آزادسازی تعرفه‌های بیمه فعلا صلاح نیست

لیلا اکبرپور

دبیرکل سندیکای بیمه‌گران ایران با ارسال نامه‌ای به بیمه مرکزی ایران خواستار همراهی این نهاد نظارتی با نقطه‌نظرات اعضای سندیکا شد. این در حالی است که یک منبع آگاه به دنیای اقتصاد گفت: سندیکای بیمه‌گران ایران آزادسازی تعرفه را که در دستور کار شورای عالی بیمه قرار گرفته است، در شرایط فعلی به صلاح ندانسته و خواستار تدوین برنامه‌ای درست و منسجم در راستای اجرای این فرآیند شده است.

غلامرضا تاجگردون، دبیرکل سندیکای بیمه‌گران ایران در این خصوص گفت: سندیکا ضمن استقبال از آزادسازی تعرفه‌ها خواستار ایجاد شرایط و زمینه‌های لازم است.

او با بیان اینکه نظر جمعی اعضای سندیکای بیمه‌گران ایران همراهی بیمه مرکزی با نقطه‌نظرات سندیکاست، اظهار داشت: چگونگی آزادسازی و نحوه مراحل اجرای آن در صنعت بیمه نیازمند کار کارشناسی و برنامه‌ای منسجم است.

تاجگردون تاکید کرد: بیمه مرکزی پیش از آن که آزادسازی را در صنعت بیمه آغاز کند، خوب است بخشی از درآمدهای خود را از عملیات بیمه‌گری شرکت‌های بیمه کاهش دهد. (واریز ۲۵درصد حق‌ بیمه‌های اموال و ۵۰درصد حق بیمه‌های اشخاص به عنوان واگذاری اتکایی اجباری به بیمه‌ مرکزی ایران)

تاجگردون در پاسخ به پرسش دنیای‌اقتصاد مبنی بر اینکه شورای عالی بیمه در نظر دارد آزادسازی را از رشته‌های سودده آغاز کند، نظر شما در این خصوص چیست، گفت: توجه داشته باشید که با آزادسازی، سودآوری شرکت‌ها به سمت صفر پیش می‌رود و سودآوری کاهش می‌یابد.

او با یادآوری اینکه نزدیک به ۵۰درصد پرتفوی صنعت بیمه در انحصار رشته زیان‌ده شخص ثالث است که حاشیه سود ندارد و با ضریب خسارت ۱۰۴ درصدی جزو رشته‌های زیان‌ده است، تاکید کرد: وقتی رشته‌های سودده را هم آزاد کنیم شرکت‌ها به منظور رقابت و جذب مشتری نرخ‌ها را کاهش داده و حاشیه سود کل صنعت بیمه کاهش می‌یابد.

دبیرکل سندیکای بیمه‌گران گفت: ۵۰درصد پرتفوی بازار که مربوط به رشته شخص ثالث است، تحت‌مدیریت کامل دولت است و آزاد کردن ۵۰درصد بازار در شرایط کنونی که هنوز دولت پاسخ شورای‌عالی بیمه را درخصوص تعیین نرخ تعرفه شخص ثالث نداده است، به صلاح نیست و باید با تامل بیشتری صورت گیرد.

تاجگردون اظهار داشت: با کاهش‌ حاشیه سود در صنعت بیمه، ‌این صنعت در آینده شاهد فرار سرمایه‌ها خواهد بود.

یادآور می‌شود: سود تمام شرکت‌های بیمه و بیمه مرکزی در تمام رشته‌ها و سود ناشی از سرمایه‌گذاری آنها در سال ۸۶ کمتر از ۱۵۰میلیارد تومان بوده است.