مهران شریفی، مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی معتقد است یکی از تنگناها همچنان بستر مخابراتی است. به طوری که برای داشتن یک وضعیت ایده ال وبا کیفیت به طور متوسط ظرفیت‌های مخابراتی بانکی باید چهار برابر ظرفیت فعلی شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، وی همچنین معتقد است که اگر بخواهیم بانکداری الکترونیک در جامعه نهادینه شود دستگاه‌های دولتی باید در استفاده از خدمات الکترونیک پیش قدم باشند در حالی‌که این‌گونه نیست.

اتاق پایاپای الکترونیک چه زمان عملیاتی می‌شود

اتاق پایاپای الکترونیک نیازمند مقررات است. مقررات آن تدوین شده و به زودی ابلاغ خواهد شد. این مقررات به عملیات بین‌بانکی مربوط می‌شود که حاوی نحوه عملکرد بانک‌ها در این اتاق است و به لحاظ قانونی از دید مشتریان حکم واریز را دارد. نقش اتاق پایاپای انتقال وجوه بین بانکی است، اما یک ترمز در این میان وجود دارد به این معنی که فرد متقاضی خواستار انتقال مقداری وجه از حساب خود به حساب فرد دیگری در بانک دیگر می‌شود. این دستور انتقال از یک بانک به بانک دیگر به اتاق پایاپای وارد و نگهداری می‌شود این ترمز همین جاست. براساس بخش‌نامه بانک مرکزی بانک‌ها همه این وجوه را پایاپای و نتیجه را به ساتنا می‌فرستند. در این زمان حواله‌ها به مقصد رفته و در حساب مشتری بانک واریز می‌شود. بانک مرکزی در نظر دارد که این عملیات در چندین نوبت در روز انجام شود. این روش برای تعداد زیاد و مبالغ کم قابل انجام است.

امضای الکترونیک در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

امضای الکترونیک هم کلیدهایی است که به عنوان امضا به مشتری داده می‌شود که با آن وارد سایت و شناسایی صورت می‌گیرد سپس آن کلید طی پروسه‌ای تایید می‌شود و مشخص می‌شود که این کلید به چه کسی تعلق دارد. بحث امنیت در اینجا بسیار مهم است که اگر بانک‌ها از اطلاعات مورد نیاز بک آپ داشته باشند زیرساخت‌ها قادر هستند سرویس به طور دایم به مشتری بدهند.

آیا بانک مرکزی متولی امنیت است؟

در درجه اول بانک‌ها مسوول امنیت سیستم‌ها و اطلاعاتشان هستند. بانک مرکزی صرفا می‌تواند نظارت داشته باشد که آیا آنها استانداردهای مربوط به نگهداری اطلاعات و زیرساخت‌های امنیتی را رعایت می‌کنند یا خیر.

استانداردهای امنیتی را بر اساس چه معیارهایی تدوین می‌کنید؟

معمولا از استانداردهای بین‌المللی استفاده می‌کنیم.

الزام خاصی برای امضاها وجود دارد یا خیر؟

این مساله برای مشتری مهم است که احساس کند این سرویس برایش امن است. امضا آنقدر اهمیتش بالا است که مشتری با خیال راحت از آن استفاده می‌کند و امکان سوءاستفاده از آن وجود ندارد.

آیا زیرساخت‌های فعلی برای ارائه خدمات نسبتا مطلوب بانکداری الکترونیک کافی هستند؟

خیر. یکی از تنگناها همچنان بستر مخابراتی است. این مساله به عنوان یک ضرورت مطرح است که بستر مخابراتی بسیار باکیفیت‌تر نسبت به الان کار کند. خلاصه اینکه برای آنکه به یک وضعیت ایده‌آل و با کیفیت برسیم به طور متوسط ظرفیت‌های مخابراتی بانکی باید چهار برابر ظرفیت فعلی شود.