ابهام در واردات با ارز آزاد

گروه بازار پول_ مسعود رضا طاهری: با وجود انتشار برخی اخبار در خصوص حل مشکل واردات با ارز آزاد، برخی موضع‌‌گیری‌ها از تداوم ابهام در این زمینه حکایت دارد.

مسوولان از حل موضوع در روزهای آتی خبر دادند، به گفته مسوولان سازمان توسعه تجارت مشکل ثبت‌سفارش‌هایی که قبلا با ارز آزاد انجام شده، به زودی حل می‌شود. مسوولان دولتی در خصوص انجام ثبت‌سفارش با ارز آزاد در آینده سخن نگفته‌اند و این ابهام موجب شده تا برخی فعالان اقتصادی این گمانه را مطرح کنند که در آینده ثبت‌سفارش با ارز آزاد امکان‌پذیر نخواهد بود؛ هر چند سخنگوی کانون صرافان با استناد به بخشنامه اخیر گمرک نظر دیگری دارد. سخنگوی کانون صرافان اعلام کرد که فاکتورهای ارائه شده در قالب نرم افزار سنا توسط صرافان دارای مجوز بانک مرکزی، همان تاییدیه بانک مرکزی است و آنچه در برخی رسانه‌ها از بخشنامه اخیر گمرک به ممنوعیت فعالیت صرافی‌ها تعبیر شده صحت ندارد. همچنین صمد کریمی، سخنگوی مرکز مبادلات نیز با بیان اینکه کانال صرافی‌ها برای نقل‌و‌انتقال ارز ممنوعیتی ندارد، در گفت‌وگویی کوتاه با دنیای اقتصاد از ضرورت بازنگری در بخشی از عبارات بخشنامه اخیر گمرک سخن گفت. همچنین کیومرث فتح‌الله کرمانشاهی معاون کل سازمان توسعه تجارت گفت: پیگیر ممنوعیت واردات با ارز صرافی هستیم و این مشکل به زودی حل می‌شود.

سخنگوی کانون صرافان نیز گفت: بخشنامه اخیر گمرک شامل حال صرافی‌ها نمی شود و منظور آن بخش از بند دوم بخشنامه مذکور که با عنوان «ارز با منشاء خارجی مورد تایید بانک مرکزی» مورد اشاره قرار گرفته، اشاره صریحی به صرافی‌های دارای مجوز از سوی بانک مرکزی دارد.

وی افزود: واردات کالا با فاکتورهای ارائه شده از سوی صرافان دارای مجوز که تحت نظارت بانک مرکزی در قالب نرم افزار سنا صادر می‌شود کاملا قانونی است و کالاهای وارداتی با استناد به این فاکتورها قابلیت ترخیص از گمرک دارند.

نصرت عزتی سامیان در ادامه گفت: صرافی‌هایی که مجوز بانک مرکزی ندارند، دسترسی به این نرم افزار نداشته و از این رو امکان دخالت در نقل‌و‌انتقال ارز را ندارند. از این رو تاییدیه بانک مرکزی را نیز به همراه نخواهند داشت. عزتی سامیان گفت: منابعی که در خارج از کشور مانده از کانال صرافی‌های مجاز به کشور وارد می‌شود به طور قانونی در سامانه سنا ثبت می‌شود. از این رو ممنوعیتی برای ادامه فعالیت صرافان دارای مجوز وجود نداشته و بخشنامه اخیر گمرک شامل صرافان نخواهد شد.

اول آذر ماه امسال بخشنامه ای به گمرکات کشور ابلاغ شد که طی آن نرخ ارز مرکز مبادلات به عنوان نرخ اصلی محاسبه حقوق گمرکی و عوارض کالاهای وارداتی محاسبه می‌شود. در بند دوم بخشنامه مذکور آمده است: ترخیص کالاهای وارده صرفا با منشا ارز نظام بانکی، مرکز مبادلات ارزی، واردات در مقابل صادرات و همچنین با منشا ارز سرمایه‌گذاری خارجی با تایید سازمان سرمایه‌گذاری خارجی و کمک‌های فنی و اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی و اعتبار ارزی یا ارز با منشا خارجی مورد تایید بانک مرکزی امکانپذیر می‌باشد و از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل (۱۳۹۱/۰۹/۰۱) ترخیص هرگونه کالا با سایر رویه‌ها امکانپذیر نمی‌باشد.

