افتتاح 130 طرح تعاونی در دهه فجر

گروه بازار پول- صندوق تعاون کشور در دوره دولت نهم یک‌هزار و ۱۵۰میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است که ۶۹درصد از تسهیلات صندوق از پیدایش تا به حال را شامل می‌شود.

ماشاءالله عظیمی، مدیرعامل صندوق تعاون کشور با بیان این مطلب گفت: در طول سه سال گذشته زمینه ۵۱هزار فرصت شغلی ایجاد شد. ۴۹۰میلیارد تومان تسهیلات در قالب ۴۵هزار پرونده اعتباری تا سال ۸۴ پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه سرانه ایجاد یک شغل در صندوق تعاون ۱۶میلیون و ۴۰۰هزار تومان است، افزود: سرانه حفظ هر شغل نیز ۵/۶میلیون تومان است که در این بخش صندوق ۱۱۰هزار فرصت شغلی را حفظ کرده است.

مدیرعامل صندوق تعاون کشور با بیان اینکه ۱۳۰ پروژه و طرح در دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: این طرح‌ها با اعتباری بالغ بر ۲۰۰میلیارد ریال و ایجاد اشتغال یک‌هزار و ۵۰۰نفر افتتاح خواهد شد.

وی افزود: اگر اعضای تعاونی‌های سهام عدالت را هم به کل تعداد اعضای تعاونی‌ها اضافه کنیم می‌توان گفت هفت دهک از جمعیت کشور عضو تعاونی‌ها هستند.

وی با تاکید بر اینکه اساسنامه‌ بانک توسعه تعاون آماده شده و در انتظار تصویب هیات وزیران است، اظهار داشت: امیدواریم در سال آینده شاهد تشکیل بانک توسعه تعاون باشیم.

عظیمی تاکید کرد: رییس کل بانک مرکزی به وزیر تعاون قول داده است که در صورت تصویب اساسنامه بانک مرکزی برای راه‌اندازی بانک مساعدت کند.

وی همچنین از آماده شدن صندوق و کارکنان برای تغییر سیستم و تبدیل شدن به بانک خبر داد و بیان داشت: امیدواریم در سال جاری مراحل تشکیل بانک توسعه تعاون پیشرفت خوبی داشته باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۶۰درصد از اعتبارات صندوق به صورت درازمدت پرداخت می‌شود و اولویت در پرداخت تسهیلات نیز در بخش‌های کشاورزی، صنعت و مسکن بوده است.

به گفته مدیرعامل صندوق تعاون کشور در قالب ۵۰هزار پرونده اعتباری به ارزش ۴۳۵میلیارد تومان به بخش‌های مختلف تعاونی در ۱۰ماه ابتدای سال جاری تسهیلات پرداخت شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۳۶درصد رشد داشته است.

عظیمی اتخاذ سیاست‌های انضباطی به جای انقباضی را از برنامه‌های صندوق تعاون اعلام کرد و بیان داشت: ما توانستیم در بخش تسهیلات حوزه نظارت خود را افزایش دهیم و با کمک سرپرستی‌ها در استان‌ها اهلیت افراد را مورد ارزیابی قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: ما در بخش حمل‌و‌نقل درون‌شهری و برون‌شهری و همچنین بهسازی ناوگان حمل مسافر قرارداد را به امضا رساندیم که طی آن در مرحله اول ۱۰هزار دستگاه ون و مینی‌ون به ناوگان جدید اضافه شود.

مدیرعامل صندوق تعاون کشور تفاهم‌نامه‌های دیگر صندوق را در بخش‌های مختلف اعلام کرد و افزود: تفاهم‌نامه‌هایی را با سازمان‌ مرکزی تعاون روستایی، صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی، صندوق تعاون ارتش، تعاونی‌های زنان سرپرست خانوار و اتحادیه تعاونی‌های سراسری مسکن کارگران کشور منعقد کردیم.

وی درخصوص میزان مطالبات معوق صندوق گفت: این مطالبات در اوایل دولت نهم ۳۲درصد بوده که در حال حاضر به ۸/۹درصد رسیده است.