موسسه مالی و اعتباری مهر به بانک تبدیل می‌شود

فاطمه بهادری

با مذاکراتی که موسسه مالی و اعتباری مهر با بانک مرکزی داشته، این موسسه مراحل تطبیقی خود را برای تبدیل شدن به بانک طی می‌کند. به ویژه اگر زیرساخت‌های مجموعه از جهات مختلف فراهم شود.

دکتراحمد شفیع‌زاده، مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری مهر با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر سرمایه اولیه موسسه ۱۵۰میلیارد تومان است که برنامه‌ریزی شده تا براساس پیش‌بینی‌ها، اقداماتی برای افزایش سرمایه موسسه از طرق مختلف همچون واگذاری سهام، آورده نقدی سهامداران، سود سنواتی و تجدید ارزیابی دارایی‌ها انجام شود که موسسه در هر سه بخش آمادگی دارد. وی ادامه داد: با توافق به عمل آمده با بانک مرکزی، در مرحله اول، ۳۰درصد از سهام موسسه عرضه می‌شود. وی تصریح کرد: مانده منابع موسسه ۵۰هزار میلیارد ریال است. در سال جاری نیز بیش از ۳۳هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

شفیع‌زاده با تاکید بر اینکه موسسه مالی و اعتباری مهر از هفته آتی پنج‌هزار دستگاه پایانه فروش (P.O.S) وارد بازار می‌کند، افزود: در سال آینده نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا ۵۰هزار دستگاه پایانه فروش را نصب کنیم و این به توسعه بانکداری الکترونیک کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: موسسه در هفته جاری و در هفته آینده نظام آموزشی مجازی را راه‌اندازی می‌کند که در آن اقدامات آموزشی خوبی را برای کارکنان در نظر گرفته است.

مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری مهر با بیان اینکه موسسه مهر دارای ۷۰۰ شعبه در سراسر کشور است، گفت: این موسسه در سال ۸۶ و پس از یک بانک خصوصی دارای دومین مقام رشد منابع در نظام پولی و بانکی بوده که در سال جاری نیز پیش‌بینی می‌شود اولین یا حداکثر دومین مقام را کسب کند.

وی اظهار داشت: از سال ۸۵، سند راهبردی موسسه تدوین و ابلاغ شد تا مبنای فعالیت‌های موسسه از همان سال قرار گیرد.

مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری مهر اجرای صحیح بانکداری اسلامی را که از نگرانی‌های علما و مراجع تقلید در خصوص فعالیت بازار پول است از جمله برنامه‌های این موسسه اعلام کرد. وی اظهار داشت: سازمان‌های پولی یکی از پرریسک‌ترین سازمان‌های جهان هستند و ریسک موسسات پولی بسیارحساس است. بنابراین مدیریت ریسک در مجموعه بانک‌ها وجود دارد که بانک‌ها باید این مدیریت ریسک را با یکدیگر هماهنگ کنند.

شفیع‌زاده با تاکید بر اینکه از هفته آینده به‌صورت آزمایشی و از فرورین‌ماه سال آینده، مدیریت ریسک موسسه یکپارچه می‌شود، گفت: موسسه مهر دومین موسسه پولی است که در این حوزه وارد شده است.

مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری مهر از آماده‌سازی Core Banking (بانکداری متمرکز) در شعب این موسسه خبر داد.

به گفته وی در هفته آتی، سامانه مکاتبات الکترونیکی اجرا می‌شود تا به این ترتیب از صدر تا ذیل سامانه به‌صورت الکترونیکی مکاتبه کنند.

شفیع‌زاده ادامه داد: موسسه سعی دارد که مشتریان نیازی به مراجعه به شعب نداشته باشند و خدمات موسسه به‌صورت الکترونیکی و با کد رهگیری انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه برای مدیران موسسه، آموزشی داشتیم تا در دادن تسهیلات به مشتریان مشاوره دهند، افزود: قابلیت‌ها و ظرفیت‌های موسسه برای اجرای موازین شرعی و بانکداری اسلامی مهم است. مدیران موسسه می‌توانند به مشتریان مشاوره دهند تا برای رفع نیاز مالی‌شان در چه قالب و عقودی، تسهیلات دریافت کنند.

