عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی‌گفت: متاسفانه به‌رغم اینکه رشته بانکداری اسلامی ‌سابقه ۵۰‌ساله در جهان دارد؛ اما از این مقوله در کشور ما به نحو شایسته‌ای استفاده نشده و سیستم بانکی کشور ما هم‌اکنون به سیستمی‌دست و پا شکسته تبدیل شده است. به گزارش خبرگزاری مهر، غلامرضا مصباحی مقدم، نماینده مردم تهران در مجلس هفتم در هم اندیشی نقش نماز جمعه در تحقق سند چشم‌انداز ۲۰‌ساله توسعه اظهار داشت: باید ابتدا بدانیم اقتصاد اسلامی‌چیست و سند چشم‌انداز به چه اموری در این امر مرتبط است و چگونه می‌توان از این طریق اقتصادی اسلامی‌را نهادینه کرد، چرا که امروز مباحث فقهی در اقتصاد جایگاه ویژه ای پیدا کرده و همواره مورد توجه است.

وی یکی از مباحث مورد نیاز را در آموزش عالی کشور مساله اقتصاد اسلامی‌عنوان کرد و افزود: این امر یکی از ضروریات چشم‌انداز توسعه نیز محسوب می‌گردد.

مصباحی مقدم با ابراز تاسف از اینکه نمی‌توان سیستم بانکی کنونی کشور را بانکداری بدون ربا نامید، کاهش نرخ سود بانکی و تثبیت نرخ ارز را از جمله اقدامات ارزشمند مجلس هفتم برشمرد و تصریح کرد: این امور باعث شد تا تورم در کشور در ماه‌های فروردین و اردیبهشت ۸۵ کاهش چشمگیری پیدا کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به تزریق ۴۰‌درصدی نقدینگی بیشتر از حد مقرر از سوی دولت در سال ۸۵ و نیمه اول امسال، گفت: این امر باعث افزایش شدید تورم در کشور شد؛ اما خوشبختانه راهکارهایی که از سوی دولت برای مهار تورم به کار گرفته شده؛ نشان می‌دهد که دولت نهم به اشتباه خود در این زمینه پی برده و در صدد جبران آن است.

وی جمع‌آوری نقدینگی به خصوص چک پول‌های موجود، تبدیل پول به دلار، حذف سه صفر پولی ملی، پرداخت بدهی دولت و بانک‌ها به بانک مرکزی و جلوگیری از تزریق نقدینگی بیشتر در جامعه را از جمله راهکارهای مهار تورم در کشور ذکر کرد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی‌ گفت: یکی دیگر از راهکارهای مهار تورم و کاهش نقدینگی در جامعه وام دادن بانک‌ها به مردم برای خرید سهام دولتی و جلوگیری از برداشت از حساب حساب ذخیره ارزی است.

وی تصریح کرد: برداشت از حساب ذخیره ارزی «ام‌الفساد» اقتصادی جامعه است، چرا که باعث افزایش نقدینگی و در نتیجه رشد شدید تورم در کشور می‌شود.

این نماینده بهره‌گیری از مشاوران اقتصادی خارجی از سوی دولت‌های گذشته را یکی دیگر از دلایل افزایش مشکلات اقتصادی در جامعه دانست و تصریح کرد: این امر باعث شد تا فقردر کشور ما بیشتر شود و در نتیجه فاصله طبقاتی افزایش یابد.

عضو کمیسیون پول و اعتبار اعلام کرد: بانک مرکزی با تشکیل کارگروهی بررسی‌های خود را برای حذف سه صفر از پول ملی آغاز کرده است.

غلامرضا مصباحی‌مقدم در پاسخ به سوالی درباره طرح وی برای حذف ۳ صفر از واحد پول ملی کشور، اظهار داشت: این طرح هم اکنون توسط بانک مرکزی در حال پیگیری و بررسی است و کارگروهی برای مطالعه و تحقیق این مساله را دنبال می‌کند.