چارچوب جدید نرخ بهره تا 15اسفند
جو مساعد برای آزادسازی بازار پول
مظاهری: شتاب تورم را کاهش دادیم.

رییس کل بانک مرکزی خبر داد:
چارچوب جدید برای محاسبه نرخ سود بانکی
رییس کل بانک مرکزی با تشریح دلایل افزایش نرخ تورم به ۵/۱۷‌درصد از توقف تزریق منابع بانک مرکزی به اقتصاد و اضافه برداشت بانک‌ها از منابع این بانک و تعیین چارچوب جدید نرخ سود بانکی تا ۱۵اسفند سال جاری خبر داد. پیش از این مظاهری نرخ تورم را عامل مهمی برای محاسبه نرخ سود بانکی اعلام کرده بود.
به گزارش خبرگزاری مهر، طهماسب مظاهری دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در خصوص افزایش مجدد نرخ تورم گفت: کنترل، تنظیم و مهار نرخ تورم یک روند تدریجی است.
رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی سیاست انقباضی در پیش نگرفته است، تصریح کرد: بانک مرکزی سیاست‌های بسیار انبساطی را که تزریق پول این بانک به اقتصاد بود، متوقف کرد.
وی ادامه داد: در نتیجه این اقدام، روند رو به رشد تورم با شتاب بسیار زیادی که داشت، کاهش یافته و اگر این تداوم سیاست‌ها ادامه یابد، شاهد کاهش رشد نرخ تورم خواهیم بود.
مظاهری در خصوص تورم ایام پایان سال گفت: تورم در این مقطع ناشی از افزایش تقاضایی است که برای خرید شب عید وارد بازار می‌شود.
وی همچنین با بیان اینکه بخش دیگری از این تورم در روزهای پایان سال ناشی از اضافه پرداخت‌ها و عیدی پرداختی در این زمان به کارکنان دولت است، راه حل این نوع تورم را که مقطعی است، عرضه اضافه مقطعی دانست.
وی تاکید کرد: این عرضه اضافه مقطعی هم در مورد کالاهای کارخانجات داخلی و واردات برخی اقلام نیز صدق می‌کند که دولت، بازرگانان و تجار برنامه آن را تنظیم کردند تا
همراه با افزایش عرضه در بازار این تورم کنترل شود.
رییس کل بانک مرکزی اظهار امیدواری کرد که تا قبل از ۱۵ اسفندماه چارچوب جدید نرخ سود بانکی اعلام شود.
وی در مورد تعدیل نرخ دلار گفت: پیشنهاد این موضوع بررسی و کارشناسی شد، همچنین نرخ دلار طی چند سال اخیر به آرامش رسیده و باعث آرامش و ثبات سرمایه گذاری و محاسبات آنها نیز شده است.
به عقیده وی بهترین کاری که در مورد نرخ دلار باید انجام شود، حفظ این ثبات و آرامش است.
مظاهری در مورد نتایج جلوگیری از اضافه برداشت بانک‌ها از منابع بانک مرکزی، گفت: این اضافه برداشت، افزایش پول پرقدرت محسوب می‌شود که اولین نتایج آن روند شتابان رشد پایه پولی با ضریب 6/4 برابر است که باعث افزایش نقدینگی می‌شود، کاهش یافته و روند آن متوقف شده است.
به گفته وی به تبع این امر امیدواریم تاثیر ضدتورمی نیز داشته باشد و از سوی دیگر بانک‌ها موظف شدند که منابع خود را از طریق وصول مطالبات، جذب سپرده‌ها و .. تجهیز کنند.
مظاهری با اشاره به اینکه همچنین بانک‌ها به طرح‌های دارای توجیه اقتصادی و با ارزیابی تسهیلات می‌پردازند، گفت: هر بانک بر این اساس برای خود برنامه‌ریزی کرده است.
رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه برگشتی توسط بانک‌ها از اضافه برداشت‌هایی که از بانک مرکزی داشته‌اند، صورت نگرفته است، اظهار داشت: برگشت این کار باعث کمبود جدی منابع در بانک‌ها می‌شد.