خبرگزاری فارس در گزارشی که روز شنبه منتشر کرد ضمن اشاره به ایجاد مشکلاتی برای برخی از واردکنندگان در مواجهه با بخشنامه ۸ بندی جدید گمرک از قول برخی فعالان اقتصادی که کالای آنها در گمرک بلاتکلیف مانده نوشت: «پس از ابلاغ این بخشنامه برخی فعالان اقتصادی در تماس با خبرگزاری فارس از عدم امکان ترخیص کالای خود از گمرک خبر دادند.

به گفته این افراد مسوولان گمرک علت عدم ترخیص کالا را بخشنامه گمرک اعلام می‌کنند و می‌گویند به دلیل اینکه ارز کالای شما از طریق صرافی تامین شده امکان ترخیص کالا وجود ندارد.»

این در حالی است که در بخشنامه موجود در سایت گمرک اشاره مستقیمی به فعالیت صرافان به عنوان بخش مهمی از مجاری نقل‌و‌انتقال ارز در شرایط فعلی کشور نشده و به نظر می‌رسد تلقی نادرست موجب زیر سوال بردن فعالیت قانونی صرافان دارای مجوز شده باشد.

از این رو به عقیده سخنگوی کانون صرافان ممنوعیت واردات کالا با انتقال ارز از کانال صرافان داری مجوز بانک مرکزی از شمول بخشنامه اخیر گمرک خارج است.

برخی از کارشناسان این بخشنامه را در راستای کاستن بیش از حد از تقاضای ارز از بازار صرافان تعبیر کرده‌اند. راهی که به عقیده برخی لزوما به معنی محوریت قرار گرفتن نرخ ارز مرکز مبادلات و تک نرخی شدن ارز نیست.

ارز مورد نیاز بخش‌های زیادی از واردات آزاد به کشور که در جمع اولویت‌های مشمول دریافت ارز به نرخ مبادله‌ای نیستند، قاعدتا از کانال صرافی‌های دارای مجور بانک مرکزی قابل نقل‌و‌انتقال است.

قیمت‌های داخلی

روز گذشته قیمت‌ها در بازار داخلی رو به کاهش نهاد. قیمت دلار در بازار تا ساعت ۳ بعد از ظهر تقریبا ۷۰ تومان افت داشت. قیمت سکه نیز از ۱ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان در ساعات اولیه بازار سکه، تا بعد از ظهر با

۱۰ هزار تومان کاهش قیمت روبه‌رو شد. نیم سکه در سطح ۵۹۰ هزار تومان و ربع سکه ۳۰۰ هزار تومان فروخته شد که بر خلاف سکه تمام بهار، تغییر قیمت چندانی در قیمت آنها پدید نیامده است. در بازار قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار بدون اجرت ساخت نیز تقریبا بدون تغییر ۱۱۸ هزار و ۶۰۰ تومان باقی ماند.

قیمت ارز در مرکز مبادلات

دلار روز گذشته در مرکز مبادلات ارزی بدون تغییر ۲۴ هزار و ۵۸۴ ریال تعیین شد. یورو اما با ۲۸۱ ریال افزایش به نرخ ۳۱ هزار و ۸۵۳ ریال رسید. درهم امارت هم بدون تغییر ۶ هزار و ۶۹۳ ریال تعیین شد. لیر ترکیه ۳۶ ریال، روبل روسیه ۳ ریال، یوآن چین ۲ ریال و صد ین ژاپن ۱۰۰ ریال افزایش یافتند. قیمت هر هزار وون کره جنوبی در سطح ۲۳ هزار ریال ثابت ماند. روپیه هند، اما در این بازار ۳ ریال کاهش ثبت کرد.

طلا در بازارهای جهانی

قیمت طلا در بازارهای جهانی در این روزها به برخی دلایل به مسیر افزایشی بازگشته است. بهبود برخی شاخص‌ها در اقتصاد آلمان و برخی نتایج مورد توافق در میان رهبران اروپا در مورد بحران بدهی‌ها و البته برخی خوش‌بینی‌ها نسبت به بهبود اقتصادی در آمریکا در پی تزریق بیشتر منابع مالی به اقتصاد طلا را در مسیر افزایشی قرار داده است. در این میان، اما آنچه به مراتب پر رنگ تر از سایر دلایل مورد توجه قرار گرفته، خریدهای فراوان توسط برخی بانک‌های مرکزی اعلام شده است. قیمت طلا در بازارهای جهانی در پایان معاملات هفته گذشته در سطح ۱۷۵۲ دلار بسته شد، اما دیروز ۳ دلار کاهش یافت.