بانک مرکزی اروپا بیش از ۵۰۰میلیارد دلار منابع مالی با بهره پایین‌تر از بازار، در اختیار بانک‌های اروپایی قرار می‌دهد. به گزارش ایرنا، شبکه خبری «بی.بی.سی» اعلام کرد: هدف از این کار کاستن از فشارهای موجود بر بازارهای مالی جهان است.

بانک مرکزی اروپا یکی از پنج بانک مرکزی است که در اقدامی اضطراری میلیاردها دلار پول به بازارهای مالی تزریق کرده است.

در هفته‌های گذشته هزینه رد و بدل شدن وام بین بانک‌ها به شدت افزایش یافت که همین مساله باعث تصمیم بانک مرکزی اروپا شد.

تمام بانک‌هایی که وثیقه کافی در اختیار دارند و برای نرخ بازگرداندن وام، رقمی بیش از ۴/۲۱درصد را پیشنهاد داده‌اند، از بانک مرکزی اروپا پول دریافت کرده‌اند.

اقدام بانک مرکزی اروپا در فراهم کردن پول بیشتر برای ۲هفته آینده، از نگرانی‌ها درباره سقوط بازار اعتباری در دوره کریسمس که طی آن بانک‌ها به منابع مالی بیشتری نیاز دارند، خواهد کاست.

بی.بی.سی افزود: این امید وجود دارد که پایین آمدن نرخ وام بین بانکی، به بانک‌ها امکان دهد که آنها هم منابع مالی خود را با نرخ پایین‌تر در اختیار شرکت‌ها و افراد قرار دهند.

در زمان حاضر به نظر می‌رسد، اقدام بانک مرکزی اتحادیه اروپا باعث کاهش نرخ وام در کوتاه‌مدت شده است.

صبح روز سه‌شنبه در بازارهای فرانکفورت، متوسط نرخ وام بدون وثیقه بین بانکی به ۵۲/۴درصد کاهش یافت.

این در حالی است که در چند روز اخیر نرخ سه ماهه پول برای وام‌های بین بانکی ۹۵/۴درصد بوده است.

از روز ۹اوت که بازارهای اعتباری سقوط کردند، این اولین باری است که بانک مرکزی اتحادیه اروپا اعلام کرده است، منابع مالی نامحدود را با شرط بالاتر بودن از رقمی مشخص، در اختیار دیگر بانک‌ها قرار می‌دهد.

افزایش روند ناتوانی مشتریان در باز پس دادن مبالغ قرض گرفته شده و همچنین میزان بالای بدهی، بسیاری از بانک‌ها را وادار ساخت که میزان سرمایه‌گذاری خود در بخش مسکن را کاهش دهند که این کار میلیاردها دلار برای آنها هزینه در برداشت.

در نتیجه این امر، بانک‌ها برای پر کردن خلاء ناشی از ضررهای متحمل شده، با نگرانی از امکان دستیابی به هر میزان منابع مالی اضافه، استقبال می‌کنند.

بانک‌های مرکزی همچنین میزان نقدینگی در بخش بانک‌ها را افزایش داده‌اند تا مطمئن شوند بانک‌ها به واگذاری اعتبار به شرکت‌های مختلف ادامه می‌دهند.

روز دوشنبه خزانه‌داری فدرال آمریکا از طریق انجام یک حراج، ۲۰میلیارد دلار را در اختیار بانک‌های متقاضی قرار داد، هر چند این نهاد اعلام نکرد، مبلغ یاد شده نصیب چند بانک شده است.

همچنین قرار است در روز سه‌شنبه بانک انگلستان هم معادل ۱۰میلیارد پوند را به دیگر بانک‌ها قرض بدهد.

بانک‌های کانادا و سوئیس هم اعلام کرده‌اند که اقدام مشابهی را انجام خواهند داد، اما برخی تحلیلگران می‌گویند تا زمانی که بانک‌ها رقم واقعی ضررهایی را که در اثر بحران اعتباری به آنها وارد شده، اعلام نکنند، بانک‌های مرکزی نخواهند توانست اقدام چندانی برای کاستن از بحران اعتبار انجام دهند.