به گفته وی با توجه به تعهدات بانک‌ها و شرایط فعلی آنها، اگر این بازپرداخت انجام می‌شد، باعث ایجاد شک به بانک‌ها و ورود لطمه به مردم می‌شد.
مظاهری ادامه داد: در سال آینده این بازپرداخت به نحوی که مشکلی برای بانک‌ها ایجاد نشود، انجام خواهد شد و در کنار آنها بحث افزایش سرمایه بانک‌ها و پرداخت مطالبات دولت به بانک‌ها نیز انجام خواهد شد.
کشورهای همسایه از تروریسم‌ مالی آمریکا علیه ایران حمایت نمی‌‌کنند
رییس کل بانک مرکزی گفت: متحدان آمریکا مثل بحرین و امارات از نظام بانکی ایران در برابر «تروریسم مالی» آمریکا حمایت می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویتر، این سخن رییس کل بانک مرکزی ایران به تلاش‌های آمریکا و اعمال فشار این کشور بر کشورهای مختلف جهان از جمله کشورهای عربی واقع در حاشیه خلیج فارس برای قطع روابط مالی خود با ایران اشاره دارد.
مظاهری که در حاشیه یک کنفرانس در منامه سخن می‌گفت افزود: این فشارها اثری ندارد، زیرا روابط فرهنگی، سیاسی و اقتصادی مستحکمی‌میان تولیدکنندگان نفت در خلیج‌فارس وجود دارد.
وی گفت:«نه ما و نه همسایگانمان از منافع درازمدتمان در برابر فشارهای یک جانبه صرفنظر نمی‌کنیم».
وی با اشاره به کشورهای منطقه به ویژه بحرین و امارات و دیگر همسایگان ایران گفت: «ما شرکای بسیاری داریم که مدت مدیدی است با ما در حال همکاری هستند».
مظاهری با تاکید بر یک جانبه بودن فشارهای آمریکا بر کشورهای مختلف برای قطع مراودات مالی خود با ایران گفت: «من این کار را نوعی تروریسم مالی در صنعت مالی می‌نامم و نظام مالی جهان نمی‌تواند آن را تحمل کند».
وی افزود: «بانک مرکزی به بانک‌های خصوصی و دولتی کمک می‌کند تا بتوانند تعهدهای خود را صرفنظر از فشارهای وارده بر آنها انجام دهند».
غیردلاری شدن ذخایر ارزی ایران به تلافی فشارهای آمریکا
رییس کل بانک مرکزی ایران حجم ذخایر ارزی ایران را بیش از ۷۲میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: دولت ایران نیز به تلافی فشارهای آمریکا ذخایر ارزی خود را از دلار که ضعیف شده است به ارزهای قوی تبدیل کرد.
وی افزود: «ما سعی کرده‌ایم ذخایر دلاری نداشته باشیم و تقاضایی برای آن ایجاد نکنیم».
مظاهری بدون ذکر ترکیب ذخایر ارزی ایران تبدیل ذخایر دلاری این کشور به ارزهای دیگر را اقدامی ‌با انگیزه‌های سیاسی و همچنین اقتصادی با توجه به ضعف فزاینده دلار دانست.
رییس کل بانک مرکزی ایران با وزیر دارایی بحرین دیدار کرد
«طهماسب مظاهری» رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی‌ایران با شیخ «احمد بن محمد آل خلیفه» وزیر دارایی بحرین دیدار کرد.
به گزارش ایرنا، این دیدار که در حاشیه اولین اجلاس هیات مشورتی عالی صندوق همبستگی بانک توسعه اسلامی در منامه انجام شد، طرفین در زمینه مسائل مورد توجه و اهتمام مشترک دو کشور بحث و گفت‌وگو کردند. وزیر دارایی بحرین در این ملاقات روابط فیمابین دو کشور دوست و مسلمان را خوب و حایز اهمیت توصیف کرد.
وی همچنین برضرورت حمایت از مسائل جهان اسلام به ویژه فقرزدایی و کمک به پیشرفت آن دسته از کشورهای اسلامی که از رشد و توسعه مناسبی برخوردار نیستند، تاکید کرد. رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز با اشاره به اهمیت همکاری در زمینه بانکداری اسلامی‌و به ویژه مسائل آموزشی و تربیت نیروی انسانی متخصص در زمینه بانکداری، خواستار توسعه هرچه بیشتر مناسبات دوجانبه در زمینه‌های مختلف شد.
