مدیرعامل بانک کشاورزی برکنار شد

گروه بازار‌پول- به گفته یک مقام آگاه سید حسن نوربخش، مدیرعامل بانک کشاورزی و یکی از اولین مدیران بانکی دولت نهم از کار برکنار شد. در حالی که پیش‌تر نیز شایعه تغییر نوربخش در رسانه‌ها انعکاس یافته بود، روز گذشته خبرگزاری مهر به نقل از یک مقام آگاه، تصریح کرد: وزیر امور اقتصادی و دارایی در حکمی محمد طالبی را به سمت مدیرعاملی بانک کشاورزی منصوب کرده است.

طالبی پیش از این مدیرعامل شرکت تدبیر، وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، بوده است. قرار است مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل بانک کشاورزی در روزهای آینده برگزار شود.

بانک کشاورزی به علت مطالبات معوق بسیاری که گریبانگیرش شده بود، در پی اعمال سیاست‌هایی برای کاهش این مطالبات بود تا اینکه چندی پیش نوربخش در یک مصاحبه مطبوعاتی تصریح کرد: میزان مطالبات معوق بانک کشاورزی ۵/۱۰درصد است. وی ضمن اعلام این خبر که در مدت زمان مدیریت وی ۶۵درصد مطالبات معوق بانک وصول شده است و تلاش برای وصول بقیه آن نیز با جدیت ادامه دارد، از تشکیل سه کارگروه ویژه برای پیگیری مطالبات این بانک خبر داد.

به گفته وی میزان مطالبات معوق استاندارد ۵درصد است.

مدیرعامل بانک کشاورزی همچنین در پاسخ به پرسش دنیای اقتصاد مبنی بر تذکر بانک مرکزی نسبت به اضافه برداشت بانک کشاورزی از حساب بانک مرکزی گفته بود: ما رقمی در حدود ۷۳۰میلیارد تومان از حساب بانک مرکزی اضافه برداشت داشته‌ایم که متاسفانه باید گفت علاوه بر خسارت بانک، برای منافع کشور نیز زیان‌آور است؛ ضمن اینکه باید گفت در این زمینه حق با بانک مرکزی است؛ اما اضافه برداشت از حساب بانک مرکزی در شرایطی که بدهی ۴۰۰میلیارد تومانی دولت به بانک کشاورزی در سال ۸۴ به رقم ۱۴۰۰میلیارد تومان در حال حاضر رسیده است و محرومیت از ۳۷۰۰میلیارد تومان منابع بانک به دلیل تمدید ۲۴۰۰میلیارد تومان وام‌های تولیدکنندگان در شرایط خشکسالی و سایر مشکلات بخش کشاورزی به علاوه محدودیت بودجه‌ای، امری طبیعی است.

وی در خصوص پرداخت بدهی دولت به بانک کشاورزی گفت: دریافت مطالبات از سوی دولت فعلا برای ما مقدور نیست.

وی به اختصاص ۳۸۰میلیارد تومان در بودجه ۸۶ برای پرداخت بدهی دولت به بانک‌ها اشاره کرد و گفت: در تعامل با سازمان مدیریت قرار شد نیمی از این بودجه به بانک کشاورزی و نیمی دیگر در اختیار ۵بانک طلبکار دیگر قرار گیرد.