سهم بیشتر سپرده‌های کوتاه‌مدت از انواع سپرده‌ها

سپرده‌های کوتاه‌مدت باز هم بیشترین سهم را در میان سپرده‌های بانک‌ها به خود اختصاص دادند. به گزارش ایلنا، آمارهای معاونت بانک و بیمه وزارت اقتصاد حاکی از آن است که به رغم پیگیری‌های صورت گرفته توسط بانک مرکزی در جهت تعیین حداکثری نرخ سود برای سپرده‌های بلندمدت و تشویق سپرده‌گذاران در جهت سپرده‌گذاری بلندمدت، باز هم سپرده‌های کوتاه‌مدت بیشترین سهم را در میان سپرده‌های بانکی به خود اختصاص دادند.

بر اساس این گزارش، حجم کل سپرده‌های بانکی از مبلغ یک میلیون و ۴۸۲هزار میلیارد ریال در پایان سال ۸۶ به یک‌میلیون و ۴۳۳هزار میلیارد ریال در پایان آذرماه ۸۷ رسیده است.

این گزارش می‌افزاید: در مجموع کل سپرده‌های بانک‌های دولتی، سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت با ۴/۳۱درصد سهم بیشترین سهم را بین انواع سپرده‌ها داشته‌اند.

همچنین سهم سپرده‌های دیداری شامل سپرده جاری، وجوه اداره شده مصرف نشده، حواله‌های عهده ما، مانده‌های مطالبه نشده، مشارکت مدنی، بستانکار موقت، خالص چک‌های فروخته شده، پس‌انداز کارکنان و صندوق بازنشستگی کارکنان از کل سپرده‌ها نسبت به سال قبل ۹/۶درصد کاهش یافته است، در حالی که سهم سپرده‌های کوتاه مدت ۴/۵درصد افزایش یافته است.

این گزارش حاکی است، بیشترین مقدار رشد طی نه ماه سال ۸۷ نسبت به مانده پایان سال قبل مربوط به سپرده‌های کوتاه‌مدت است که حجم این سپرده‌ها نسبت به مانده سال قبل ۶۵۴۰۰میلیارد ریال افزایش داشته است که ۴درصد آن طی آذرماه صورت گرفته است.

مانده سپرده‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت از ۳۰۲هزار و ۷۶۱ میلیارد ریال در سال ۸۶ با ۲درصد رشد به ۳۰۸هزار و ۴۳۴ میلیارد ریال در پایان آذرماه ۸۷ بالغ شده است.

بر اساس این گزارش، سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز نیز با کاهشی محسوس همراه بوده است که از ۱۵۸هزار و ۵۹۷میلیارد ریال در سال ۸۶ به ۱۴۶۵۱۸میلیارد ریال در آذرماه ۸۷ کاهش یافته است.