طـلا بار دیگر از مرز 800 دلار فراتر رفت

در پی برخی گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال کاهش دوباره نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا، بهای طلا در بازار‌های جهانی افزایش یافت. به گزارش ایسنا، انتشار برخی گمانه‌زنی‌ها درخصوص اینکه احتمال دارد بانک مرکزی آمریکا مجددا نرخ بهره را کاهش دهد، منجر به کاهش ارزش دلار در برابر یورو و افزایش تقاضا برای طلا به عنوان یک دارایی امن شده و همین امر روند صعودی بهای طلا و نقره را در پی داشته است.

بهای طلا برای تحویل فوری افزایش یک دلار و ۹۴ سنتی یا ۲/۰درصدی یافته و به ۸۰۳ دلار و ۶۵ سنت رسید. این قیمت در ساعت ۱۵/۱۳دقیقه روز گذشته بر روی پایگاه «Kitco» اعلام شده بود. این در حالی است که در بازار مبادلات کالای نیویورک (نایمکس) بهای طلا برای تحویل در ماه فوریه رشد یک دلار و ۷۰ سنتی یافت و هر اونس آن با بهایی معادل ۸۰۹ دلار و ۳۰ سنت داد و ستد شد.

در ژاپن نیز بهای طلا برای تحویل در ماه اکتبر با ۳۸ ین یا ۳/۱درصد افزایش به ۲هزار و ۸۶۴ ین در هر گرم (۸۱۰ دلار در هر اونس) رسید.

به گزارش پایگاه خبری بلومبرگ، طی سال جاری بهای طلا رشد ۲۶‌درصدی داشته این در حالی است که ارزش دلار در برابر یورو کاهش ۱۲‌درصدی را به ثبت رسانده است.

افزایش بهای طلا در حالی صورت می‌گیرد که بهای نفت روند نزولی را شاهد بوده است. قیمت ‌نفت در بازارهای جهانی در آستانه برگزاری نشست وزیران نفت اوپک در ابوظبی اندکی افزایش یافت. در حالی که تصمیم‌ نهایی اوپک در نشست امروز چندان قابل پیش‌بینی به‌نظر نمی‌رسد، قیمت‌ها با نگرانی از این‌که گزارش هفتگی وزارت انرژی آمریکا حاکی از کاهش ذخایر نفتی این کشور باشد، با اندکی افزایش مواجه شده، ولی در سطح ۸۸ دلار تثبیت شده است. بهای نفت خام سبک شیرین آمریکا ـ وست تگزاس اینترمدیت‌ـ برای تحویل در ماه ژانویه در بازار مبادلات نفتی نیویورک (نایمکس) با ۸سنت افزایش قیمت در هر بشکه به ۸۸ دلار و ۴۰سنت رسیده است.

بهای نفت خام سبک آمریکا در روز سه‌شنبه نیز یک دلار و ۷۱ سنت کاهش یافته و در بازار نیویورک به ۸۷ دلار و ۶۰ سنت رسید، در حالی که بهای نفت خام دریای برنت با ۶۳‌سنت کاهش در بازار لندن به ۸۹ دلار و ۱۷‌سنت افت کرد.

از سوی دیگر، گزارش موسوم به «برآورد اطلاعات ملی» که حاصل مطالعات ۱۶سازمان جاسوسی آمریکا است و روز دوشنبه منتشر شد، نتیجه‌گیری کرده بود که ایران به دنبال سلاح اتمی نیست و همین‌ موضوع از مهمترین موضوعات کاهش قیمت در روز سه‌شنبه ارزیابی می‌شود. بهای نفت در روزهای اخیر به‌خاطر گمانه‌زنی در مورد تصمیم احتمالی سازمان کشورهای تولیدکننده نفت برای افزایش تولید به اندازه ۵۰۰هزار بشکه در روز، افت کرده بود، ولی اعضای اوپک در حال حاضر هنوز تاییدیه‌ای مبنی بر درستی این پیش‌بینی مطرح نکرده‌اند.