عضو هیات مدیره بانک مسکن گفت: طرح جامع مسکن که به تازگی نهایی شد، راهبرد اساسی در این بخش محسوب می‌شود و «بازار رهن ثانویه» راهکار تامین مالی آن است. «محمدعلی سهمانی‌اصل» روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایرنا با بیان این مطلب افزود: یکی از راه‌های موفقیت اجرای برنامه سالانه احداث یک‌میلیون و ۵۰۰هزار واحد مسکونی در کشور، تامین مالی این برنامه است و انتشار اوراق رهنی ضامن موفقیت آن است.

این مقام مسوول افزود: وزارت امور اقتصادی و دارایی از طریق «شورای عالی مسکن» مجوز انتشار اوراق رهنی به ارزش ۱۰تریلیون ریال توسط بانک مسکن را گرفت. همچنین بانک ملی نیز در این زمینه سهم پنج‌تریلیون ریالی دارد.

سهمانی اصل خاطرنشان کرد: پیش نیاز اصلی طرح و برنامه دولت در بخش مسکن، تامین مالی است که در قالب برنامه‌های مختلف امسال ۱۵۰تریلیون ریال سهم نظام بانکی است.

وی در ادامه اظهار داشت: اوراق بهادار رهنی ( بازار رهن ثانویه) در واقع برای آزادسازی دارایی‌های راکد یا مطالبات بانکی است که تبدیل به منابع جدید می‌شود و موجب افزایش توان وام‌دهی به مشتریان جدید خواهد شد.

سهمانی اصل تاکید کرد، تسهیلات پرداختی از محل جذب منابع جدید آثار تورمی نخواهد داشت و موجب رونق ساخت و ساز در کشور می‌شود.

به عقیده این مقام مسوول، منابع حاصل از اوراق بهادار رهنی موجب خواهد شد تا نظام بانکی توان پاسخگویی بیشتری نسبت به نیازهای بخش مسکن داشته باشد و این بخش با مشکل تامین مالی مواجه نشود.

به گفته سهمانی اصل، سازمان بورس اوراق بهادار ماموریت دارد که زمینه‌سازی برای انتشار و نیز امکان انجام معاملات اوراق بهادار رهنی را فراهم کند.

عضو هیات مدیره بانک مسکن سپس ابراز امیدواری کرد در آیین‌نامه اجرایی و همچنین از لحاظ مقررات، تدابیری برای اوراق بهادار رهنی اتخاذ شود که علاوه بر جذابیت، فاقد هر گونه خطرپذیری (ریسک) سرمایه‌گذاری باشد.

سهمانی اصل در پایان افزود: اوراق بهادار رهنی نخستین ابزار جدید مالی در بخش مسکن است که موفقیت آن می‌تواند رونق ساخت‌وساز را در کشور به دنبال داشته باشد و امکان پاسخگویی مناسب به تقاضاها را فراهم سازد.