سیستم بانکی به منظور عمل به مصوبه هیات دولت مبنی بر واگذاری دارایی‌های غیرضروری و اماکن رفاهی، ۲۹۸ واحد ملکی به ارزش یک هزار و ۲۷۴‌میلیارد ریال را در سراسر کشور به مزایده گذاشته است.

به گزارش باشگاه خبری فارس، هیات وزیران در جلسه مورخ ۳۰ دیماه سال ۸۶ بنا به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به منظور افزایش منابع، ارتقای توان تسهیلات دهی بانک‌ها در عرصه تولید و تحرک چرخه اقتصادی کشور و جلوگیری از راکد ماندن این منابع در قالب اموال و املاک غیر منقول، تملیکی و نامشهود، آیین نامه «نحوه واگذاری دارایی‌های غیرضرور و اماکن رفاهی بانک‌ها» را تصویب کرد.

بر همین اساس بانک‌های کشور به شناسایی املاک مازاد خود پرداختند که نتایج اولیه آن در شهریورماه سال جاری مشخص شد.

سید حمید پورمحمدی، معاون بانک و بیمه وزارت امور اقتصادی و دارایی، شهریور ماه سال جاری اعلام کرد که پس از بررسی‌های انجام شده بانک‌ها موظف به واگذاری یک هزار و ۹۰۰ واحد ملکی شده‌اند.

وی این اقدام را از راهکارهای مناسب پیش‌روی بانک‌ها به منظور بهبود شاخص‌های کمی و کیفی بانک مانند نقدینگی، عنوان و بیان جزئیات آن را به زمانی دیگر موکول کرد.

پس از انجام تمام بررسی‌ها توسط بانک‌های کشور، املاک مازاد بانک‌ها به طور کامل شناسایی شده است که از طریق مزایده به فروش خواهد رسید.

بر این اساس، شرکت فروش اموال مازاد بانک‌ها (فام) در نظر دارد املاک مازاد بر نیاز بانک‌ها در تهران و استان‌های مازندان، گیلان، خراسان، خوزستان، اصفهان، آذربایجان، فارس، مرکزی، کهکیلویه و بویراحمد، مناطق آزاد و دیگر استان‌ها را از طریق برگزاری بزرگترین مزایده املاک مازاد سیستم بانکی کشور واگذار کند. این گزارش حاکی‌است در میان املاکی که به عنوان دارایی‌های مازاد بانک‌ها شناسایی شده است، علاوه بر ساختمان‌های با کاربری تجاری، اداری و مسکونی، املاکی مانند زمین‌های کشاورزی، مرغداری، دامداری، کارخانه و کارگاه، مدرسه، هتل، رستوران، پاساژ، مغازه، ساختمان ویلایی، باغ و ... مشاهده می‌شود. در این مزایده ۲۹۸ واحد ملکی به ارزش تقریبی یک هزار و ۲۷۴‌میلیارد ریال به عنوان املاک مازاد بانک‌ها در سراسر کشور به مزایده گذاشته خواهد شد.