شفیع‌زاده تصریح کرد: آراستگی شعب و رفتار کارکنان و الکترونیکی شدن خدمات در جلب رضایت مشتری موثر است و در این راستا، بانکداری الکترونیک موسسه در جایگاه مناسبی قراردارد و در سطح همه شعب در حال ارائه است. وی ادامه داد: بزرگترین شبکه بانکداری متمرکز در اختیار موسسه است در حالی که تقریبا شعب همه بانک‌های خصوصی به اندازه شعب موسسه مهر است و اجرای بانکداری متمرکز با این وسعت کار ساده‌ای نیست تا همه حساب‌ها به یکدیگر مرتبط باشند.

وی با بیان اینکه امیدواریم با اتصال موسسه به شبکه ساتنا، بحث مبادلات بین بانکی نیز حل شود، افزود: سایت موسسه نیز کارآمد است.

به گفته وی، یک میلیون و ۷۴۸هزار نفر از سال ۸۵تا ۳۰دی ماه سال‌جاری از موسسه تسهیلات دریافت کرده‌اند و سپرده‌های موسسه نیز یک هزار و ۸/۲۲۰درصد نسبت به سال ۸۲رشد داشته است.

وی تصریح کرد: موسسه در سال‌جاری موفق به اخذ جایزه ملی بهره‌وری و تعالی شد و امیدواریم در سال آتی نیز شرایط مناسب‌تری را به وجود آوریم.

وی با اشاره به رتبه موسسه در جمع یک‌صد شرکت برتر افزود: موسسه با ۸۰ پله صعود به این رتبه ارتقا پیدا کرده است و پیش‌بینی می‌شود که موسسه در زمره ۵۰ شرکت اول قرار گیرد.

وی با تاکید براینکه این موسسه همچنان به ارتقای سهم خود از بازار می‌اندیشد، اظهار داشت: موسسه همچنان در تلاش برای پرداخت تسهیلات است و در سال آتی نیز در راستای سیاست‌های کلان دولت و در جهت تقویت صنعت گام برمی‌دارد. پیش‌بینی شده تا ۴۵درصد از تسهیلات در بخش صنعت باشد.

وی درخصوص تعیین نرخ سود بانکی برای سال آینده توسط بانک مرکزی اظهار داشت: پیشنهاد می‌کنیم تا نرخ سود براساس نرخ بازار آزاد باشد البته نمی‌توان نسبت به دغدغه‌های دولت نیز بی‌تفاوت بود.

وی ادامه داد: با توجه به کاهش نرخ سود در سال جاری و اخبار منتشر شده به نظر می‌رسد نرخ برای سال آینده آزاد شود.

نجف‌پور، معاون اعتبارات موسسه مالی و اعتباری مهر نیز با بیان اینکه ۲۰درصد از تسهیلات موسسه صرف قرض‌الحسنه شده است، افزود: مجموع عقود مشارکتی موسسه نیز در سال‌جاری ۴۰درصد و بیشتر در بخش صنعت بوده است. وی ادامه داد: تسهیلات موسسه در سال‌های ۸۶ و ۸۷ که بانک مرکزی شش قفله بود، رشد داشته است.

وی میزان مطالبات معوق موسسه را پایین‌تر از سه درصد اعلام کرد و گفت: ۲۵درصد از تسهیلات موسسه، تسهیلات کلان (بالای ۵۰میلیون تومان) است. رتبه‌بندی اعتبار در موسسه نیز از سال گذشته عملیاتی شده است.

مهبدی، معاون طرح و توسعه موسسه نیز سرانه منابع به شعب موسسه را ۷۵میلیارد ریال و سرانه منابع به نیروی انسانی را ۱۵میلیارد ریال اعلام کرد.