مدیرکل دفتر تعاونی‌های توزیعی وزارت تعاون گفت: بر اساس قانون، بانک‌های غیردولتی و موسسات مالی و اعتباری و سایر بنگاه‌های واسطه پولی صرفا در قالب شرکت‌های ‌سهامی ‌‌عام و تعاونی ‌سهامی‌‌ عام مجاز به فعالیت هستند. بیژن عبدی درباره هشدار رییس‌کل بانک مرکزی به موسسات تعاونی اعتبار برای اخذ مجوز از این بانک، گفت: دو نوع شرکت تعاونی اعتبار وجود دارد، یک دسته که به شرکت‌های تعاونی اعتبار کارمندی و کارگری معروف است فقط به اعضا خدمات ارائه می‌کنند و فعالیت محدودی دارند.

عبدی در رابطه با نوع دوم شرکت‌های تعاونی اعتبار افزود: نوع دوم این شرکت‌ها که به تعاونی اعتبار آزاد معروف هستند و حوزه فعالیت گسترده‌ای دارند مانند تعاونی اعتبار ثامن‌الائمه، مولی‌الموحدین، شهر که به مؤسسه مالی تبدیل شده است.

وی با اشاره به تعداد شرکت‌های تعاونی اعتبار در کشور خاطر نشان کرد: در کشور یک هزار و ۵۰۰ تعاونی اعتبار وجود دارد که از این تعداد حدود یک‌هزار و ۴۳۰ مورد از نوع کارمندی و بقیه از نوع آزاد است.

عبدی با اشاره به تصویب قانون تنظیم بازارهای غیر متشکل پولی در سال ۸۴، اظهار داشت‌: این قانون یک دستور‌العمل اجرایی دارد که توسط شورای پول و اعتبار ارائه شده است و در آن اشاره شده که شرکت‌های تعاونی اعتبار برای فعالیت باید از بانک مرکزی مجوز بگیرند.

مدیرکل دفتر تعاونی‌های توزیعی وزارت تعاون درباره توافق با بانک مرکزی در زمینه مجوز فعالیت شرکت‌های تعاونی اعتبار، گفت: طبق توافق به عمل آمده با بانک مرکزی شرکت‌های تعاونی اعتبار کارمندی با اصلاح بخشی از قوانین می‌توانند فعالیت کنند.

عبدی در مورد شرکت‌های تعاونی اعتبار بزرگ، بیان داشت: بانک مرکزی شرکت‌های تعاونی اعتبار آزاد را قبول ندارد و اصرار دارد که آنها را در قالب کارمندی بگنجاند.

وی در ادامه با اشاره به قانون اصل ۴۴ تصریح کرد: بر اساس مواد ۵ و ۱۲ این قانون یک‌ سری راهکارها برای ساماندهی شرکت‌های تعاونی اعتبار بزرگ اندیشیده شده است.

وی گفت: بر اساس این قانون بانک‌های غیردولتی و موسسات مالی و اعتباری و سایر بنگاه‌های واسطه پولی که قبل و بعد از تصویب این قانون تاسیس شده یا می‌‌شوند و بانک‌های دولتی که سهام آنها واگذار می‌شود صرفا در قالب شرکت‌های ‌سهامی ‌‌عام و تعاونی‌ سهامی ‌‌عام مجاز به فعالیت هستند.

مدیرکل دفتر تعاونی‌های توزیعی وزارت تعاون با اشاره به نامه وزیر تعاون به رییس کل بانک مرکزی اظهار داشت: وزیر تعاون نامه‌ای با موضوع نهایی کردن آیین‌نامه‌های فعالیت مالی و بانکی تعاونی‌های سهامی عام به رییس کل بانک مرکزی در تاریخ ۱۹ دی ماه ۸۷ ارسال نمود.

عبدی در مورد پاسخ رییس‌کل بانک مرکزی به این نامه گفت: بهمنی در تاریخ ۲۹ همان ماه با استناد به مبهم بودن شرکت‌های تعاونی سهامی عام مندرج در مواد ۵ و ۱۲ قانون سیاست‌های اصل ۴۴ نامه‌ای به وزیر تعاون ارسال کرد.

وی اظهار داشت: وزارت تعاون فرصتی می‌خواهد تا با یک تفاهم‌نامه نسبت به فعالیت شرکت‌های تعاونی سهامی عام اقدام کند.