پذیرش اقتصاد رقابتی در صنعت بیمه  دنبال می‌شود

عکس: نگار متین‌نیا

گروه بازار پول- رییس کل بیمه مرکزی ایران و رییس شورای عالی بیمه به اتفاق چند تن از مدیران این سازمان از بخش‌های مختلف شرکت بیمه خصوصی کارآفرین بازدید کرد.

دکتر فرشباف ماهریان در جریان این بازدید در نشست صمیمی با مدیرعامل و اعضای هیات مدیره این شرکت، ضمن تبریک فرا رسیدن ایام دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی، شرکت بیمه کارآفرین را شرکت بیمه کارآمد توصیف کرد و گفت: شرکت بیمه کارآفرین با توجه به منابع انسانی و کادر فنی توانمند خود، از جایگاه مناسبی برخوردار است. او با یادآوری این نکته که نوآوری از کارآفرینی شکوفا می‌شود افزود: شرکت بیمه کارآفرین با اعمال مدیریت مطلوب در جهت نوآوری و کارآفرینی پیش می‌رود و موافقت بیمه مرکزی با طرح‌های جدید این شرکت نیز در همین راستا بوده است.

دکتر فرشباف ماهریان تاکید کرد؛ هدف اصلی باید گسترش پرتفوی صنعت بیمه باشد و از شرکت‌های بیمه خواست در چارچوب فعالیت‌های خود، برای گسترش فرهنگ بیمه نیز سرمایه‌گذاری کنند و با تالیف و ترجمه کتاب‌های بیمه‌ای به صورت حرفه‌ای و تخصصی وارد مباحثی شوند که موجب گسترش فرهنگ بیمه گردد.

رییس کل بیمه مرکزی ایران با اشاره به اهمیت و لزوم افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور، گفت: بازارهای بکر و دست‌نخورده‌ای در کشور وجود دارد که نادیده مانده است و ما نیازمند افراد متخصص در صنعت بیمه هستیم که این بازارها را شناسایی کنند و با توجه به برنامه پنجم توسعه، شرکت‌های بیمه نقش خود را در این زمینه ایفا کرده و ضریب نفوذ بیمه را در کشور افزایش دهند.

رییس شورای عالی بیمه با بیان اینکه ایران هفدهمین اقتصاد جهان را دارا است، گفت: این امر نشانگر توانمندی و ظرفیت موجود در کشور است و ما باید با اعمال مدیریت صحیح و کارآمد به جایگاه مطلوب بیمه‌ای برسیم و اهداف چشم‌انداز ۲۰ ساله در کشور را تحقق بخشیم. وی افزود: لازمه تحقق اهداف ترسیم شده برای تحول در صنعت بیمه، ارائه کارکردی است که ضریب نفوذ بیمه را در کشور افزایش دهد و تحقق این امر نیازمند کمک فکری و تخصصی دست‌اندرکاران صنعت بیمه کشور است.

رییس‌کل بیمه مرکزی ایران گفت: با توجه به بازار رقابتی که با اصل ۴۴ بروز خواهد کرد، تمامی آیین‌نامه‌های مصوب شورای عالی بیمه مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

دکتر فرشباف ماهریان با اشاره به ابلاغ برنامه پنجم توسعه از سوی مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر رقابتی کردن صنعت بیمه کشور گفت: بیمه مرکزی ایران پذیرش اقتصاد رقابتی را در صنعت بیمه دنبال می‌کند و طرح تحول صنعت بیمه نیز در راستای رقابتی کردن این صنعت تدوین و ارائه شده است.

رییس شورای عالی بیمه با اشاره به قانون مالیات بر ارزش افزوده گفت: این قانون از سوی مراجع ذی‌ربط ابلاغ شده و لازم‌الاجرا است و صنعت بیمه باید خود را برای تحقق قوانین پیش‌بینی شده آماده کند و بهتر است در مورد این قانون نیز مصوبه اخیر سندیکای بیمه‌گران را در مقطع فعلی مورد عمل قرار دهد.

دکتر فرشباف ماهریان در مورد آزادسازی نرخ‌ها و تعرفه‌ها نیز گفت: این امر مستلزم کار کارشناسی است و در کنار آزادسازی نرخ‌ها، همزمان نظارت‌های غیرتعرفه‌ای باید صورت بگیرد، از جمله شرکت‌های بیمه رتبه‌بندی شوند و حساب‌های مالی آنها از شفافیت لازم برخوردار باشد. وی افزود: در کنار این امر آموزش‌های تخصصی و حرفه‌ای نیز باید لحاظ گردد.

در آغاز این نشست، آقای عبدالمحمود ضرابی مدیرعامل شرکت بیمه کارآفرین گزارش مبسوطی از روند فعالیت‌ها و طرح‌های در دست اجرای این شرکت ارائه کرد.

مدیرعامل بیمه کارآفرین گفت: این شرکت در ۹ ماه سال‌جاری ۷۵میلیارد تومان حق بیمه تولید کرده است که ۳۰درصد آن از محل فروش بیمه عمر و سرمایه‌گذاری بوده است.

شرکت بیمه کارآفرین از جمله نخستین شرکت‌های بیمه غیردولتی است که در سال ۱۳۸۲ تاسیس شد و در حال حاضر در ۲۳ استان کشور شعبه و نمایندگی دارد.