مظاهری همچنین در حاشیه این اجلاس با دکتر «رشید المعراج» رییس کل بانک مرکزی و دکتر «عصام فخرو» رییس اتاق صنایع و بازرگانی بحرین ملاقات کرد.


جو مساعد شورای پول و اعتبار برای آزادی نرخ بهره
فاطمه بهادری- هر ساله در آستانه اسفندماه، مباحث سیاست‌های جدید پولی قوت می‌گیرد. سیاست‌های پولی، هر ساله در شورای پول و اعتبار بررسی و تصویب می‌شود. اما گویا امسال این بسته رنگ و بویی اقتصادی‌تر دارد.
تعیین نرخ سود بانکی مهمترین مصوبه بسته سیاستی است. با توجه به تبعات کاهش نرخ سود بانکی در سال جاری و افزایش نرخ تورمی که خارج از اهداف برنامه چهارم توسعه است، کارشناسان بر آزادسازی نرخ بهره در سال آینده تاکید دارند و گفته می‌شود این پیشنهاد با نظر مساعد در کمیسیون پول و اعتبار بررسی خواهد شد.
البته لازم به ذکر است برخی مقامات اقتصادی معتقدند بهتر است این خبر منتشر نشود تا اظهارنظرهای برخی افراد باعث تصویب نظرات غیرکارشناسی نشود. گرچه این ذغدغه برخی اقتصاد دانان به‌جا است، اما تجربه کاهش نرخ سود بانکی در سال جاری که پس از چند بار رفت و برگشت بین دفتر ریاست‌جمهوری و شورای پول و اعتبار که در حال حاضر کمیسیون پول و اعتبار نامیده می‌شود، در نهایت تصویب شد. به‌‌رغم اینکه در همان زمان هم کارشناسان اقتصادی و اعضای شورای پول و اعتبار با توجه به آمارهای اعلام شده معتقد بودند نرخ سود بانکی نباید کاهش یابد.
طبق وعده‌ها قرار است نرخ سود بانکی سال آینده نیز اواسط اسفندماه امسال مشخص شود. احتمالا آن زمان نیز سایر سیاست‌های بسته سیاستی کامل می‌شود. تقویت ارزش پول ملی یکی از سیاست‌ها بود که چندی پیش در کمیسیون مطرح و بررسی شد.
دلایل مخالفت شورای پول و اعتبار با کاهش نرخ سود بانکی
شورای پول و اعتبار در اردیبهشت ماه امسال پنج دلیل برای مخالفت با کاهش نرخ سود بانکی مطرح کرد. گزارش قرائت شده در شورای پول و اعتبار که برآیند گزارش‌های کارشناسی بانک‌های دولتی بوده است، دلایل مخالفت با نرخ سود تسهیلات بانکی در سال 86 را این‌گونه برشمرد که با کاهش این نرخ، درآمدهای بانکی، حاشیه سود و سودآوری بانک‌ها کاهش می‌یابد. همچنین افزایش هزینه‌های مبادله، افزایش رانت اقتصادی، افزایش میزان مطالبات سررسید گذشته و معوق بانک‌ها نیز از دیگر دلایل مخالفت اعضای شورا بود.
تجربه سال‌جاری نیز بسیاری از دلایل مخالفت اعضا را به اثبات رساند. حجم مطالبات معوق بانک‌ها افزایش یافت و تسهیلات اعطایی به مردم با نرخ ۱۲ یا حتی ۱۳درصد در بانک‌های خصوصی بسیار کاهش یافت و بانک‌ها تمایل خود را به ارائه تسهیلات براساس عقود مشارکتی نشان دادند.
در نتیجه نرخ تورم کاهش نیافت و براساس آخرین آمار به 5/17درصد در پایان دی‌ماه رسید.
کاهش درآمد بانک‌ها نیز باعث شد تا داوودی، معاون اول رییس‌جمهوری به طور غیررسمی از بانک‌ها بخواهد تا بیش‌تر در زمینه عقود مشارکتی فعالیت کنند.
عکس: نسیم گلی