین ساعت ۱۴دلار افت داشت.

روز گذشته بهای هر دلار در بازار ۹۴۵تومان بود که با توجه به نرخ اونس ۲۰/۹۰۶دلاری بهای تقریبی طلای موجود در هر سکه بهار آزادی به علاوه حق‌الضرب ۷هزار تومانی به حد ۲۰۸۰۷۳تومان می‌رسید که عرضه‌کنندگان چهارراه استانبول از این طریق با عرضه سکه به نرخ ۲۱۲هزار تومان رقمی در حدود ۳۹۲۷تومان به ازای فروش هر قطعه سکه بهار آزادی سود برده‌اند.

کاهش ارزش ین ژاپن در مقابل دلار و رشد نرخ برابری دلار تا حد ۲۰/۱۰۷ین موجب رشد بازارهای سهام در آسیا شد. سهام آمریکایی و اروپایی نیز در این بازار در بازارهای سهام آسیایی رشد کردند. یکی از دلالان طلا در هنگ‌کنگ به بلومبرگ گفت که رشد بازارهای سهام بخشی از سرمایه‌ها را از بازار طلا بیرون کشیده است.

کاهش تقاضای فیزیکی خرید از سوی هندوستان نیز بر دلایل کاهش قیمت طلا افزوده است.

از سوی دیگر برخی تحلیلگران بازار احتمال سقوط ارزش طلا تا حد ۸۸۰دلار و در پی آن تا ۸۵۰دلار را نیز محتمل دانسته‌اند. خبر فروش بخشی از طلای ذخیره صندوق بین‌المللی پول در راستای افزایش عرضه و کاهش نرخ رشد اقتصادی در جهان نیز بر تاثیرات این دلایل افزوده است.

سکه‌های ضرب قدیم و جدید هم‌قیمت نشده‌اند

در حالی که نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر از تثبیت قیمت سکه‌های ضرب شده در سال‌های قبل از سال ۸۰ با سکه‌های به روز خبر می‌دهد، فعالان بازار سکه این مساله را تکذیب کرده و از اختلاف قیمت حداقل ۷هزار تومانی سکه‌های سال پایین با سکه‌های ضرب روز خبر داده‌اند. خان‌زاده می‌گوید: یک فعال بازار طلا طی چند روز گذشته عده کثیری از فعالان بازار از خرید سکه‌های تاریخ پایین خودداری کرده‌اند.

این در حالی است که نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو با ایسنا، همچنین از هم قیمت شدن سکه ضرب شده در سال‌های پایین سال ۸۰ با سکه‌های روز طی هفته‌های اخیر خبر داد و گفت: البته این مشکل تا حد زیادی مرتفع شده بود؛ ولی سکه‌های ضرب سال‌های پایین همچنان در برخی موارد با قیمتی کمتر از سکه‌های روز به فروش می‌رفتند که بحران هفته گذشته باعث شد که به دلیل نایابی سکه این سکه‌ها هم با قیمت روز خریداری شوند که امر مثبتی بود و اکنون دیگر تثبیت شده است.

وی کاهش نرخ سکه را به حراج بانک کارگشایی نسبت داده و افزود: افزایش حراج‌های بانک کارگشایی از دو روز به شش روز در هفته که به هنگام التهاب بازار، قیمت سکه باعث شد که این بازار اشباع و قیمت سکه سیر نزولی بازگشت به قیمت واقعی را تجربه کند.

وی گفت: هفته گذشته قیمت سکه به دلیل هجوم ارگان‌های خصوصی و دولتی برای تامین سکه‌های عیدی با افزایش کاذب ۱۰هزار تومانی برای هر سکه مواجه شد که حراج‌های سکه بانک کارگشایی و کاهش مجدد قیمت جهانی طلا باعث شد که قیمت سکه در هفته جاری کاهش یابد.

او ادامه داد: به نظر می‌رسد با توجه به اشباع بازار این روند نزولی ادامه داشته باشد و سکه به قیمت واقعی خود که مطابق قیمت‌های جهانی است، نزدیک شود، به همین دلیل التهاب بازار در هفته جاری فروکش کرده است.