رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اشاره به اینکه بر اساس تاکید دادستان کل کشور از ابتدای سال جاری تاکنون ناجا برخورد خوبی با خودروهای فاقد بیمه داشته است، گفت: امسال بیش از ۵‌میلیون و ۵۰۰‌هزار خودرو در زمان دریافت خدمات، ملزم به ارائه بیمه‌نامه شخص ثالث شدند. سردار محمد رویانیان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به واگذاری ۳‌میلیون و ۳۰۰‌هزار پلاک و ارائه خدمات خودرویی به ۲‌میلیون و ۲۰۰‌هزار خودرو در ۱۰ماه امسال افزود: بر این اساس همه این افراد ملزم به ارائه بیمه‌نامه شخص ثالث برای انجام خدمات خودرویی شدند.

۳۴۳‌هزار خودرو فاقد بیمه در جاده‌ها توقیف شدند

وی با تاکید بر اینکه هیچ خدماتی به خودروها بدون بیمه‌نامه شخص ثالث داده نمی‌شود، افزود: هرگونه نقل‌وانتقال و تعویض پلاک خودرو مستلزم ارائه بیمه‌نامه شخص ثالث است. رییس پلیس راهور ناجا با اشاره به توقیف ۳۴۳‌هزار خودرو در ۱۰‌ماهه سال جاری به دلیل نداشتن بیمه‌نامه شخص ثالث در جاده‌ها گفت: اینکه بخواهیم هر روز همه خودروها را متوقف کنیم و بعد ببینیم که آیا بیمه‌نامه دارند یا خیر به هیچ عنوان امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: در این راستا پیشنهاد کرده‌ایم که سیستم نرم‌افزاری توسط بیمه برای پلیس ایجاد شود تا بتوانیم به صورت نرم‌افزاری خودروهای فاقد بیمه را کنترل کنیم؛ یعنی خودروهای فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث را استخراج و از طریق پست به آنها اخطار دهیم. سردار رویانیان افزود: یکی دیگر از ابزارهای روز دنیا در این زمینه نصب یک پک خاص بر روی پلاک است که به کمک ریدرهای ماموران پلیس مشخص می‌کند که آیا خودرو بیمه است یا خیر و نیازی به متوقف کردن تمامی خودروها نیست. وی با اشاره به اینکه پیش از این برای خودروهای دارای بیمه‌نامه شخص ثالث برچسب صادر می‌شد، افزود: متاسفانه آقایان بعد از این اعلام کرده‌اند که این برچسب‌ها جعل شده و دیگر آنها را صادر نکردند، اما مشخص هم نکردند که پلیس چگونه خودروی فاقد بیمه را تشخیص دهد.

رییس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه با توجه به فشارهای راهور بسیاری از رانندگان اقدام به بیمه کردن خودرو خود کرده‌اند، گفت: این در حالی است که بیمه‌ها جریمه چند برابری نسبت به مبلغ بیمه‌نامه شخص ثالث از مالکان خودروها به دلیل بیمه نبودن سال‌های قبل مطالبه می‌کنند که بهتر است آقایان این مشکل را حل کنند. وی با اشاره به اینکه پلیس هر خودرویی را که روزانه متوقف می‌کند به عنوان یکی از مدارک بیمه‌نامه را نیز درخواست می‌کند، تاکید کرد: بیش از این نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. سردار رویانیان با اشاره به اینکه انتظار از پلیس باید معقولانه باشد، تاکید کرد: هیچ آماری از خودروهای بیمه نشده در کشور وجود ندارد و آمارهایی که در این زمینه اعلام می‌شود، سندیت ندارند.

قضات دستورالعمل شماره ۳ رییس قوه قضاییه را در خصوص مجازات‌های تتمیمی متخلفان رانندگی اجرا نکرده‌اند. وی با تاکید بر اینکه بحث زندان رفتن مربوط به تصادفات است و به خاطر نداشتن بیمه نیست، تاکید کرد: باید تلاش کنیم تا از تخلف پیشگیری کنیم. رییس پلیس راهور ناجا با اشاره به دستورالعمل شماره ۳ آیت‌ا... هاشمی شاهرودی، رییس قوه قضاییه در خصوص الزام قضات به مجازات‌های تتمیمی برای تخلفات رانندگی گفت: بر این اساس باید گواهینامه رانندگان متخلف به صورت دائم و موقت توقیف یا ابطال شود و خودروی این رانندگان نیز توقیف شود، این در حالی است که هنوز هیچ یک از قضات این دستورالعمل را اجرایی نکرده‌اند. سردار رویانیان تاکید کرد: باید ساز و کار قوی به پلیس داده شود تا تصادف رخ ندهد؛ چرا که زندان محصول تصادف است نه بیمه. وی در پایان خاطرنشان کرد: آقایان به جای اینکه توپ را در زمین ما بیاندازند، بیایند و راهکار ارائه دهند؛ چرا که هیچ کس از بیمه راهکاری در این خصوص به ناجا ارائه نکرده و تنها شکایت کرده و پیگیری هم نکرده‌اند.