پرداخت تسهیلات خرید مسکن به جز در بانک مسکن در بقیه بانک‌ها فعلا متوقف است.

محمود بهمنی، رییس‌کل بانک مرکزی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در حال حاضر تسهیلات وام خرید مسکن فعلا متوقف است، اظهار کرد: تسهیلات مسکن تنها برای احداث است و در حدود ۷۵هزار میلیارد ریال برای احداث تخصیص داده‌ایم که هنوز مصرف نشده است. وی ادامه داد: کسانی که انبوه ساز هستند یا حتی می‌خواهند انفرادی ساخت و ساز کنند، می‌توانند مراجعه و از این تسهیلات با نرخ ۱۲درصدی استفاده کنند.

به گفته وی نکته اساسی در بسته سیاستی ـ نظارتی این است که برای تسهیلات خرد و واحدهای صنعتی تا ۵۰۰میلیون ریال تسهیلات را خواستیم از نرخ‌های حداکثر ۱۲درصدی استفاده کنیم. رییس‌کل بانک مرکزی درباره قرعه‌کشی حساب‌های قرض‌الحسنه بانک‌ها توضیح داد: بانک‌ها در سال جاری بیش از دوبار حق قرعه کشی‌ ندارند و مبلغ جوایز از ۲۵میلیون تومان نباید بیشتر باشد.

بهمنی درباره مشکلات خودپردازها در روزهای پایانی سال هم گفت: تخلفات کلیه بانک‌ها را تحت رسیدگی جدی قرار می‌دهیم و قطعا با بانک‌های متخلف برخورد خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: براساس تصمیمی که گرفته شده با بانک‌های متخلف بار اول اخطار کتبی، بار دوم اعلام اسامی بانک‌ها و بار سوم از اختیاراتی که براساس ماده ۱۴ قانون پولی و بانکی کشور داریم برخورد می‌کنیم.

به گفته وی براساس ماده ۱۴ قانون پولی و بانکی حتی تا تعطیلی شعب بانک‌ نیز می‌توانیم پیش رویم.

رییس‌کل بانک مرکزی تصریح کرد: سال ۸۸ سال نظارت و کنترل جدی است و قطعا با نظارت قوی‌تر و جدی‌تری مشکلات خودپردازها را در پایان سال کاهش می‌دهیم.

وی درباره انتشار اوراق مشارکت نیز اظهار کرد: امسال اوراق مشارکت با سود روز شمار ۱۶درصدی به فروش می‌رسد که این نرخ با توجه به نرخ سپرده‌های بلند مدت پنج ساله در نظر گرفته شده است.