مدیر عامل سابق بانک سپه افزایش ارزش برابری دلار در مقابل ریال را مثبت ارزیابی کرد و آن را با توجه به میزان نقدینگی در کشور و تقاضا برای واردات، لازم دانست. ارزش دلار آمریکا در بازار غیررسمی ارز از هفته گذشته رو به افزایش گذاشته است، به طوری که از ۹هزار و ۴۰۰ریال در روز شنبه همین هفته به ۹هزار و ۶۸۰ریال رسید.

«محمودرضا خاوری» در گفت‌و‌گو با ایرنا در توضیح این دیدگاه خود گفت: باید به نرخ واقعی دلار برسیم و در این نرخ تجدیدنظر شود.

وی این تغییرات را ناشی از «تقاضای موجود در بازار» و «سیاست‌های دولت برای شناور کردن ارز» دانست و افزود: وقتی به صورت صوری قیمت دلار را حفظ و تثبیت کنیم، بازار خواه‌ناخواه ما را به سمتی می‌برد که قواعد اقتصادی بر آن حاکم است.

مدیرعامل سابق بانک سپه اظهار کرد: یکی از راه‌های جمع‌آوری حجم بالای نقدینگی در کشور، منطقی کردن و واقعی کردن نرخ ارز است.

اواخر آبان ماه امسال میزان نقدینگی در کشور ۱۴۵تریلیون تومان اعلام شد و دولت می‌کوشد از رشد آن جلوگیری کند.

خاوری در پاسخ به این سوال که آیا ارزش برابری دلار در مقابل ریال باز هم افزایش خواهد یافت، گفت: نمی‌توان به طور قطعی در این مورد اظهار نظر کرد، اما هنوز هم این قیمت‌ها واقعی نیست.

وی در جواب به سوالی درباره علل افزایش معامله یورو در بازار رسمی و غیررسمی ارز در کشور گفت: ما به تدریج خریدهای خارجی خود را با یورو افزایش می‌دهیم و به سمت معاملات با یورو تغییر مسیر داده‌ایم. از این رو، تقاضا برای خرید یورو نیز در بازار بالا می‌رود.